Gå til innhold
Arkivverket

[#41721] Ole Adamsen Krog, f. 1813 - Røros og Hegra


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Ole Adamsen Krog var født på Røros i 1813, og døde på Avesgaardsnes, Hegra i 1902. Han var omreisende maler. I 1853 fikk han en sønn, Helmer Mathæus Olsen, utenom ekteskap med Olianna Knutsdatter, f. 1828 i Ottnæs. Helmer var født i Fosnes.I FT1900 er han i Hegra, og gift med Mette Jonsdatter, f. 1837 i Hegra. I FT1865 er han muligens tvangslem på arbeidsanstalten i Christiania, alderen er imidlertid 10 år feil, så dette kan være en annen person, men jeg finner ingen andre som kan passe på Røros.Jeg skulle gjerne ha funnet ut om Ole Adamsen hadde flere barn, samt opplysninger som kan kaste lys over særlig perioden 1853-1900. Dersom noen kan gjøre oppslag og finne noe under bygdeboka for Hegra så er dette fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har det ene bindet av Hegrasboka på hjemlån (gammel utgave).Avelsgårdsnes:Stue utan jord. Ved folketeljinga i 1875 var buskapen to sauer og to geiter. Utsæde: 1 tn. poteter.Ole Adamsen Krog, f. på Røros 16/1 - 1813, død 24/12 - 1902. Målar. Onkel til den kjende Faste Svendsen.Gift 2. med Mette Johnsdtr. f. 23/11 - 1838, død 3/3 - 1919. Mette Johnsdtr. hadde før ein son John, som seinare budde på plassen.John Olsen Krog, f. 20/1 - 1862, d. 25/8 - 1937, gift 11/10 - 1886 med Inga Arnstdatter Skårrådalen.(Sistnevntes barn står et annet sted i boka, men de interesserer vel ikke deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for det, Astrid.Jeg vil være helt sikker på at jeg ikke misforstår: Er John Olsen Krog, f. 1862, sønn til Ole Adamsen Krog, eller er han stesønn?mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Han er stesønn. Det står ikke noen vielsesdato for Ole A Krog og Mette Jonsdatter, men i bygdeboka står det altså 'gift 2.' som må tolkes som gift for andre gang. Men hvor mye dette er å stole på, vet jeg ikke.Vet du forresten, hvem 'den kjende Faste Svendsen' var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Den er grei.Faste Svendsen vet jeg godt hvem var. Han var m.a. bror til min oldefar, som het Ole Svendsen, og var lærer i Surnadal. En annen bror var banevokter Bersvend Svendsen på Røros. Faste var født i 1842 på Nordpå under Midtaune i Aunegrenda i Haltdalen. Mora var forresten fra Røros, Johanna Adamsdatter Krog, f. 1809 i hus 166 på Bakkan.Foreldra kosta på Faste lærerutdanning, og han vart etterhvert landskjent som emmisær og avholdstaler. Han gjorde også flere turer til norske settlements i USA. Ta kontakt dersom du skulle ønske mer utfyllende opplysninger.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Erling Myrbostad

