Gå til innhold
Arkivverket

[#41704] Oldemor Marta Johanne Gabrielsdatter født i Fjelberg herred 1868


Gjest Morten Bergheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Bergheim

Tror jeg har klart å oppspore at min oldemor Marta Johanne Gabrielsdatter kom fra Aasbøe på Fjelberg. Digitalarkivet opererer med gårdsnummer 152, mens etterkommerne på denne gården i dag sier gårdnummeret er 101. De kjenner ikke til et gårdsnummer 152 og de er godt kjent på den lille øya. Bestefar til eieren i dag kjøpte gården i 1881, seks år etter dataene jeg har funnet fra folketellingen i 1875. På skjøtet de har står det at selgeren het Anna Olsen. Min tippoldemor, født i 1835, het Anna Hansdatter. Kan det være samme person? Har noen et tips på hvordan jeg kan komme videre? Vi har alltid fått høre at min oldemor var fra Tittelsnes. Kanskje familien måtte flytte dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det med Tittelsnes er det sikkert noe i, for hun er døpt på Valestrand 5.7.1868. Tittelsnes ligger i Valestrand. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Gabriel Arneson forpakter hos Gabriel Thime på Valen øvre i Valestrand under Stord (dengang) Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Ølen III, side 374 under Åsbø, står følgende: Gabriel Årrestad (Ådnesson) f. i Lye ca 1830 fekk skøyte på denne eiendommen i 1868. Han ble gift 1869 med Anna Hansdtr. f.i Etne 1834. Barn: Ådne f.1870, Gabriel f.1871, Helene f.1874 og Bernt Gunnerus f.1875. Han solgte det i 1877. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være Anna Hansdtr, som blir hans kone, som er tjenestepike der (9). I 1875-tellingen står det at hun er fra Etne, men det kan ikke stemme, iflg Etne-soga.Forøvrig er ikke Åsbøe på en liten øy (1), gården ligger litt inn forbi Utbjoa.

bilete1186.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Tysvær V, side 495, nr. 14 under Tveit indra står følgende: Gabriel Ådnesson f.1829 i Time, død 1896. g.1869 med Amma Hansdtr. fra Etne d.1899. Barn:a) Ådne f.1870 på Åsbø i Bjoa, flytta i 1892 til USA. b)Gabriel f.1871 på Åsbø i Bjoa d.1899. Han var ugift skomaker. c) Marta f.ca 1872 på Åsbø i Bjoa, bodde i Porsgrunn. d) Helene f.1874 på Åsbø i Bjoa, bodde i Haugesund, gift Olsen. e) Bernt Gunnerus f.1875 på Åsbø i Bjoa bodde på Tveit Indra i Skjold. f) Berge Severin f.1877, bodde i USA.På side 496 nr. 15 står det: Bernt Gunnerus Gabrielson f.1875 på Åsbø død 1935 på Tveit indra g.m Guro Aselina (Lina) Torbjørnsdtr. f.1877 på Mortveit i Skjold. d.1961. Barn: Arne Gunnerus f.1901, Jenny Marie f.1902, Gabriel f.1905 d.1905, Georg f.1907, Trygve Berner f.1908, Martin Kristian f.1911,d.1914, Martin Kristian f.1914 og Borgny f.1917. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I 1865 tellinga står det at Anna er fra Vikedal, men de andre plassene står det at hun er født 1834/1835 i Etne. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan Anna være datter av Hans Ivarson og Marta Hansdtr. som bodde både i Etne og i Vikedal? Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1187.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du sender en mail til jo.art@online.no, skal jeg sende deg informasjon om nålevende slekt som bor i området her. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,ja da er vi i Stødle sokn, ikke Gjerde. Hans Ivarson og Marta Ivarsdatter flyttet til Vikedal i 1835. De hadde da en datter, Anna f 1834. De var losjerende på Auastad, men begge var fra Etne; Hans fra Auastad og Marta fra Gjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Arnfrid! Har du f.dato på Marta og når begge døde? Hadde dem i slektstreet mitt, men jeg manglet noen datoer. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan Hans Hanson og Siri Gjermundsdtr. på Gjerde i Etne være foreldre til Marta Hansdtr. f.1812? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Martas foreldre var Hans Nilsson f 1774 på Østrem og Marta Eriksdatter f 1782 på Ramsvik.Hans foreldre var Bils Tjerandsen f 1734 og Marta Kristrensdtr f 1736 på Silda.Marta var uekte barn av Erik Tolleivsson Rame og Asgjerd Olsdtr Ramsvik.Her er mye opplysninger videre bakover, skal prøve å sette det opp og sende deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.