Gå til innhold
Arkivverket

[#41740] Eystein Gydusson 'Bratt'?


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Ok, da formulerer jeg meg anderledes, hvem var Eystein Gydusson, født ca. 1220 et eller annet sted. Er det i det hele tatt noen som vet noe om ham? Skal i det jeg har lest hatt en bror ved navn Guttorm som skal ha vært med i 'riksrådet' fra før 1287 og død ca. 1306.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis man ikke vet noe om ham, så kan man jo heller ikke vite at han har eksistert. En navngitt person har ikke eksistert med mindre det finnes argumenter for at han har eksistert. Meg bekjent foreligger det ingen opplysninger om at Guttorm Gydasson hadde en bror. Men Guttorm Gydasson er en historisk kjent person, bl a biografert i Knut Helles verk om Konge og gode menn i norsk riksstyring (1972).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Tore for innlegg og raskt svar.Hadde lest om denne Eystein i et hefte 'Ætterøtter for Austlid og andre Gudbrandsdalsgarder' av Einar Austlid, utgitt 1985. Nevnt her under Horda - Kåre ætta. Etter det jeg har forstått har han henta mye av dette i bøkene til Engebret Haugen, uten at andre kilder var nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tviler på at Hougen skrev om Horda-Kåres ætt, da denne ætten jo hører hjemme i Hordaland, en landsdel som Hougen ikke selv forsket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det mulig at Guttorm Gydasson var sønn av 'Gyda på Tofte' ?Og er det mulig at Gyda var sønnedatter av Inge Baardssønn fra Rein (Norges konge 1204-1217) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvorfor ikke like gjerne samle sammen samtlige navngitte menn i Norge mellom 1150 og 1250 og stille spørsmålet: kan disse være stamfar til Guttorm Gydasson ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men Tore Vigerust. Det må jo du også forstå - dette er en meget tøff måte å svare på. For oss som ikke er spesialister må det være tillatt å spørre - selv om det ikke var jeg som stilte et dumt spørsmål denne gangen. Det finnes ikke dumme spørsmål, men bare ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Det var da fælt til kommentar. Trudde spalten skulle være til hjelp for oss som er amatører i slektsgransking. Går ut fra at de fleste av oss er brukere av bl.a. bygdebøker og opplysninger fra andre som både er nedtegnet og finnes på nettet. Ettersom masse av de opplysninger som finnes ikke har oppgitt kilde, ønsker en ofte å forsøke å få disse bekreftet mest mulig. I dette tilfelle er det mange som har nedtegnet at Eystein var bror til Guttorm og at de da var barn av 'Gyda på Tofte'. De fleste av oss er vel ute etter 'sannheten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis dere er ute etter sannheten, så kan dere gå sammen og legge frem den kunnskapen vi eventuellt skulle ha om ''Gyda på Tofte''. Jeg antar på forhånd at dere ikke har noen holdepunkter i det hele tatt - men dere skal selvsagt få gleden av å legge frem det dere har selv. Sannheten skal frem: har dere ikke holdepunkter, så trekk den logiske konklusjon at vi ikke vet at det har eksistert noen kvinne ''Gyda på Tofte''.Hvis dere har notert ned at en person Eystein var bror til Guttorm Gydasson, så still dere spørsmålet: hvordan kan vi vite at det er sant ? Hvilke historiske dokumenter nevner en person Eystein Gydasson - og hva står det om ham der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg glemte å nevne at de historiske kildene som er aktuelle i denne debattråden er registrert i kildeskriftserien Regesta Norvegica, og at mange at originaltekstene (men langt fra elle) er trykt i Diplomatarium Norvegicum, og at disse tekstene til dels ligger ute på internett: http://www.dokpro.uio.no/Her kan man lete frem dokumenter om f eks Guttorm Gydasson og andre som måtte interessere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Min kommentar gikk da slettes ikke på holdbarheten. Jeg har intet å tilføre av hverken sannehet eller usannhet i denne debatten. Det blir heller ikke flere innlegg på dette debatt-nummeret fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Til Per (5) og delvis til Tore:Guttorm Gydasson var ikke bare 'med i riksrådet', han var baron og en av landets aller fremste stormenn. Are S. Gustavsen vil i førstkommende nummer av Genealogen presentere ny og oppsiktsvekkende informasjon om hvem Guttorm var gift med, men rask førstehånds tilgang til denne informasjonen betinger jo at en er medlem av NSF (hint, hint).Om opphavet til Guttorm vet vi egentlig ingenting. Men det er spesielt at en fra det desidert øverste stormannssjiktet bruker matronym i steden for patronym. Det tolkes vanligvis som at morsslekta er av høyere status enn farsslekta. Bygd på en slik antagelse og på navnelikhet fremsatte professor Ludvig Daae i sin tid hypotesen om at Guttorm skulle vare dattersønn av og oppkalt etter Guttorm Ingesson, den fremste tronpretendenten fra Øreting 1223 og Inge Bårdssons frillesønn.Noen nær slektskapsforbindelse mellom baronen og noen Eystein født i Fron ca 1220 er både kronologisk og sosialt helt utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

