Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Guri D. Brekke

[#41767] Hjelp i å tyde kirkebok

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Er det noen som kan hjelpe meg her: LenkeNr 56 Oline Olsdtr. Mener hun skal være født 30. mars 1860. Far Ole Olsen, men hva står forann Ole. Mor Ane Johannesdtr. Det er heller ikke greit å vite hvem som er faddere. Og hva står i den siste kolonnen?Mvh Guri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Det står vel rett og slett Ungk. foran Ole.Hvor er kirkeboken fra, det avhenger litt av hvilket gårdsnavn/slektsnavn som er aktuelt på fadderne.Mvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår det som at det står: Oline 30/3 - 27/5 1860, uekte. Foreldre: unkg. Ole Olsen Sandbu af Vaage og pike Ane Johansdt. Somer..rud?. Faddere: Johan ? Øddyn(Øddiin), Engel O. Øddyn, Ole E. ibid., Jodda ? O. ibid. og Maren O. ibid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guri D Brekke

Takk for hjelp så langt. Kirkeboken er fra Orkdal, Sør-Trøndelag og det kan nok stemme med Øddyn-navnet. Men hva menes med ibid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Ibidem (latin) betyr Samme sted

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guri D Brekke

Takk for opplysningen Arnfrid. Jeg har sett ordet brukt før, men ikke visst hva det sto for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Sandbu er vel en gård i Vågå, Gudbrandsdalen? -eller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Barnemora sitt namn les eg som Ane Johannesdtr. Sommervold(?), og fyrste fadderen John J. Øddyn.I siste kolonne står: Begges 2det Leierm. sammen. Anm[eldt] af John J. Øddyn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guri D. Brekke

Ja, Sandbu skal være i Vågå, men jeg har ikke lykkes i å finne han der.Faddrene ga i alle fall tips om at jeg må undersøke mer rundt navnet Øddyn i Orkdal, der jeg kan finne morfolket.Når det står at det er 2. leiermål, må vel det bety at de har et barn før Oline?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Du har denne, men jeg vet ikke hvordan Melhus passer i forhold til OrkdalLenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Guri D. Brekke

Takk for tips. Lenken til faddere stemmer nok, men Melhus er ikke innenfor rette område.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.