Gå til innhold
Arkivverket

[#41757] Hvem var foreldre til Didrik Johannesen F 1830 i Borge bosted Holdal


Gjest Gro Anita Bruvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Anita Bruvik

Søker etter aner fra Nordland,deriblant lurer jeg på hvem som var foreldrene til Didrik Johannesen f 1830 gm Emilie Tollevsen f 1853 bosted i 1900 Holdal.De fikk 6 barn tror jeg Josefine,Schjøning, Peder,Magnus,Laurits og Thora. Håper noen har informasjon om disse jeg er etterkommer av Josefine ,det var min Oldermor. Lurer også på om noen kjenner til Elise Olsdatter f 1864 enke i 1900 4 barn, Odin,Kristian,Henriette og Engbor(ingeborg) bosted Hestnes i Buksnes.På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

På FamilySearch, Vital Records, finner jeg dette:Didrich Marthinus (JOHANSEN) Event(s): Birth: 12 Sep 1832 Place: (Borge, Nordland, Norway)Christening: 21 Oct 1832 Place: Borge, Nordland, NorwayParents: Father: Johan Grave CHRISTOPHERSEN Mother: Paulina HANSDRSource Information: Batch Number: C427202 Source Dates: 1821 - 1843 Film or Fiche Number: 125079 Collection Details: Borge; Den Norske KirkeMulig dette kan sette deg på sporet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hvis opplysningene i innlegg (2) stemmer, har du vel Didrichs far Johan her i FT 1801: Lenke, 2 år gammel på gården Næsiøe i Borge. Da har du i tilfelle også Johans foreldre, og dessuten hans farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Kan anbefale bygdebokserien Borge og Valberg Bygdebok. Det må vel være aner fra flere forskjellige gårder bakover, og det er mulig du trenger flere bind. Husker ikke i hvilket bind du finner Holdal.Buksnes Bygdebok kan jo også være av nytte når det gjelder Hestneset. Sjekk med bibliotekene!Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Er det noen som vet om mor til Johan Fredrik Grove Christophersen 2 år 1801, Ingeborg Cathrina Henrichsdatter 4o år 1801 er identisk med Ingeborg Catarina Jentoft Henrichsdatter Klæboe f. ca 1762 datter av Henrich Hansen Klæboe f. på Glein i Dønna ca 1705 d. Leirvik i Steigen 3.juli 1770 og Marit/Martha Andersdatter Schjelderup f. 1718 Hamarøy, dette er funnet på Simon Ellefseth sine slektssider.Ingeborg ble gift 21.nov 1787 i Borge med Christopher Michelsen dp.13.juli 1763 i Borge, sønn av Michel Christophersen og Anne Willumsdatter.Hvis det er rette foreldre som er funnet til Didrik Johansen så er han oldebarn av mine 3.tippoldeforelde Mons Olsen og Karen Gjertsdatter på Unstad. Hvis bygdeboka for Borge og Valberg er rett har ikke kontrolert det mot andre kilder. Får ta slekta siden hvis det er rette Didrik.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Anita Bruvik

