Gå til innhold
Arkivverket

[#41760] Jørgen Hansen 1706 - 1782 Lesja/Dovre


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som vet hvem Jørgen (Jorgen) Hansen, født 1706 i Lesja/Dovre er? Han ble gift i 1731 med Ane Hansdatter, 1705 - 1782. Ekteparet hadde flere barn og disse skal ha hatt bosted Dovre, bl.a. Hans, født i 1733 og bosted Skredderhougen, Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan dette være et spor:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayJORGEN HANSSON MaleEvent(s): Birth: 1708 Dovre, Oppland, Norway Christening: Death: 1788 Parents: Father: HANS THORESON Family Mother: JORAN OLSDTRMessages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Det kan nok stemme, selv om jeg har dødsår 1782, men ekteparet Jorgen og kona Ana, hadde bl.a. et barn med navnet Jørann (oppkalt etter bestemor?)Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei!Jørgen og Anne (Ane) er av mine aner så jeg vet noe om deres etterkommere. Jeg har registrert 6 barn i familien: 1. Jørond f. 28.2.1731 2. Hans f. 2.1.1733 3. Hans f. 12.5.1735 d. 1763 4. Erik f. 27.3.1740 d. 1817 5. Anne f. 12.3.1744 6. Morten f. 14.4.1747Hans de. gift 1755 med Ingeborg Sygard-Killi Erik gift 1767 med Ingeborg Hattrem-Oppistugu.Jeg vet ikke hvor Jørgen kom fra, mens Anne (Ane) kom fra husmannsplassen Kloppen u/Tofte. Trolig var hun datter av Hans Knutsen og Jøda Hansdatter f. ca 1680 d. 1759.Vennlig hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

I følge kirkeboken er Jørgen og Marit begravet samme dag, den 11.8.1782. De bodde på Skredderhaugen og svært mange i denne slekta ble skreddere,helt opp til vår tid.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Harald for innlegget. Ja da er jeg jo kommet et stykke til på vei. Har også registrert de barna du nevner, i tillegg har jeg en Jodda, f.30/11-37. Har aner via Hans d.e. Du har ikke noe mer om forfedrene til Ane? Forøvrig sitter jeg å venter på bind 3 av Dovre bygdebøker og har fått vite at den sannsynlig kommer ut nå før jul. De 2 første har jeg anskaffet meg. Forslaget i innlegg 2 om foreldre til Jorgen er vel kanskje litt usikkert, ettersom hverken fødsel eller dødsår stemmer med det vi har notert.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Når det gjelder navn på foreldrene til Jørgen Hansson og Anne Hansdatter så passer disse helt perfekt med navnene på de 4 eldste barna. Oppkalling var det på denne tida, så forslaget i innlegg 2 passer fint her.Det var skifte etter Jørgen og Anne på Skreddarhaugen i 1788? 6 år etter dødsfallene? Dette håper jeg å få sett på i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei igjen, sitter her med Dovre bygdebok, bind 2 som bl.a. omhandler husmannsplassen Kloppen, men her er det ikke noen datter ved navn Ane (Anne). Hvor har du funnet ut at hun er barn av dette ekteparet Hans og Jøda, som hadde plassen tidlig på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.