Gå til innhold
Arkivverket

[#41701] Ole Olsen Hammertrøen og Sophie Poulsdatter (Stjørdal), 50 og 48 i 1801.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ole Olsen var 50 år i 1801 og husmann på Trøen under gården Hammer i Stjørdal. Hans kone Sophie Poulsdatter var 48 år, og de hadde den yngste sønnen Iver 6 år boende hjemme på plassen. Lenke De hadde minst 4 barn til som var tjenere på ulike gårder i Stjørdal, blant andre min ane Poul Olsen som var 10 år og tjener på Kvål i Værnes Sogn. Poul Olsen var gift med Anne Guttormsdatter, og var ”Tiener fra Hammer” da deres eldste sønn Ole ble døpt i 1815. De flyttet senere til Åsen og levde resten av sitt liv der.I Stjørdalboka under Hammertrøen sies Ole Olsen å være fra Hoås i Lånke. Jeg lette i bygdeboka under Hoås for ganske lenge tiden uten å finne noe som helst, men det er kanskje verdt å ta en kikk igjen. Jeg fant trolovelse/kopulasjon i kirkeboka (1782) og det står at Ole Olsen var ungkarl og dragon under ?? Sejersted, videre at han bodde på Hoås. Ole Hoaasens barn Ole ble døpt 23/6 – 1782, men ved senere dåpsinnførsler er Hammer oppgitt som bosted.Jeg har ikke sjekket kirkeboka grundig nok for en passende Ole født på Hoås rundt 1750, men nå er det vel håp om å finne noe i militære ruller, siden han var dragon da han giftet seg? Det var mange dragoner som giftet seg i Stjørdal, og de kunne sikkert komme fra mange andre steder enn Stjørdal. Finnes slike ruller på mikrofilm?Sophie Poulsdatter lette jeg ganske grundig etter i kirkeboka på begynnelsen av 1750-tallet, men uten å finne henne. Så jeg har mistanke om at begge kan være født et annet sted enn Stjørdal.Er det noen som vet noe om Ole Olsen og Sophie Poulsdatter? Glad for enhver tilbakemelding.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde vanskeligheter med å lese det som står i kirkeboka ved trolovelsen i 1782. Har vært tilbake flere ganger og er kommet til at det står at han bøxlet Hoaas.Jeg har ellers sittet og sett etter døde i kirkeboka, og kom da tilfeldigvis over en Ole Olsen Hemresgrd (grd = gjerdet?) som ble begravet 1/3 - 1801, 82 år. Han rakk så vidt bli med i FT, er inderst på en plass under Hemre, 82 år og skredder.Ole Olsen Hemresgrd var en av de caverende i 1782. Jeg fant ham i bygdeboka under Hemreshaugen III, gift i første ekteskap med Kirsti Henriksdatter (1722 - 1789). Den eldste sønnen er oppført som Ole Hammertrøen! Døpt 29/4 - 1753.Nå har samlet en del Ole Olsener fra kirkeboka. Der har jeg en Ole døpt Feria 1 Paschatos (ifølge Bauer 22/4) 1753. Faren angis som Ole Sundal. Jeg har funnet ut hvor Sunndal ligger, nokså avsides til sørligst i Sondalen i Hegra. Jeg vet naturligvis ikke om dette er den riktige, må tilbake i kirkeboka igjen.Men jeg er veldig fornøyd med denne dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Statsarkivet i Trondhjem har en del militærruller, men for noen år siden lette jeg etter det samme og fant et lite militært arkiv med eldre militærruller. Desverre husker jeg ikke hva det heter, men de var på internett. Dengang sendte jeg mail dit med forespørsel om mikrofilm, men fikk negativt svar. Dette var på slutten av 90-tallet.mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Heljar, for dine innspill. Jeg finner nok frem til militære ruller, men tenkte selv overhodet ikke på de siste stedet. Det er fint å få tips.Jeg går imidlertid tilbake til kirkebøkene først for å undersøke nærmere det jeg fant i bygdeboka i går.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God morgen Astrid Ryen. Sitter akkurat nå å leser ditt innlegg om Ole Olsen Hammertrøen. I innlegg 2 nevner du at du har samlet endel Ole Olsen. Har du noen Ole Olsen Rye f. ca. 1797 og event. hans far? Ole Olsen Rye er min tipp-tipp oldefar, finner ikke fødestedet.Han giftet seg med Maren Andersdtr.f.ca. 1799. Også her ukjent fødested. De giftet seg 07.06. 