Gå til innhold
Arkivverket

[#41714] Trine Gundersdatter f.1863, Håvet, Østre Moland hvem var hun gift med 1.gang?


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Finner Trine Gundersdatter i FT 1900 fLenke Kristiania .Da var hun gift 2. gang med August Adolf Johansen. Hennes eldste barn har etternavn Sørensen og var alle født i Arendal. Har ikke funnet dem i de kirkebøkene som er scannet og lagt ut på nettet. Er det noen som har avskrifter av andre kirkebøker for Arendalområdet eller bygdebøker og kan sjekke hadde det vært fint. Er altså interessert i 1.ektemann's navn og eventuellt hvor de bodde i Arendalsdistiktet. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her har du vel da Trine Gundersdatter i 1865-tellingen. LenkeKan det være at hun har giftet seg på hjemstedet med en Søren. Mulig å lete etter vielsen i kirkebøker herfra, altså Østre Moland? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Gunn Huglen for svar. Lurer på om mikrofilmer av kirkebøker lånes ut så lenge det pågår scanning av dem?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vil jo tro at det finnes kopifilmer til utlån som før. Du kan jo også prøve med en direkte henvendelse til Arkivet Aust Agder , kan hende du kan få noen til å gjøre oppslag for deg.Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vær oppmerksom på at enkelte av de skannede kirkebøkene ikke er fullstendig indeksert. Det gjelder for Østre Moland. De sidetallene som er oppgitt i innholdslista for døpte gjelder kun guttene. Så følger alle jentene etterpå.Hun kan også være døpt i Tromøy (mest sannsynlig) eller Arendal. Disse bøkene er også skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde å lete gjennom kirkebøker for Østre Moland i årene 1862/63 over døpte, og det tok svært lang tid. Fant bare guttene her, som nevnt.Prøvde med et foreldresøk på Fam. s. for å se om jeg kunne finne noen av barna til Gunder Eriksen og Helene Halvorsdatter døpt. Paret var oppført f.i Modum, og jeg fant noen av barna født der: Andreas f. 1848, Hans Edvard f. 1844 Erich f. 1850Neste barn Maren Andrea dpt 15 aug Tromøya , Arendal: LenkeHar altså ikke greid å finne Trine Gundersdatter døpt ca 1862/63 hittil. Det blir vel en tidkrevende oppgave å gå gjennom de scannede kirkebøker for å lete etter hennes dåp/ konfirmsjon og muligens 1. ekteskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk igjen til Gunn; jeg får vente med tolmodighet på de scanna kirkebøkene dersom jeg ikke får låne dem som mickrofilm. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har sett på de døpte jentene 1862-63 i Østre Moland (de kommer etter alle guttene), uten resultat. Jeg er imidlertid nokså sikker på at dåpen hennes er å finne i kirkeboka for Tromøy, som også er lagt ut her i Digitalarkivet - men det er umulig å komme inn der nå.Området rundt Arendal kan være et kirkebok-messig problem. I det aktuelle tidsrommet omfatter Arendal kun bykjernen. Haavet ligger tett på bykjernen, men i det som i perioden 1877-1902 tilhørte Barbu herred (innlemmet i Arendal 1902). Barbu har egne kirkebøker fra 1877, men før det må man lete i kirkeboka for Tromøy. Et problem kan være at grensen mellom Tromøy og Østre Moland er noe uskarp, men stort sett kan man gå ut fra at de bynære områdene, samt kyststrekningen østover t.o.m. Neskilen (nåværende Eydehavn) inntil 1877 tilhørte Tromøy sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå kom jeg endelig inn i kirkeboka for Tromøy - og her fant jeg vel også dåten til Trine Gundersdtr. (se nr. 25): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til mitt forrige innlegg: Dåpen - ikke dåten. Huff!Ellers ser jeg at alle de av Trines barn som i 1900 er oppført som f. i Arendal, er f. i 1880- og 1890-årene. Dersom Trine som voksen også bodde i Haavet, blir det altså kirkebøkene for Barbu som er aktuelle. Dessverre starter første skannede kirkebok for Barbu i 1899 (samme år som Trines yngste sønn blir f. - i Kristiania).Dersom 'Arendal' i 1900-tellingen faktisk betyr Arendal, er det enklere. Der finnes det jo skannede kirkebøker for 1880- og 1890-årene. Men det kan, som nevnt, like gjerne bety Barbu (som altså ble en del av Arendal i 1902).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Oddbjørn Johannessen både for oppslag i kirkebok og for oppklaringer av hvilke kirkesogn jeg bør lete i. Så vidt jeg kan se er det ennå ikke lagt ut scanna kirkebøker for det aktuelle tidsrommet 1880-1895 for kirkene østre Moland og Barbu. Jeg har leita igjennom de andre kirkene som er scanna og lagt ut i Arendalsområdet.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok Barbu du må lete i. Østre Moland omfatter stort sett gårdene fra litt nord-øst for byen og østover mot Holt, mens Barbu omkranset bykjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete i gravminneregisteret etter Trine Johansen f. 1863 og fant bare denne damen, intet opplyst om hennes pikenavn . Kun alder og fornavn passer, så det er vel ikke mye hjelpe, dessverre: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant i samme kilde på Id nr. 729504 en August Johansen f. 26/8 1869 d. 1854, beg Vestre gravlund. Ikke sikkert dette er Trines 2. ektemann, men jeg får ta en ny test for å se om denne går inn: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager jeg har tydligvis gjort feil med de gravminnelenkene. Mulig jeg bare kan kopiere der opplysningene er rettet? Om du ønsker å lete her kan du jo søke på navn for å se om du finner noen av dem registrert?Lykke til med søking i alle fall. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk igjen til Gunn Huglen. Det er nok sikkert de rette du har funnet der. Får vente i spenning på om jeg klarer å finne 1.ektemann.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall muligens far til Trine, Gunder Eriksens dåp på Modum: LenkeRiktignok ikke det du spør etter her, men legger det inn likevel. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.