Gå til innhold
Arkivverket

[#41753] Gurid Andersdatter Gjøn, Hardanger-aner, kronprinsessan Mette Marit av Norge


Gjest Roger de Robelin
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger de Robelin

I Odd Handegårds utförliga skrift 'Hardanger-aner for Mette-Marit Tjessem Høiby' Tromsø 2001, s. 153, nämns kronprinsessans anmoder Gurid/Gudrun Andersdotter Gjøn, gift med Per Sjurson Øyarhavn. Gurid uppges vara från Fusa (Hålandsdalen). Hennes anor i sin tur omnämns ej.I O Olafsens verk Ulvik, bind II, Norheimsund 1925, s. 339, framgår det att Gurid Andersdatter var dotter till Anders Engjellson Haavik och Gunhild Olsdatter, hennes farfar var Engjell Olavson Haavik, hennes farfars far var Olav Torbjörnson Gjön (1653-1592) osv.Är dessa anor oriktiga eftersom Odd Handregård inte tagit med dem?Med vänliga hälsningar Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Det framgår av det jeg har skrevet at jeg først og fremst har benyttet Kvams-litteraturen som grunnlag for boka, i alle fall for perioden 1600 til i dag. Olafsens bok fra 1925 om Ulvik har jeg ikke sjekket - har faktisk ikke regnet med at det skulle finnes noe relevant stoff der.Derimot finnes det relevant stoff i Soga om Fusa (bd. IV) fra 1967 som jeg nok burde ha vist til, og som jeg kanskje bør referere til ved en eventuell oppdatering. Men de som kjenner Fusa-boka vil vite at hypotesene når det gjelder Gurids aner synes nokså usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Gudrun Andersdotter Gjøns förfäder framgår även i Lars Kindems verk 'Vossaaetter, band II, Voss 1929, Losnaaetti, s. 107, merknad 1.Hon är nämnd 1651 med sin syster Kari Andersdotter i samband med modern, Gunhild Olavsdatters død 1651 (skifte?), som var änka efter Anders Haavik i Ølve i Kvinnherad, død före 1650. Hans föräldrar i sin tur uppges vara Engel (Olavsson) Haavik, lensman i Strandvik 1598, 1600, död före 1620, och Ingegerd Larsdotter, känd 1636. Osv.Med vänlig hälsning Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.