Gå til innhold
Arkivverket

[#41706] Ekteskap i DK Bergen i 1718, vitner/forlovere ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 02.07.1718 er der et ekteskap i Domkirken i Bergen hvor brudgommen er fisker Jon Thomasen.LenkeHer er ikke brudens navn nevnt, men er det mulig å få opplyst om kirkeboken har med andre opplysninger enn det som fremkommer i databasen. Er der f.eks. nevnt noen vitner/forlovere ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre, her mangler til og med kirkeboken. Opplysningene er hentet fra regnskapene til Domkirken, og der er man bare opptatt av hvem som betalte, jfr at brudens navn mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve. Jeg burde jo ha husket at kirkebøkene for Domkirken mangler før 1720. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Dersom denne Jon Thomasen er samme person som Jan Thomassen fra tema 41237 på Brukerforum, kan han i tilfelle vært utelatt fra tell. 1701 for Krogaas fordi han bare var 1 år f.eks.? Eller, dersom han var fra Gaufflen i Sund og kom til Krokås og giftet seg i 1718, hvor lett var det da å få bygselbrev på Krokås allerede i 1720? Har du noen formening om det? Hørte personer fra Sund også til Domkirken? Konen kunne jo vært fra Krokås og da var vel Domkirken rette sted for giftermål.Er det noen vei videre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gunn.Ja, du oppfattet som meg at det kanskje var Jan Thomassen som giftet seg i 1718.Når det gjelder 1701 tellingen, så finner vi altså bare en Jan Thomassen, og det er på Gaufflen i Sund. På bakgrunn av det vi har samlet av opplysninger i debatt 41238 i brukerforumet, er der to alternativer.Det ene er at den Jan T. som giftet seg med Helge Olsdtr. er identisk med mannen fra Gaufflen. Og grunnen til at han fikk bygsel der i 1720 skyldes at hans hustru Helge Olsdtr. var fra Krokaas (datter av Ole Iversen). Det andre alternativet er at Jan var fra Krokaas, sonn av den Thomas som opptrer på Krokaas i 1670/80 årene, og bror av den Thomas Thomassen Krokaas som var 14år i 1701.Det blir dessverre vanskelig å finne dokumentasjon for dette.Om du ser på debatt 41238 om Ole Andersen, vil du se jeg har lagt inn informasjon vedrørende fadderne til de 3 første barna til Ole og Brithe. Jeg tror vi kan fastslå at han var sønn av Anders Anfindsen. Blant fadderne finner vi bl.a. hans bror Anfind og stefaren Hans Olsen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Rune for rask og god informasjon. Jeg så på Brukerforum at Ole Andersens opphav var så godt som fastslått og hadde håpet at Jan Thomassen også kunne bli 'plassert'. Men jeg er nå kommet langt tilbake når det gjelder denne grenen av slekten og får slå meg til ro med det. Har forresten funnet mye nyttig informasjon ved å leite i gamle tema både på brukerforum og arkivforumet. Var ikke klar over hvor mange søkemuligheter det var der. Så litt etter litt øker mengden med info. og 'flere røtter' blir det på treet, og kunnskapene om hvordan en finner og bekrefter 'røttene' blir større!Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.