Gå til innhold
Arkivverket

[#41713] Enke Mari Olsdtr. d. 25/5 1825 (67år) g.m. Hans Mathisen Taugbøl Eidskog


Gjest Magne Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

I FT 1801 finner vi familien med hennes sønn, Bent Andersen 8 år fra første ekteskap på plassen Paradis u/ Stangnes i Eidskog/Vinger. Familien er omtalt i bygdebok I Eidskog s. 539. Det problemfylte ekteskapet med Hans Mathisen 1773 - 4/12 1841 er trolig inngått på hennes hjemsted utenfor Vinger/Eidskog - men hvor? Kan noen hjelpe meg å finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå har ikke jeg Eidskog bygdebok for hånden, men på FT 1801 Lenke er Hans, Mari og Bent plassert på Tougbøl, alle sammen. Hans er sågar den eneste av de 65 på gården som har betegnelsen BONDE OG GÅRDBEBOER.Var Mari/Bent sitt forhold til Stangnæs/Paradis noe som dreide seg om tida før eller etter 1801 ??Stangnæs ligger kun ca. 5 km. fra svenskegrensen, og er nabogarden til Tougbøl (nå Tobøl, - må ikke forveksles med Taugbøl i Odalen) .Er det ingen antydning om at Mari/Bent kunne ha kommet fra Sverige ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Takk for svar, Iver. Jeg har selv vært inne på tanken om at Mari kan ha kommet fra Sverige, men så langt er hun ikke funnet av de kontakter jeg har der heller. Hennes første ektefelle, Anders er trolig død i tidsrommet 1792-1800 og i samme tidsrommet er hennes 2. ekteskap inngått. Hans Mathisen kjøpte Paradis av broren Nils i 1800. Taugbølslekten på Disenå i Odalen er etterkommere av denne broren, Nils Taugbøl f 1765 via Nes i Akershus (lensmann i 1810) til Foss i Blaker, sønnen Mathias f 1805 til Stokker i Ullensaker, hans sønn, Nils Taugbøl f. 1835 til Hennimoen i Nes og hans sønn Hans f 1865 til Disenå i Odalen. Denne slekten er grei, men Maris er et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var interessant, da jeg selv har et tilsvarende mysterium i grensetraktene (Øymark) på nesten nøyaktig samme tid. Jeg er ikke kommet i mål på dette, men jeg er rimelig overbevist om at hun må være identisk med en av de to-tre kandidatene jeg har funnet i SverigeKanskje det kunne vært en ide å legge ut en etterlysning på Abytarforum. Jeg går ut fra at du har vært i kontakt med Eidskog slekthistorielag….Men jeg registrerer at det ikke er lett å finne ut av dette problemet ved hjelp av den store databasen som er lagt ut på nettet (http://www.eidskogslekt.no/ …der personene dog er nevnt, men ikke ekteskapet mellom Mari og Hans…her er jo også en fin etterlysningsside).Jeg ser at FS har en Bent Andersen, f. 1792 i Eidskog. Her er farsnavnet kun Anders, og det er vel grunn til å tro at det er neppe er noen kirkebokkilde som denne oppføringen er grunnlagt på. (Samme submitter har også rapportert inn en Anders Bentsen som skal være født i Eidskog i 1746…..Er han forresten omtalt i bygdeboka ??))Et lite spørsmål Taugbøl/Tougbøl/Tobøl:Er det rett forstått at Taugbøl i Odalen (Disenå) ikke er noe gårdsnavn (Taugbøl på Disenå står nemlig oppført på kartet) ??Men at stedsnavnet er knyttet til personer som har tatt navnet fra Tougbøl/Tobøl i Eidskog ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Den Bent Andersen f 1792 døpt 4/3 i Eidskog du nevner dør 3 mnd. 14 d. gammel og blir j.fest. 6/6 1792. Faren Anders Bentsen (Svensk) dør 1813 67 år på plassen Skuggerud u/ Gaustadseter i Eidskog. E IV s 685. Navnet Taugbøl/Tougbøl/Tobøl er nok knyttet til gården Tobøl i Eidskog som far til Nils og Hans, Mathis Nilsen d. 1785 fra Tangen i Setskog hadde kjøpt i tillegg til Stangnes i 1765. Både Nils og Hans hadde vært deleiere i Tobøl før 1800 sammen med mora Gunhild Halvorsdtr. fra Kjelle i Høland 1735 - 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Alderen til Mari er i FT 1801 44 år, ved død 67 år. Det skulle tilsi at hun er født 1757/1758. Men å finne hennes fødsel/dåp kan vel by på større problemer enn sønnens, Bent Andersens (Andersons?) som kan dateres til 1792. Ekteskapet med Hans Mathisen kan også være et godt søkerobjekt siden det trolig gir informasjon om hvor hun hører hjemme. Å søke i Sverige er selvsagt fortsatt aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.