Gå til innhold
Arkivverket

[#41743] Tosten Olsen Spikset i Sør-Odal, Hedmark ca 1646-1718 , var han fra Sø-Disen?


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiPå min mormors side har jeg en som jeg ikke vet hvor kommer fra. Det sies heller ikke noe om det i bygdebøkene fra Sør-Odal.Det gjelder Tosten Olsen Spikset, ca 1646-1718. Tosten var gift med Dorte Embret/Engelbretsdatter. De fikk følgende barn: Berte f. 1690, Embret f. 1693, Åse f. 1694, Anne f. 1697, Marit f. 1698 og Hans f. 1701.Blant fadderne for disse barna finner jeg: Hans Olsen Steinerud og hans kone Anne Larsd. (hun flere ganger), Henning Olsen Mangset fire ganger og Anna Olsdatter Skarnes.På side 156 i bind 6 i bygdebøkene for Sør-Odal på gården Sø-Disen finner jeg en Ole Henningsen. Han var gift med Tora Larsdatter. B.b kjenner til følgende barn: LARS O. på Sø-Disen, HANS O. på Steinerud, LISBET O. på Nordset, ANNE O. på Sø-Disen og Skarnes, MARI O. på Spikset, KARI O. på Nedre Sæter.Tok så for meg faddere for barna til noen av disse (de som er født etter 1689 selvfølgelig)Faddere for Hans Olsen Steineruds barn: Dorte Embretsd. Spikset, Tosten Olsen Spikset, Henning Olsen Mangset, Kari Olsdtr. Nedre Sæter og hennes mann Hans Ingemarsen, Anne Olsdtr. Skarnes og hennes mann Engebret Persen.Faddere for barn av Henning Mangset: Tosten Olsen Spikset er fadder to ganger (her hadde jeg litt problemer med endel faddere) Ei Maren Peder SkarnesEies er også fadder (hun er vel gift med Peder Embretsen sønn av Anne Olsd.)Jeg får dessverre ikke sett hva som står under gården Mangset, Nordset og Skarnes da jeg bare har ny utgave av bind 2 og 3.Spørsmålet mitt er da om kanskje Tosten Olsen Spikset og Henning Olsen Mangset hører til søskenflokken på Sø-Disen?Er det noen av dere som har forsket på dette eller har andre opplysninger til meg?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke så mye å hente i denne kilden er jeg redd: LenkeHar søkt litt om jeg kunne finne Tosten Olsen på noen private anesider, men har dessverre ikke funnet noe til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er ingen kjenner av slekter i Sør-Odal, men et tips kan være å angripe det hele fra motsatt kant, nemlig ved å stille spørsmålet: Hva er bygdebokas kilde® for de barna av Ole Henningsen og Tora Larsdatter som bygdeboka har med?Dersom kilden er et skifte etter Ole, vil jo det eliminere at han hadde flere barn. Dersom kilden er et skifte etter Tora, kan det ikke utelukkes at Ole hadde barn i et tidligere ekteskap. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Kanskje kan dette være til hjelp:Tosten Spigset finnes som cautionist ved ekteskapsinngåelser i Sør-Odal i 1689 - 1692 - 1711 (da benevnt Tosten Østre Spigset - her var brudgommens navn Otter Tostenssøn Spigset) - 1712 og 1717.Dette ifølge en avskrift av ekteskap 1689-1870.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Gunn, Kristian og OddBeklager at jeg ikke har fått gitt noen respons på innleggene deres før nå. Dagen har vært litt for hektisk.Gunn: Takk for tipsene og lenkene, skal kikke nærmere på dem i morgen.Kristian: Bygdeboken nevner ikke noe skifte dessverre. Ordlyden er slik: 'Av barn kjenner vi ....' Hvilke kilder som er brukt vet jeg ikke. Ikke vet jeg hvordan jeg skal finne det ut heller. Forslag mottas med takk. En annen ting er at Tosten Spikset fikk endel jenter, men ingen er blitt kalt Tora.Odd: Takk for informasjonen om hvor Tosten er cautionist. Skal kikke på kirkebøkene etter dem.Når det gjelder Hans Steinerud, kan han jo ha vært fadder fordi han var nabo. Steinerud og Spikset grenser til hverandre opplyser bygdeboken. Han fikk også flest gutter mener jeg å huske i farten.Får fortsette å lete:-)Takk for hjelpen til dere alle tre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Henning Olsen SKøyen ca 1646-1708 g 1 g m Lisbeth Andersdtr Mangset ca 1644-1703, siden ble han gift med Rebekka JensdtrHenning Olsen var sønn av Ole Henningsen Skyrud i Vinger og Aase (som var hans 2 kone)Ole Henningsen var g 1 g m ei i fra Skøyen ( de fikk ei datter Kari ca 1630-1635 gift med Peder GjersøyenDette i følge bygdenboka for Sør Odal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ta kontakt med Statsarkivet Hamar. De har sikkert eventuelle skifter fra den perioden registrert på skiftekort.Andre aktuelle kilder er f.eks. tingbøkene, skattelister etc. Var Ole Henningsen jordeiende? I så fall kan kanskje jordegodset hans følges i skattelistene.Kanskje Sør-Odal bygdebok ikke har sikre kilder i det hele tatt, men bare gjetter? Ikke godt å vite!Sikkert er det i alle fall at forskning på 1600-tallsslekter generelt krever mer enn forskning på 1800-tallsslekter. Slik det ser ut har du i alle fall ei god hypotese å jobbe ut fra. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTakk skal du ha Magne for opplysninger om Henning Olsen Mangset og hans foreldre. Der kom Åse-navnet inn. Mulig Tosten hørte til her selv om han ikke er nevnt som sønn.En tanke som har slått meg nå er at kanskje Dorte Embretsdatter (Tostens hustru) er forbindelsen til Skarnes og Sø-Disen. Jeg vet ikke hvor hun kommer fra heller. Kan hun ha vært en datter av Embret Persen og Anne Olsdatter Skarnes? Bygdeboken nevner vel bare fire sønner av Embret under gården Sø-Disen. Skarnes gården får jeg ikke kikket på. Jeg har ikke noe antydning på Dortes alder ennå, men det kan virke som om hun døde etter 1718, da Tosten døde (han er oppført som ægtemand ved kirkebokinnførselen) Skal lete etter hennes død i dag.Til Kristian: Tusen takk for forslagene om hvor jeg kan lete for å eventuelt finne ut mer. Skal ta kontakt med Statsarikivet på Hamar for hjelp.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.