Gå til innhold
Arkivverket

[#41708] Oppslag bygdebok Nes på Romerike


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Fra FT1900 ser jeg at JOhan og Laura fikk en datter i 1893 - tenkte at det muligens ville dukke opp vielseår og sted!! Året kom, men ikke sted og jeg kan ikke finne noe på dem i Nes KB!Samme bok som for Karl Gustav f.1891 - Kort 5/17 Dåp nr.16, s. 138Hulda Josefine født 22/2, dpt.: 3/4 1893 Bruger Johan Larsen og Laura Halvorsdatter. 1890. (det siste indikerer vielseår) Bosted. Indgjerd, han født 1858, hun født 1860Da går jeg for kirkebøker Odal for å finne vielse!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når og hvor ble Laura Josefine Halvorsdatter Husaasen (1857-1947) fra Nes gift for første gang (med murer Gustav Reinholdt Thornstrøm 1843-1889 fra Göteborg) ? Hvordan 'kom hun borti' disse svenskene, tro ?Ektemann nr. 2 (Johan Larsen) sin datter Hulda f.1893 emigrerte sammen med moren i 1910. Johan ser allerede ut til å være bosatt i Chicago. Når dro han ? Og hvor ble det av sønnen Karl Gustav f.1891, tro ?Laura's datter Marie f. 1888 fra 1. ekteskap var hjemme på besøk fra Amerika og returnerte dit i 1910 sammen med moren og halvsøsteren Hulda. Broren David Wilhelm f.1882 hadde emigrert 4 år tidligere. Eldste sønn Håkon f.1877 ble murer som faren, og forpaktet altså Ingjerd 1910-20 etter at moren hadde dratt til Amerika. Hvor ble det av ham etter at moren solgte gården i 1923 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei PerJeg har fått overlevert mye dokumentasjon fra Lillianom dette,men jeg har ikke fått lagt det inn og sortert det ennå.Jeg tror jeg har svar på de fleste spørsmålene dine etterhvert, pluss mye mer.Når det gjelder Gustav Reinholdt har jeg også hans foreldre i Gøteborg.Jeg kommer tilbake når jeg har fått registrert alt. (kanskje sende en Ged-com-fil)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per:Jeg har ennå ikke fått oversikten over alt, da dette er litt sånn 'venstrehånds-arbeid' for min tremenning, men jeg har svar på noe.1.Laura Josefine Halvordatter ble visstnok gift i 1876 (i følge noen gamle papirer). Deres sønn Håkon skal være født i Sør-Odal, men jeg har verken funnet giftermålet eller dåpen. Det er det jeg har om Gustav Thornstrøm: Gustaf Reinhold f 1843-04-30 i Garnisonsfs Gbg Fader: Fabriksarbetaren Anders Göthrik Tornström Moder: Johanna Larsson. Han utvandret til Norge i 1875.2. Karl Gustav (29/4-1891 i Nes). Mer vet jeg ikke foreløpig.3. Håkon Thornstrøm, 25/7-1877, ble gift med min bestemors søster Kaspara Berntsdatter Åserud. Håkon kjøpte Søndre Ingjerd i 1919. Han arbeidet som baneformann i Nsb, og litt gårdsbruk på si. Håkon døde 1944.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Følger med selvom du Dimiterte meg og tro det eller ei - jeg fant Laura Josefines første ekteskap i Nes R. Har sikkert før bare sett etter ekteskap nr. to som jeg fortsatt tror foregikk i Odalen!!Nes R. Mini I 9 1875 - 1882 Kort 4/6 Vielse nr.27, s. 433.Viet 17/10 1876 (Regner med at det er i Næs kirke - det er ihvertfall i K.bok for H.sognet)Gustaf Reinholt Tornström, Ungk. og Murer, Føde og Opholdssted: Göteborg - Ingjer, født 1843, Far: Anders Tornström.Pige Laura Josefine Halvordsdatter, Fødested. Husaasen, født 1857, Far: Selveier Halvor Hansen.Forlovere: Ole Gudbransen Husmo??skolen?? og Jakob Nilsen Ingjer.Lyst: 10., 17. og 24 September.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Lars Ove!Her er det andre ekteskapet: Ekteviede 30/12 1890 Ullern kirke Sør-Odal Johan Larsson, Jordarbeider, Fjukstad (tror jeg det står) Fødested: Long eller Loug i Grums Pastorat, Wermland, fødselsår: 1858 Konfirmert i 1872 i Grums. og Laura Sofie Halvorsdatter Tornstrøm Fødested: Næs Prestegj (Raumnes Aneks kirk.). Romerike. fødselsår 1855 Konfirmert 1870 i Næs Fedre: Dagarbeider Lars Andersson Long Grums Gaard Wermland. og Gardbr. Halvor Hansen ..... Togstad. Forlovere: Lars Ullern af Ullern Gaard og Søren S. Ullern af Ullern Gaard Anmerkning: Skifteattest for Enken fra Sorenskriveren i Vinger og Odalen (Blix) af 20/12 - 90 Det står videre noe jeg ikke kan tyde....ifølge Attest fra Jordmoder? i Næs Elen Gulbrands. af 7/6 - 91? (jeg tror det er 91 det står)(ser ut som det er ført inn senere) Dette har du kanskje funnet selv på Statsarkivet på Hamar? Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Etter litt mere mysing i kirkeboka var det jeg skreiv 'Fjukstad' feil, det skal være KJEKSTAD. Det er en plass av Store Ullern i Sør-Odal. I S.O. bygdebok nr 7 på side 100 står det som følger: Kjekstad g.nr 78 br. nr.3 og 4. Rønnaug Håkonsdatter på Store-Ullern gav kjøpekontrakt til Gustav Thornstrøm fra Sverige 1843 - 1889 g. med Laura Sofie Halvorsdatter fra Nes f. 1856. Barn: 1. Håkon f. 1877, 2. Hilma Sofie f. 1880, 3. David Vilhelm f. 1882. 4) Johanne Marie f. 1888. Gustav Thornstrøm var murer ved jernbanen. Ved skifte etter ham i 1891 fikk enka eiendommen. Laura gift 2. gang med Johan Larsen Indgjær fra Sverige f. 1859. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Terje:Takk igjen.Er Store Ullern den 'kjempe-gården' som ligger helt inn til RV på høyre side før Skarnes? (fra Vormsund)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.