Gå til innhold
Arkivverket

[#41708] Oppslag bygdebok Nes på Romerike


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr det noen som kan slå opp i nevnte bok og sjekke gården Togstad Skov.I 1865 bor Maria Nielsdatter der som selveier og enke. Hvem var hennes mann? Og var de fra Nes?På forhånd takk!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Lars OveJeg finner denne familien på plassen Husåsen under Togstad, bind 3 side 426:HALVORS HANSEN HUSÅSEN d. 1856, g.m. Marte Maria Nilsdatter. Barn: Anders, Mina Karoline f. 1851, Halvor f. 1854, Laura Josefine f. 1857 (etter farens død), g.m. Gustav Reinholt Thornstrøm fra Gøteborg.Litt lenger nede på siden står det; I 1879 skjøtet Halvor Hansens enke, Marte Maria Nilsdatter denne eiendommen til ........Finner på kirkebokavskriftene over kirkebøker fra Nes, sønnen Anders f. 7/9 1847 og døpt 3/10 1847. Da bodde de på Ingjer under Løcken.Legger inn lenken til familien i 1865 LenkeSkal lete litt mer for å se om jeg finner den under Løcken også.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LailaTusen, tusen takk!! Dette var midt i blinken. Men det som har forvirret meg er dette:I Ft 1900 på gården Ingjerd i Nes finner du Maria Nilsdatter som enke, og datteren Laura sammen med mannen 'Johan Larsen' !+!. Sønnen heter derimot Håkon Tornstrøm og ble gift med min bestemors søster.Jeg har hatt en mistanke om at Johan Larsen var feil, og nå kunne du bekrefte detTusen takk!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenPå meg kan det se ut som om Laura gifter seg for andre gang med Johan Larsen. Noe også Nes b.b bekrefter.Legger inn lenke til tellingen i 1900 Lenke Fant dette under gården Inngjerd i bind 4 side 175 og 176:Etter Nils Nilsen dreiv dattera Marte Maria f. 1823 eiendommen. Hun var gift med Halvor Halvorsen?? (skrivefeil?) fra Husåsen, men det var først etter at hun ble enke at hun tok over Inngjerd. Ektefellene hadde flere barn, bl.a Laura, som første gang var gift med Gustav Thornstrøm, annen gang med Johan Larsen. Gustav Thornstrøm dreiv aldri eiendommen. Det var først etter at Laura var gift med Johan Larsen de tok over den. I 1911 utvandret Laura sammen med barna David, Marie, Karl og hilda til USA.Eiendommen ble fra 1911 - 1920 forpaktet bort til den eldste sønnen Håkon Thornstrøm. Laura døde 1947 i Chicago. Laura Halvorsdatter solgte i 1923 eiendommen for 23 000.På side 175 er det et flott bilde av Marte Maria Nilsdatter.Her kommer det som står om foreldrene til Marte Maria Nilsdatter.Nes b.b bind 4 side 174 og 175 gården Inngjerd under Løken:NILS NILSEN var gift med KARI JCOBSDATTER 1797-1887. Barn: Nils Jacob 1820-29, Andreas f. og d 1822, Marte Maria f. 1823, Berte Gorine f. 1826, Anders 1829-33, Jacob f. og d. 1831, Jacob f. 1832, Indiane f. 1835, Thorine f. ca 1838, Lise f. ca 1843. Nils Nilsen eiendommen ennå i 1865 og var da 76 år. En sønn tok over.Bygdeboken sier ikke noe om hvorfra Nils kom. Men Kari Jacobsdatter var datter av den forrige brukeren. Og de var: JACOB OLSEN fra Øvre Skøyen og MALI ANDERSDATTER fra Vestgarden 1773 - 1819.Fant vielsen til Marte Marie og Halvor Hansen i kirkebokavskriftene for 1845. Det sto at han kom fra Rundeeie. Skal kikke litt i bygdebøkene om jeg kan finne ham igjen der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Fra emibas:Tornström, Gustaf Reinhold Murare (man)f. 1843Utvandrad 5/8 1875 från Göteborgs garnisonsförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Göteborgs garnisonsförs O 1875 010Stemmer jo godt med fødsel til barna i FT1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Fant dåpen til Karl Gustav f.1891 i FT1900 - han er ektefødt - finner imidlertid ikke deres ekteskap mellom det siste barnet i første ekteskap og det