Hei til dere som har svart meg!Takk for hjelp det hjalp meg virkelig. Jeg fikk bekreftet informasjon jeg allerede satt på. Det var spennende for da stemmer resten nedover i linjene og det er langt bak. De bygdebøkene er de bare til utlån i de respektive fylker ? eller låner bibliotekene seg innimellom ?Og til Solveig, ja det stemmer at det er den Ingeborg Catarina Jentoft Henrichsdatter født 1762 datter av Marit Andersdtr Schelderup f 1718 Fikke d 1809 begravet 16 mars Skjervøy og Herik H Klæboe f1705 d1770 i Lervig Steigen jeg sitter og på den info fra Simon Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Bibliotekene skaffer nok bøkene via fjernlån. Var tilfeldigvis innom biblioteket i dag og lånte de aktuelle bøkene. Men jeg har problemer med å finne din Elise i Buksnes Bygdebok. Hestneset ligger under gården Reine ved Ballstad/Skotnes. Men dette må vel være (E)lises familie? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f71860&gardpostnr=257&personpostnr=1959&merk=1959#ovre>Lenke. I siste avsnitt under Hestnes/Reine står imidlertid følgende: 'Eskild Kristoffersen fra Kyllingdal, g.m. Ingeborg Ingvartsdtr., dtr. av Ingart (Odin) Hansen fra Skotnes. Deres barn: Ingavarda g.m. Harald Markussen, Tussan, Arne, Tordis, Inger, Bjarne, Konrad, Ellinor og tre mindreårige.' Gårdene Kyllingdal og Tussan ligger også i Buksnes i nåværende Vestvågøy Kommune.Når det gjelder Holdal, lister Borge og Valberg bygdebok bd. III opp 8 barn av Didrik Marinus Johansen om Emilie Petrikke Tollevsdatter, hvorav det ene døde som barn. Kan godt slå opp mer her, hvis du spesifiserer.Når det gjelder Ingeborg og hennes foreldre, ser det ut til å være flere meninger, uten at jeg har sjekket med Simon Ellefsen: Börje Jonsons hjemmesider har jeg hatt stor glede av, og anbefaler dem gjerne til dem som ikke kjenner databasen hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Glemde å ta med denne referansen som tar med litt om 'den andre' Hendrik Klæboe: http://folk.uio.no/ingeba/schoning_alt.doc11. 8. Hartvig Hartvigsøn f. 1664, d. 7/3 1725, gaardbruker. Han bodde paa Myklebostad paa Engeløy, ..... 1695 egtet Hartvig den 18-aarige Berete Margareta Jentoft, f. ca. 1678, datter av førnævnte prest Jentoft, og hadde med hende 8 barn, 1. n. 51-58. Han «omkom blandt de blaae Bølger udi Vaagens Fiskerie, hans Hus til største Bedrøvelse», og blev 2. sønd. efter paaske jordet i Vaagan. Enken egtet senere, ca. 1730, lensmanden i Steigen Henrik Klæboe (1700-70) og bodde paa Lervik, hvor hun døde ca. 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Anita Bruvik

Hei igjen her er adressen til Simon E sin side Min Norske Arv www.nose.dk/Norge Denne adressa tilhører Børre Heitmann Holmeslett wwww.tgo.uit.no/cgi-bin/slekt.cgi?fil=1284 Her har jeg funnet mye som jeg kunne bruke. Barn av Didrik&Emilie som jeg fant på 1900 telling er Schøning,Peder,Magnus,Laurits, Thora min oldermor Josefine født 1873 var flyttet ut.Finner du noe på Josefine og Hans Olsen de bodde i Buksnes?Foreldre til Hans Olsen f 30,06,1874 tror nemlig at E(Lise) er søster av Hans.Har fått vite at det er Ole S Olsen f 1829? og Helene Pettersdatter f1837?Kan du sjekke disse og evt info videre bak på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

De er her Lenke i 1865. Famileien er altså inderster på gården Fygle, men er i 1875 kommet til nabogården Bergsdalen. Begge disse gårdene ligger i daværende Buksnes som ble til gamle Hol kommune, nå Vestvågøy kommune. Gårdene omtales i Hol Bygdebok, men i etter en rask sjekk fant jeg dem ikke der. 1865-tellinga forteller at Ole er fra Bergen. Der finner du ham sikkert. Deres førstefødte, Petra, ble altså født i Hadsel (Vesterålen). Kirkebøkene mangler for den tida Helene ble født, men under døpte finner jeg to barn med Ole Severin Olsen (ind)som far. Anna Dorthea f 10.12.70 (stemmer med ft 1875)oppholdssted Hol. Nerste oppføring er Peter Andreas f 11.11.78. Opph.sted Bergsdal. Morens navn er da oppført som Helene Amalie Falk. Dette er et navn som forekommer i kommunen. Da må faren hennes hete Peder eller Peter Falk (evt. Falch). Men dette bør du vel egentlig legge inn som nytt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.