Gå til innhold
Arkivverket

[#41723] Husmann Anders Olsen Gjellestad, Skjeberg


Gjest Stian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Kristiansen

Hei. Den 10/1-1851 gifter mine tipptippoldeforeldre Ole Andersen Gjellestad (f. ca 1824) og Anne Grete Sørensdatter (f. ca 1826)i Skjeberg kirke. Oles far er Anders Olsen Gjellestad. I ft. 1801 for Skjeberg finner jeg ingen gård ved navn Gjellestad, men derimot en gård som heter Jørrestad. Kan dette være en og samme gård ? Her finner jeg husmannen Ole Andersen, kona Berte Jonsdatter og barna Anders, Hans og Oleana (Lenke). Er det noen som sitter på opplysninger om disse, og som kan bekrefte om det er de rette personene som jeg er på jakt etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Du skal trolig til AskimAskim herad 79 Gjellestad 1 Gjellestad 8 mark 20 øre Torstein Berger 2 Holen 1 mark 03 øre Harald Petersen Hoen 3 Gjellestad 7 mark 89 øre Anton Haugland 4 Knebrødt 0 mark 72 øre Peder Nilsen 5 Haga 0 mark 35 øre Asbjørn Halstvedt 6 Gjellestad nordre II 0 mark 40 øre Torstein Berger 7 Søndre Gjellestad II 0 mark 06 øre Anton Haugland 8 Åsly 0 mark 03 øre Henrik Ekeberg og her er vel gården i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Familien du nevner, Ole Andersen og Anne Grete Sørensdatter bor nok på gådren GJELSTAD i Skjeberg v/folketellingen i 1865. Gårdsnavnene skrives litt forskjellig i ulike dokumenter og til ulike tider. Forøvrig har du også en gård JELLESTAD/JÆLLESTAD i den tidligere nabokommunen Berg nå Halden.Mvh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ole Andersen født 25.4 1824 på Gjellestad,Skjeberg, sønn av husmand Anders Olsen. Gift 10.1 1851 med Anne Grethe Sørensdatter født 5.6.1826 på Børgen vestre, datter av Søren Halvorsen og Cathrine Christiansdatter f.1784 på Hauer,Skjeberg ( her har jeg noe mere)Ole og Anne Grethes barn født på Gjellestad/ Jellestad i Skjeberg : Sofie Augusta f 5.10 1851, Christian F.28.8 1853, Anne Marie f 13.9 1855, Hans Edvard f.29.4 1858, Oline f.8.10 1860,Julie Marie f.16.7 1863, Carl Oskar f.31.8 1869.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Takk til innspill fra Odd, men det er nok i Skjeberg 'min' Gjellestad gård finnes. Det er tydelig som Arild skriver at Gjellestad har vært skrevet på mange flere måter. Takk for innspill. Til Rita så sier jeg tusen takk for ny informasjon rundt datoer og navn på Anne Gretes foreldre. Forstår jeg deg riktig at du har mer informasjon rundt disse personene? Jeg tar gjerne i mot mer informasjon om du har det. Alt. på adresse stian_k(alfakrøll)c2i.netmvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Stian !Du må låne boken :' Liv etter liv øst i Viken ' av Inger Andreassen og Britt Kristiansen. Her er Anne Grethe Sørensdatters morslekt tatt med. Tar med et utdrag her :Søren Halvorsen og Cathrine Christiansdatter hadde 12 barn, Anne Grethe er yngst.Anne Grethe Sørensd. døpt 18.6 1826 Faddere : Leil.Jens Christiansen Børgen, leil.Syver Christiansen Børgen, ungkarl Ole Christian Olsen Sarp. kone Anne Christiansd. Sarp. kone Juliane Christiansdatter og pige Anne Andersd. Borgen.Cathrine Christiansdatter født 1784 på Hauer, Skjeberg, døpt 25.4 1784 Faddere : Karen Klavestad, Boel Syversdatter, Per Foss, Søren Foss og Hans Klavestad.Hun var datter av Christian Jensen, Corporal f. 1754 og Inger Syversd.født 1760 på Foss,Skjeberg, døpt 12.3 Faddere : Maria Hafn, Marthe Hansd. Hans Nielsen, Rasmus Boberg og Niels Sørensen.Gift 6.3 1784 Forlovere Klokker Ole Øyestad og Hans Nielsen. De hadde 5 barn.Inger Syversdatter var datter av Syver Sørensen f. 1726 og Ingeborg Olsdatter født 1730, Skjeberg Faddere : Madd.Vonsenden,Elj Lillebye, Else Oldatter, Gøde Foss og Niels Hafn.Syver og Ingeborg gift 14.11 1752 Forlovere: Thor Slaugen og Hovol Haug. De hadde 12 barn.Ingeborg Olsdatter var datter av Ole Olsen f. 1700 og Inger Clausdatter f. ca 1695. Gift 20.1 1720 i Ingedal kirke. 7 barn.Inger Clausdatter var datter av Claus Eriksen f. 1661. Levde på Østre Bøe Ingedal, Skjeberg, gift med Ingeborg Larsdatter. 5 barn.- I boken som nevn over er faddere ( og ektefeller ) tatt med til alle barna som jeg bare har tatt med antallet av.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei RitaTusen takk for ny informasjon om mine aner i Skjeberg ! Nå har jeg kommet et langt skritt videre. Jeg skal få lånt meg den boken du refererer til. Igjen tusen takk for hjelpen. mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.