Gå til innhold
Arkivverket

[#41719] Hjelp igjen med å tyde dansk folketelling?


Gjest Thorbjørn H. Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Nå trenger jeg vist hjelp igjen Min tippoldemor skal vist nok hete Charlotte Marie Møller f.Helsingborg hennes sønn Gustav Theodor Møller( min oldefar) f.Helsingborg i 1848 . Hans far som vi ikke vet noe om døde da han var liten moren ble gift igjen men Lindberg og jeg har ekteskapet mellom dem i 1852 da står Marie Møller adresse Vimmelskaftet 21 Denne gate har jeg funnet i folketelling København Frimanns kvarter opslag 20. Jeg har problem med å lese alt men ser ”Marie Møller” Kanskje noen kan tyde det for meg og kanskje Gustaf T . ikke er oppført ? kanskje hans far er oppført? Men kan ikke se noen annen med navnet Møller.Mh Thorbjørn H. Thorsen

bilete1190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg kan finne er: i 2.d.. Sal bor Thomas Holst og har en tjenestepike som het Marie Møller som var 25 år ugift og f. i Sverige. Ingen Gustav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er samme Folketelling som inntastet:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Frimand Kvarter, Frimands Kvarter, Vimmelskaftet 21, 1ste sal, 143, FT-1850, C1436 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Thomas Holst 33 Gift graveur, huusfader Kjøbenhavn Frederikke Holst født Hansen 23 Gift hans kone Helsingøer Axel Holst 1 Ugift deres søn Kjøbenhavn Marie Møller 25 Ugift Sverrig Tjenestepige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Kan det være en mulighet at Lindberg er faderen? Han har jo en bror med samme navn! Marie Møller (hvis hun er moderen) står jo oppført som ugift i FT:1850 samt ingen opplysninger i Helligånds Kirkebok om at hun er enke ved vielsen i 1852, hun har kanskje latt gutten bli igjen i Sverige/Helsingborg i så fall må han jo kunne finnes i et husforhör 1850.Her er Lindberg og familie i 1850:Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Borgergade, Borgergade 103, mellemhuset,2 sal, 107, FT-1850, B5680 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Johanne Sophie Lindberg 51 Enke(mand) med syning Kjøbhvn Otto Erhardt Martin Lindberg 25 Ugift sadelmagersvend Kjøbhvn Emil Theobald Lindberg 23 Ugift skomagersvend Kjøbhvn Emanuel Conradt Lindberg 26 Ugift ?? Kjøbhvn Gustav Theodor Lindberg 29 Ugift skomagersvend Kjøbhvnog i 1845 (legg merke til hans Erhverv:'Gravørlærling' Samtlige personer i husstandenkbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Store Fiolstræde 177 og 78A, Stuen, 818, FT-1845, C2788 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Johanne Sophie Marthine Lindberg f. Jeppesen 47 Enke Haandarbeide, Enke efter Sadelmagermester Kjøbenhavn Emanuel Conrad Lindberg 23 Ugift Søn, Gravørlærling Kjøbenhavn Ida Roseline Wilhelmine Lindberg 14 Ugift Datter, Skoleelev KjøbenhavnKanskje han har vært lærling hos Thomas Holst!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Bente Takk for din interesse. Ja det kan være at E.C Lindverg er lærling han står oppført som gravør og ver vielsen 14 mail 1852. men ved Deres sønn dåp 1 1853 står det så langt jeg vet 'tømmermand' men han kan jo skiftet jobb? Jeg ser i ved folketelling 1855 bor familien i Borgergaden 103 sal 3 her er Emanuel Conrad Lindberg 32 år stilling ?? F. Københ. Marie Charlotte Lindberg 32 år F. Helsingb. Gustav Magnus Lindberg 9 år deres søn F.Helsingb. Johannes Magnus Lindberg 2 år deres søn Københ. Her bor Gustav hos dem Hvor han var i 1850 er jo spørsmål, men slik vi vet var hans far fra Danmark og døde da Gustav var ganske liten kanskje Gustav bodde hos familie? men vi vet ikke noe om Gustavs far det er det store problemet for oss. Jeg ser at der er en Lindberg med samme navn Gustav Theodor men han er er jo eldre enn vår Gustav. Det er vanskelig å lete etter dødsfall når vi ikke kjenner hele navnet. mh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Hei igjen Det vi vet om Gustav T. M er at hans far deltok i Tysk/danske krig ble skadet og tok seg over til Sverige ble gift med en svensk dame i Helsingborg og Gustav Theodor ble født der 22/5 1848 og fam. flyttet til København hvor hans far døde kort tid eller, Hans mor ble gift igjen der som skal da være Marie Charlotte. Jeg ser og at i min bestemors Dåp 1874 i Københ. var Johannes Lindberg Fadder så han er nok halvbror av Gustavmh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.