Som det fremgår av inlegg (4), så ser det ut til at Ole Adamsen Krog har vært gift før, og da må dette ha vært i perioden etter 1853, og ihvertfall før 1900, der han er registrert som gift i ekteskap nr. 2.Siden han har en sønn i Fosnes i 1853, og han finnes i Hegra i 1900, så er det vel en rimelig antagelse at han hadde sitt virke som omreisende maler i bygdene i Nord-Trøndelag (og muligens i Sør-Trøndelag). Jeg skulle derfor gjerne funnet ut hvem hans første kone var, men dette er vel ikke så enkelt med så stort geografisk område. Håper likevel at noen 'dumper borti' noe!mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Her er hva bygdeboka for Os (ei mil fra Røros!) sier om Ole Adamsen, bosatt Vangsgjelta/Adamsroa i 1865:Foreldre: Adam Embretsen f 1770 i Tufsingdalen d 1842 på Nordvangen i Os g1806m Olava Olsdt Breen 1773-1858.Ole (Ola) Adamsen f 1813 på Breen (daværende Tolgen/Tolga, nå Os kommune) g 1844m Kjersti/Kjerstine Embretsdt Haugen f ca.1820 i Vingelen (1819 er iflg Vingelen bb korrekt).Barn:1) Adam 1843-1915, g1869m Marit Olsdt Lien, bosatt Kåsa, Os2) Ingeborg f 1858Bygdeboka har ikke flere opplysninger om Ole, Kjersti og Ingeborg, noe som må bety at de har fraflyttet distriktet.At det går 15 år mellom de to barna, kan være en indikasjon på at han har vært fraværende over tid, og sjølsagt hatt muligheten til å få barn andre steder. Er det samme person, spekulerer jeg litt på Krogh-navnet.Hvorvidt det dreier seg om en eller to personer kan vel bekreftes/avkreftes om man finner Oles fødsel i kirkeboka for Røros?Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Marie, og takk for svaret.Desverre er det nok en annen Ole Adamsen du skriver om. 'Min' Ole Adamsen Krog er født på Røros 16.1.1813 (bekreftet) av foreldre Adam Olsen Krog, smeltehyttearbeider f.1782 på Røros og kone Siri Fastesdatter Kjeldsberg, f.1785 på Røros. Ole Adamsen Krog er nr. 3 av 4 søsken, min tippoldemor Johanna Adamsdatter, f. 1809, er nr. 2.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Har fått et papir i hånda som jeg skulle undersøke. Er et avskrift i fra flere kirkebøker fra Hegra (Øvre Stjørdalen Lurer på om det jeg har her har sammenheng med dette tema ?Det skal være et ekteskap inngået 24 sept 1869 ( Hegra) i Øvre Stjørdal Mille Johnsdatter Bjørngaardsplass 31 når Maler Ole Adamsen Krogh f Røros 34Disses fedre er John Hendriksen Adam KroghMille har en sønn John f 20.1.1862 døpt 30.3.1862) Kirkebok Øvre Stjørdal ( Hegra 1850-1862) linje 41.Mille Johnsdatter,Bjørngaardplass Ole Olsen Flaabakken. Dette er det som er registrert i Kirkeboka. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Rolf Magne,Takker for responsen. Det er riktig Ole Adamsen du har, ja. Nå hadde jeg forsåvidt fått med meg disse opplysningene allerede, men jeg setter stor pris på all info om denne familien, Ole Adamsen flakket tydeligvis litt omkring og har vært vanskelig å spore. Etter denne debatten gikk har jeg fått noen flere opplysninger:Ole Adamsen var gift 1. gang i Trondheim Domkirke 30.mai 1833 med Caroline Dorothea Carlsdatter Wigen, f. ca 1813. De hadde en sønn Fredrik Christian Krog, f. 9.3, døpt 4.5. 1834 i domkirken. Om de hadde flere barn vet jeg ikke, trolig har familien flyttet fra Trondheim. Og som nevnt i innlegg (1) hadde Ole en sønn utenom ekteskap i Fosnes i 1858.I FT 1865 finner jeg hverken Caroline eller Fredrik Christian, heller ikke andre Krog-er som passer inn. Men det kan være Ole Adamsen som er på arbeidsanstalten i Christiania, se innlegg (1), men alderen er altså i så fall 10 år feil.Som sagt, alle opplysninger som kan kaste mer lys over denne familien er av stor interesse!Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Ja, Mathias Krog er farbror til Ole Adamsen. Mathias var lensmann i Fosnes, uten etterkommere såvidt jeg vet. Skulle du ha mer opplysninger om ham eller kona hans er jeg også meget interessert.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Henrikke Christine Hetting var datter av Elias Frederik Hetting (1769 - 1826) og Thale Catharina Bull. Elias var sorenskriver i Finnmark 1800 - 1805, senere sorenskriver i Namdalen, canselliråd, 3. representant til Stortinget fra Nordre Trondhjems amt 1815/16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.