I Regesta Norvegica (jf mitt innlegg 12 ovenfor)bind III nr. 1052, datert 30/3 1318, var det et skifte som ble holdt i nedre stuen i Tofte i Sør-Fron. Skiftet var mellom brødrene Øystein (Eystein) Raggat og Kolbjørn, og de skiftet jord etter sine ikke-navngitte foreldre.Engebret Hougen har rette og slett bare gjettet på at Øystein og Kolbjørn var sønner av en ukjent person Bjørn Øysteinsson, som igjen var sønn av en ukjent person Øystein Gydusson på Tofte, som igjen skulle være bror til Guttorm Gydasson og dermed også sønn av sistnevntes mor, Gyda, som ergo hadde bodd i Fron. Leddene mellom Øystein Raggat (av Hougen kalt Ragar) og Gyda er rene påfunn. Personene er ikke nevnt i de historiske kildene. Man kunne like gjerne finne på andre navn. Ved denne leken med navn har Hougen også indirekte hevdet at Guttorm Gydasson var fra Fron i Gudbrandsdalen. (E Hougen posthumt i Ættesoge for Gudbrandsdalen II, 1968, s. 60.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Tusen takk Tore for at du tok deg tid til dette. Dermed har vi fått avklart at det slett ikke er noen forbindelse med denne Øystein og event. Inge Baardson. Det er fort gjort å godta hva andre må ha tegnet ned, men en viss skepsis har en jo fått og derfor spør jeg jo i denne spalten. Klarte heller ikke via ditt innlegg nr. 12 å finne frem via lenken, men sånn er det å være ren amatør på områdetDet er jo ikke så lett å sitte her oppe i Kirkenes å få tak i litteratur eller dokumenter som bare finnes i Statsarkivene. Flyter jo på det som andre måtte ha nedtegnet om sine aner. Har jo selvfølgelig lånt og også kjøpt bygdebøker som omtaler mine forfedre, for å kunne fylle på med litt mer enn født og død dato. Men et svar gir jo ofte nytt spørsmål, hva/hvem var Øystein og Kolbjørn Raggat (Ragar) og er dette et etternavn eller event. mellomnavn. Dette er det kanskje ikke noen som vet noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

De skriftlige kildene til Gudbrandsdalens historie, og dermed også personhistorie og genealogi, starter ved tiden omkring 1300. Det er derfor ikke mulig å kartlegge slektene lenger bakover i tid enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ifølge E.H. Linds Norsk-Isländska Personbinamn frå Medeltiden (Uppsala 1920-21), spalte 285; er 'raggaðr' Øysteins tilnavn, og betyr 'Raggig, lurvig'.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Tusen takk til de tre siste innlegg. Se der, er det ikke utrulig hva en kan få vite. Og til og med utdrag av diplomer, det er virkelig mange dyktige der ute. Da har vi fått slått på plass hvem Eystein ikke var og samtidig funnet en del om ham.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (20); idag er bustet, med stritt hår fellesbetydningen av de to ord raggig og lurvig. Det siste betyr også ubehøvlet eller forvirret/omtåket. Hva det opprinnelig betydde her, må andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Tilnavnet Bratt betyr en brå eller steil mann. Idag muligens det samme som en med kort lunte; - eller en en helst vil ha meg seg under lønnsforhandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

I innlegg (5) vises det til 'Ætterøtter for Austlid og andre Gudbrandsdalsgarder' av Einar Austlid, utgitt 1985. Etter hva jeg har sett der, er det en av de 'kilder' jeg foretrekker å ignorere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det gleder meg å lese slikt, - på tide at flere blir kritiske til alt det rare som er publisert om eldre ætter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.