1821 i Vår Frue Kirke i Trondh. I kirkeboken under vielser ser det ut som det er skrevet Bye, men statsarkivet har bekreftet at det skal være Rye. Mvh. Allis-Elin Rokkones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du må starte ditt eget tema. Den Ole Olsen jeg leser etter, er født ca 1752 og kan ikke ha noen relevans for din som er født 1797? Rye er etter FT 1801 gårdsnavn i Meldal og Orkdal f. eks , men IKKE i Stjørdal som jeg konsentrerer meg om for tiden. (By derimot finnes der)Mvh Astrid R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I kirkebok for Stjørdal (Hegra sogn)fant jeg idag en Ole født søndag etter påske (29/4) 1753 med far Ole Hembre. Jeg fant også alle denne Olsens søsken (de som er nevnt i bygdeboka med fødselsdato og år), videre vielsen mellom Ole Olsen og Kirsten Henriksdatter i 1752. Det er tydelig at de bodde på en plass under Hembre.De fleste av fadrene kommer fra Hembre eller plasser under Hembre. Så vi får se hva det kommer ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen! Beklager at jeg gikk inn på ditt innlegg, og jeg er nok klar over at jeg burde laget et eget innlegg,men gjort er gjort. Takk for svaret. Mvh Allis Elin R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

I bygdeboka for Hegra blir det altså hevdet at Ole Hammertrøen var sønn av Ole Olsen Hembreshaugen og Kirsti Henriksdatter. Kilden kan jeg tenke meg må være skifte etter Ole Olsen Hembreshaugen/Hembresgjerdet som døde i 1802 82 år gammel. Det er noe jeg må skaffe meg.Ole Olsen og Kirsti Henriksdatter ble trolovet 1752 og jeg har ut fra nøyaktige opplysninger i bygdeboka funnet deres barn døpt. Svært mange av fadderne kommer fra Hembre, og noen av dem er kjente for meg, ettersom jeg har andre aner der.Rent tilfeldig - mens jeg lette etter noe annet - fant jeg i kirkeboka at 10/3 - 1718 ble Henrik Olsen Hollan trolovet med Mali Johansdatter fra øvre Hembre. Disse hadde ifølge bygdebok for Skatval en datter Kirsti født 1719 (henne fant jeg i kirkeboka). Under Hembreshaugen Hegra står hun oppført som født 1722 - det han tenkes den første K døde. Lenger er jeg ikke kommet, men er fortsatt optimist.Jeg lette i kirkeboka 1801 - ca 1815, men fant ikke Ole Hammertrøen og Sophia Poulsdatter død i denne perioden. Men det er mulig jeg har oversett dem, for en del kirkeboksider er temmelig falmet, vanskelig og til dels umulig å lese. Men jeg får prøve om jeg finner dem død etter den tid. Men det ville være fint om noe der ute visste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg fant i kirkebok for Stjørdal en Sophie Poulsdatter som døde 14/8 - 1829. Hun sies å være legdsfattig og var ved sin død bosatt på Klevgjerdet. Hennes alder var 85 år, altfor høy i forhold til alderen i FT 1801 (48). Likevel tror jeg det er min Sophie, for det er ingen annen ved dette navn i 1801 (Sophia er også en sjeldent navn i Stjørdal). Jeg gikk gjennom ca 15 år av kirkeboka (1744 - 1759) uten å finne en eneste Sophie der.Sophia Paulsdatters og Ole Olsens eldste sønn Ole ble døpt 1782 og blant fadderne er det fire av Prost Johan Størens barn: Karen Margrethe, Peter Casper, Nicolai og Abraham Wilhelm. Hr. Peter Støren er i tillegg fadder på min ane Poul født 1790 (pluss en jmfr Tordenschiold!).Jeg finner dette egentlig uvanlig, for ingen av mine øvrige husmannsaner i Stjørdal kan skilte med slike faddere!Jeg gikk da inn på Per Nermos nettside for å se litt på familien Støren og fant at flere av Johan Størens var ble født i Roan, en datter Helene Fredrikke på Hitra. Min tanke er nå at Sophia Poulsdatter hadde vært i tjeneste hos Johan Støren og kanskje flyttet med familien fra Hitra til Stjørdal. I databasen konfirmerte i Hitra i Fosen finner jeg en Sophie Poveldatter konfirmert i Dolm kirke 16/9 - 1770 Lenke Samme dag ble også Johan Størens barn Nicolaj, Henric Eiler og Karen Margrethe konfirmert.Jeg tror nå dette er et godt spor, som er verdt å følge opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.