Gå til innhold
Arkivverket

[#41715] Iveland


Gjest Ingrid Askedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Askedal

Søker etter to personer i Iveland1.Andreas Tønnessen Eieland f.1804/05 gift med Kari Olsdatter f.1812 De giftet seg 1836 Hans far heter Tønnes Arntsen Berg Fra 1839 bosatt på plassen Askedal i Vennesla, tar navnet Askedal.2.Ingeborg Torbjørnsdatter Skaio gift i 1843 26 år gammel med 24 år gamle John Olsen (lille Mjåland) EielandIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funnet på FS:1. Kan dette være dem i 1865 Lenke 2. Fikk de barna Gunhild f/dpt. 30/1-4/2 44 Evje AA, --Ole 29/5-14/6 46 Evje AA, --Aase dpt. 19/9 58 Vennesla, VA og Ole dpt. 8/9 1861 Vennesla, VA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Takk for hjelpen Berit!Det er nok riktig familie, barna stemmer. Har familien til kari olsdatter, men vet nesten ingenting om Andreas Tønnessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror jeg misforsto innlegget ditt. Jeg trodde du ikke fant disse 2 familiene etter de ble gift. Er det forfedrene deres du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Skal prøve å oppklare litt:)Har forfedrene til Kari Olsdatter og John Olsen,men søker etter forfedrene til Ingeborg Torbjørnsdatter Skaio og Andreas Tønnessen EielandIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan iflg. FS se ut til at Andreas ble f./dpt. 6/5-11/5 1805 Kristiansand, Tønnes Arntsen Berg og Anne Gundersdt.Det er verre med Ingeborg da det er flere med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

I 'Vennesla, gard, plass og ætt' står noe om Andreas Tønnessen og hans familie på s 279. Han var f. i byen (Kr.sand) 1904. Kari var datter til Ola Giliussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Stemmer nok med Andreas at han er født i kristiansand. Det eneste jeg vet om Ingeborg er det som står i Ivelandsoga side 471 John gift gift i 1843 med Ingeborg Torbjørnsdatter Skaio Kjem til Strengenes Vennesla.Vet ikke om det er noen sammemheng mellom dem, men ved dåpen til Gunild og Ole er Sjuer/Syver Torbjørnsen Skjervedal fadder. Under Skjervedal i Venneslasoga står det ei setning om han. 'I 1845 var truleg Sjuer Torbjørnsen dreng her, ut med 1 1/2 ort i fattigskatt, seinere til Honnemyr (side 894) Har ikke klart å finne han på HonnemyrIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er pussig at det skal være så vanskelig å finne Andreas Tønnesens far, Tønnes Arntsen Berg, i ft. 1801. En mulighet er selvsagt at han kan ha vært dansk - og i såfall ankommet Kristiansand en gang mellom 1801 og 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det spørs om ikke du har rett. Konas navn stemmer i hvert fall - og vielsesdatoen virker også rimelig, dersom Tønnes (f. 1805) var eldstebarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Takk til alle sammen for hjelpen med Andreas. Forslag til hvor jeg skal finne Ingeborg mottas med takk. Hra vært i gjennom Skaio i Ivelandsoga uten å finne henneIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har funnet ut noe mere om Ingeborg Tobjørnsdatter?Jeg har funnet vielsen til Ingeborg og John, par nr.27 Lenke Dessverre klarer jeg ikke å lese hele navnet til faren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ikke har henne fra før, og om det er riktig dame: Faren Torbjørn Olsen døde 7/3 1819, (gift 26/7 1811 med Anne Tellevsdt.) Tror det må være Anne som blir oppgift 26/9 1823 med Peder Jensen. Alt fra Ø.Moland.Anne Tellevsdt. 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f18010918&gardpostnr=18&personpostnr=411&merk=411#ovre>Lenke Torbjørn 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til John Olsen og Ingeborg Torbjørnsdt sønn Ole i 1861 er det en fadder ved navn Ole Torbjørnsen Hamen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=972&idx_id=972&uid=ny&idx_side=-33>LenkeVed vielsen til denne Ole Torbjørnsen Hamen 22/11 1849 står det at han er født i Kristiansand og faren heter Torbjørn Olsen, og en av forloverne heter Syvert Torbjørnsen. LenkeOle Torbjørnsens dåp i Kristiansand nr 277 5/11 1826 LenkeDisse foreldrene Torbjørn Olsen og Anne Sivertsdt får en datter Ingeborg døpt 17/8 1817 LenkeSønnen Sivert døpt 12/3 1820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei Anne og BeritBerit:Har sett på samme Ingeborg som du i tema 45859 LenkeAnne:Har ikke sett denne Ingeborg før så må se nærmere på henne i morgenHar sett etterblant innflyttede i Iveland uten å finne noen Ingeborg Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hei igjen!Mye mulig at en av de er riktig Ingeborg, men jeg har ikke klart å finne Ingeborg som innflyttet til Iveland eller utflyttet fra Vennesla eller østre Moland Vanskelig å si hvem av de to 'Ingeborgene' det er som er den retteTakk for hjelpen begge to:)Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hei Ingrid.Hvis du ser på vielsen til John Olsen og Ingeborg Torbjørnsdtr står det at hun er vaksinert 25/8 1825.Ingrid Torbjørnsdtr som er født 1817 i Kristiansand er vaksinert 25/8 1825, se nr 852 helt ut til høyre på linja Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.