første i andre ekteskap. Tyder på at de har giftet seg i Odalen - da er det evt. tur på Statsarkivet Hamar da!!Nes R.Mini I 10 Kort 5/17 dåp nr.43, s. 115Karl Gustav f.29/4, dpt.: 28/6 1891 av foreldre Arbeider Johan Larsen og Laura Sofie Halvorsdatter. Bosted. Ingjer. Ægtefødt,Han oppgitt være født 1858 og hun 1855. (Vi vet jo at disse fødselsår varierer fra dåp til dåp) Stemmer ikke helt med FT !!Jeg har ikke sett i mine Bygdebøker Nes Romerike, men regner med at denne Tornström ikke er nevnt mere enn det Laila skriver!!Vet heller ikke hvor mye interesse du har av Tornströmsiden!!??Nå finner du evt. lettere dødsfall på denne Tornstöm og vielse med Johan Larsen. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianJeg ser også at de eldste barna er født i Sør-Odal, og det er mulig at det er rett. De bodde så vidt jeg vet på Togstad i Skogbygda, og det er nesten på grensen til Sør-Odal. Mulig de også bodde i Odal i en periode.Jeg skal sjekke på Statsarkivet.Når det gjelder Thornstrøm så var den eldste sønnen Håkon gift med min bestemors søster, og jeg har i kveld fått noen opplysninger på Anbytarforum om hans aner i Gøteborg. Det holder i første omgang.Men takk for det du kom med :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen Lars OveJeg har kikket på gården Runni (Runden) men ikke funnet noe konkret om Halvor Hansen dessverre. Men han kan jo være derfra likevel.Ved vielsen er farens navn oppgitt til Hans Hansen. Mulig man må kikke på fadderne på deres barn.Men dette er jo også kun avskrifter, så originalen må jo sjekkes.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Hadde en mistanke om det - derfor spurte jeg først!!Kan jo sette opp Vielsen fra orginal kirkebok for Halvor Hansen og Marte Marie Nilsdatter istedet - da er jo den OK for deg!Nes R. Mini I 6 1833 - 1845 Kort 12/14 vielse nr.28, s.352.Vielsesdato 28/9 1845.Ungkarl Halvor Hansen Holtet af RundenEje, 29 aar, Far: Hans Hansen.Pige Marte Marie Nilsd. Ingierd, 22 aar, Far: Nils Nilsen.Forlovere: Even Anders. Løchen og Anders Andersen Vestgaarden.Lyst: 6, 13 og 20 Juli. Begge vaksinert.Jeg tror nok jeg ville tenke oppholdssted ved vielse - ikke fødested!! Sier ikke at det ikke er fødested altså, men ville holdt det åpent som alternativ!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Begravelsesprotokollen bekrefter vel, om vi stoler på alder ved vielse ,at han er født 1816.Nes Mini I 7 1846 - 1858 Kort 11/15 Begr.nr.75, s.324.Død 9/9, begravet 15/9 1856 Nes kirkeSelveier Halvor Hansen, 40 aar, Opholdssted: Haasaasen i Næs. Ingen dødsårsak oppgitt.Skal se om jeg finner ham født - har kirkebøkene for Nes R.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Sorry!! Mener selvfølgelig Huusaasen når Halvor dør i 1856.Finner en Halvor født i 1816 på Holter/Holtet nordre Runden/Hinden, men hans far heter Hans Halvorsen - kan dette allikevel være riktig gutt - ser at Laila skriver Halvor Halvorsen og at det er skrivefeil - han kan ha brukt sin fars farsnavn også - det ser vi jo noen ganger, men kanskje ikke så tidlig!!Finner også i kirkebokavskriftene på nettet en Hans Halvorsen gift med Mette Gulbrandsen - et barn Ane Maria født på Holtet under Hinden og med samme foreldre: Dorthe født på Rundeneie.Tyder imidlertid Halvors mor til Eli Hovelsd., men dette kan jo være ekteskap nr.2!!Ser mere i morgen om du vil!!??Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Confirmerede 3.oktober 1830 af Provst Finkenhagen.Halvor født 21/3 1816 (Tillegg fra kirkebok dpt.: 31/3) Foreldre: Hans Halvorsen Holtet under Runnie og Eli Israelsdatter.Stemmer med kirkebokens 'Knudrette skrift'!!Ei søster til Halvor conf.1832 Karen - adresse Fossen, f.7/7 1818. Hans Halvorsen og Eli Israelsdatter Hindeneie.Hva tror du nå?Er Hinden - Runden - Runni det samme? Kan ikke finne Hinden i Bygdebøkene!!Her er moren - finnes kun en i FT1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei på dere beggeKikket i bygdeboken og Hinden er den samme gården som Henni. Fant ikke noen Hans Halvorsen med koner der dessverre. Kanskje de flyttet litt rundt?Lillian nevner noen søsken av den Halvor Hansen som døpes i 1816, kanskje de er faddere for noen av Halvors barn?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Sønnen Anders finner jeg ikke døpt(kan jo være født før vielse) - ihvertfall ikke mellom 1845 - 1851. De andre barna: Laura Josephine, Mina Caroline og Halvor har henholdsvis sine foreldre som faddere og faddere med Nilsen og Nilsdatter. Et unntak: Gulbrand Hansen, men det regner jeg med er han på Husåsen s.427 i Bind III.Finner i samme Bind s.616 under Setra (Opåker) Mette Gulbrandsdatter f.1777 gift med Hans Halvorsen Holtet. Det stemmer med deres vielse - da står det Opåkersetra på Mette.Jeg også trodde Hinden kunne være Henni, men er ikke godt nok kjent i navneendringene i Nes R. Dessuten er det flere gårder Henni.Skal se om jeg finner andre ekteskap for Hans Halvorsen!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiI kirkebokavskriftene finner jeg følgende faddere for sønnen Anders døpt 3/10 1847: Berte, Nils og Jacob Nilsen/Nilsdatter og i tillegg moren og faren. Det var kjedelig at ikke det var så mange spor der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Lillian og LailaDere er noen utrolige damer :-), og jeg setter stor pris på det dere gjør.Jeg har i dag forsøkt å samle trådene her. Fikk i går kveld tilsendt noen håndskrevne gamle notater, og det viser seg at de stemmer overens med det dere har funnet ut.Det er bare et par ting som er usikkert. Når det gjelder Lauras andre ekteskap med Johan Larsen (innlegg 4) så står det i notatene at Johan også var svensk. Det forklarer kanskje hvorfor vi ikke finner han.Hans Halvorsen Holtet (som Lillian nevner i innlegg 16) ble visstnok gift andre gang med Eli Israelsdatter Hindeneie (Henni), og fikk i følge notatene sønnen Halvor f. 23 mars 1816.Kan dette stemme?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Les dette og svar....i mellomtiden skal jeg finne vielse på denne Gulbrand Hansen for å se om han er bror til Halvor!!Nes Mini I 4 1781 – 1816 Kort 4/7 Side ikke lesbar. Død 17 Desember 1810 Mette Gulbrandsd. RundenEje 33 aar (Denne alder er nesten uleselig, men jeg skimter 3-tallene)FT1801 viser at Hans Halvorsen og Mette Gulbrandsdatter har en sønn Hans – ved hans dåp står faren som Hans Hansen!! (Går nok litt i surr for skribenten her også!!)Dette ”Under”er opplysninger fra Kirkebokavskrifter konfirmanter 11/10 1835. Har funnet tre barn på ekteparet Hans Halvorsen og Eli Israelsdatter – to finnes ved søk på Hans Halvorsen og den siste Gulbrand ved å søke Eli Israel.Da er det nok Gulbrand Hansen på Husåsen s.427 i Bind III som er fadder og samtidig bror til Halvor. I bygdeboka står det at han kan være fra Trinborg, men er dette samme person er han også født på Holtet og 19/12 1820.Jeg ser nå at du Laila har funnet Anders født 1847 – hadde ikke lest ”Godt nok”! Jeg også fant den i orginal kirkebok nå – bare ”Krusseduller” her da!!Nes Mini I 4 Kort 6/7 Nr. og side uleselig.Viet 5/11 1811 Hans Halvors. HindenE. Og Elie Israelsd. Hinden. Caut.: Hans Hinden og Even Ols….resten uleslig – slitasje) Det står ikke noe om at han er enkemand!!Allikevel stemmer jo dette bra bortsett fra at det i vielsen til Halvor og Marte Marie står at hans far heter Hans Hansen!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianJeg har finkjemmet de gamle notatene, og der er ikke faren til Hans Halvorsen nevnt, ei heller Guldbrand. Men det er ikke så rart kanskje. Notatene er gamle og mangelfulle.Det virker logisk at Guldbrand kan være bror til Halvor.