Gå til innhold
Arkivverket

[#41767] Hjelp i å tyde kirkebok


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Er det noen som kan hjelpe meg her: LenkeNr 56 Oline Olsdtr. Mener hun skal være født 30. mars 1860. Far Ole Olsen, men hva står forann Ole. Mor Ane Johannesdtr. Det er heller ikke greit å vite hvem som er faddere. Og hva står i den siste kolonnen?Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det står vel rett og slett Ungk. foran Ole.Hvor er kirkeboken fra, det avhenger litt av hvilket gårdsnavn/slektsnavn som er aktuelt på fadderne.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår det som at det står: Oline 30/3 - 27/5 1860, uekte. Foreldre: unkg. Ole Olsen Sandbu af Vaage og pike Ane Johansdt. Somer..rud?. Faddere: Johan ? Øddyn(Øddiin), Engel O. Øddyn, Ole E. ibid., Jodda ? O. ibid. og Maren O. ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D Brekke

Takk for hjelp så langt. Kirkeboken er fra Orkdal, Sør-Trøndelag og det kan nok stemme med Øddyn-navnet. Men hva menes med ibid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Barnemora sitt namn les eg som Ane Johannesdtr. Sommervold(?), og fyrste fadderen John J. Øddyn.I siste kolonne står: Begges 2det Leierm. sammen. Anm[eldt] af John J. Øddyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Ja, Sandbu skal være i Vågå, men jeg har ikke lykkes i å finne han der.Faddrene ga i alle fall tips om at jeg må undersøke mer rundt navnet Øddyn i Orkdal, der jeg kan finne morfolket.Når det står at det er 2. leiermål, må vel det bety at de har et barn før Oline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.