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Her kommer beviset.Ne Mini I 7 1846 – 1858 Kort 4/15 Dåp nr.3, s. 101.Født 22/12 1849, dpt.: 3/1 1850 Nes kirke. Ægte. Elen Indinae Gulbrandsdatter. Gulbrand Hanssen, Husmand, Hinden og Trolovede Anne Dorthea Engebretsdatter.Dette er nok BINGO ja!!Samme bok, Kort 9/15 Vielse nr.1, s.256.Ne Kirke 3/1 1850Ungkarl Gulbrand Hanssen, født Hinden-Eie, 29 aar, Far: Hans Halvorsen Pige Anne Dorthea Engebretsdatter, født Lundberg Eie, 22 ar, Far: Engebreth LarssenForlovere: Anders A. Ouli og Gulbrand A. Lundberg. Lyst: 9, 16 og 23 Dec. 1849. Begge Vaksinert.Ne Bygdebok Bind III s.427 Husåsen g.nr.127, b.nr.23 ble skilt fra B.nr.20 i 1853 og solgt til: Gulbrand Hansen Henni – eie f.1820 (muligens fra Trinborg) Min kom: Dette er nå bevist at det er feil!! Gift med Anne Dorthea Embretsdatter Lundberg – eie 1825 – 97. Barn: Ellen Indiane f.1849, Hans f.1852, Lina Susanne f.1854, Lina Dorthea f.1858, Karl f.1861, Anton f.1863, Kaja f.1867, Gulbrand f.1869.Alle disse barna, unntatt Hans, dro til Amerika.Det står mer om dette i boka, men i stedet for å sitte å skrive av alt kan jeg gjerne ta kopi av de sidene familien er innskrevet og levere deg på Hamar 6/9!!??Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Flott Lillian :-)Det ble Bingo, og alle brikkene falt på plass. Det som er litt morsomt også, og som dere har vært sterkt medvirkende til, er at dette ikke bare er forfedrene til min bestemors søsters aner, men også til en meget profilert programleder i TV2. Hun blir også sikkert glad.Men når dere først er i gang; Se på dette tema: LenkeDette er også basert på notater fra denne familen, men jeg kan ikke se linken. I følge familiens gamle notater skal dette være oldefaren til min bestemor og hennes søster Kaspara (som ble gift med Håkon Thornstrøm. Se innlegg 3.Hamar 6/9? Ja.. skal vi møtes til en kopp kaffe da?Tusen takk til deg Lillian og også til deg Laila:-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Johan Larsen/Larson har fødested Sverige i FT1900 også. I Emibas er det flere alternativer til Johan Larson innflyttet til Norge med fødselsår 1857 - 1858 - 1859. Kun to med 'Rent navn' Johan Larson. Defor ville vielsen mellom Laura og Johan vært det rette stedet å begynne der - tror jeg da!! Kan jo se om jeg finner han død i Nes Kirkebøker, men det er 'Mye' arbeid!! Smil!!Ser du har svart, mens jeg skrev Lars Ove.Har møte på Statsarkivet kl.18.00 - 21.00 - fint om du kunne komme dit. Kan ta med 'Boksen' med kirkebøkene for Nes R. så kan du selv sjekke det du må sjekke fra Sekundære kilder - om du vil!!??Skal se på den andre linken du henviser til senere - det 'Buldrer litt av torden her' - så jeg må kanskje plutselig bare koble fra!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan komme på Statsarkivet 6/9 hvis ikke noe uforusett skjer. Jeg er i gang-avstand.Laura giftet seg visstnok i 1859 med Johan Larsson, så det er kanskje mulig å finne ut mer. Jeg ser at det finnes scannede kirkebøker for 1859 i Nes, men det er kanskje mest sannsynlig at de gifter seg i Sør-Odal (tror jeg). Jeg finner ikke giftermålet i Nes 1859.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.I Innlegg 7 skrev jeg at jeg ikke fant deres vielse, skal sjekke en gang til - det er kun for Nes/Nes skannet kirkebok ligger ute - det er delt i 3 fra 1859 i Nes R.Husker ikke om jeg sjekket alle tre!! Tar en runde til jeg vet du!!Om du ikke får anledning så legger jeg igjen kopiene til deg - OK!!Kommer igjen snart - 'Skrotten' forlanger litt føde - smil!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.