Gå til innhold
Arkivverket

[#41778] Johann Christophersen, fra Verran til N.Sanberg, Skogn


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

En av mine aner er Johann Christophersen f.ca 1765 Lille Foll, Verran.Han ble g. med Marie/a Olsdtr f.1763. Disse står beskrevet i Skogns Historie band X, men så var det opphavet da. Desverre er Johann antakelegis født litt for sent til å bli med i databasen over fødte i Inderøy-som også har med Verran.Denne databasen går vel frem til 1760.(Verran ble senere under Ytterøy).Jeg prøvde Famely Seach, og fikk et svar der. Om dette kan stemme- er det noen som vet eller tror noe?'Johann Christophersen Birth: 24. jan 1763 Christening. 30 Jan 1763Parents: Christopher Olsen Gunel JohannsdtrDet verker sansynlig, men det er jo så mange det KAN vere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett i din Johan ikke finnes i de transskriberte kirkebøkene. På FS finner du ved foreldresøk at Christopher Olsen og Gunille hadde 8 barn født mellom 1753 og 1773. Noen av disse er født før 1762 og tror jeg finnes i databasen her på DA med foreldre Christopher Olsen Grindberg og Gunnilla Johansdatter. Jeg legger lenke til en av dem Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg må gjøre deg oppmerksom på at jeg bare TROR uten å vite noe som helst.I 1801 ligger gårdene Grindberg og Austad Søer og Nord i Inderøe Salberg sogn og Fold Lille i Ytterøe Werran sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk Astrid! Det er jo kjempemuligheter for å komme litt vidre når en har kommet så langt tilbake at dataene finnes i DA sitt arkiv.Men kor sikker kan man være på at Johan Christophersen her på FS er den samme som kom til N Sandberg? Det er kanskje ikke flere å velge mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn Even..Jeg finner ikke at Johan Christophersen ble konfirmert på Ytterøy etter at Verran ble innlemma i prestegjeldet i 1766.Men jeg finner at Christopher Olsen og kona Gunnil Johansdatter holdt til på kongens gods Grindberg (matrikkelnummer 901) på Inderøy i 1762 manntallet for alle personer over 12 år. Og du har flaks :) - Det finnes skifter etter begge disse to. Jeg finner både 'Kaar Qvinde' Gunnil Johansdatter Grindberg (folio 315) og 'Kaarmand' Christopher Olsen Grindberg (folio 541) i skifteregisteret for åra 1790-1795. Skal prøve å få sjekke disse to skiftene i morra... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn Even..Jeg har fått sjekka Gunnil Johansdatter og Christopher Olsen Grindbergs skifteopplysninger, datert henholdsvis torsdag 22/11-1792 og 30/4-1794. Parets etterkommerne het: Ole, Lars, Bereth og Gunnild - det fantes dessverre ingen Johan, dermed kan du stryke Gunnil og Christopher Grindberg som din Johan Christophersens foreldre. Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk Mette!! Det var det eg var litt redd for ja, at Johann Christophersens kanskje ikkje var ein av Gunnhild og Christopher Olsen Grindberg sine etterkommere! Det var jo eit 'missing link ' her-da Anna OLsdtr og Johann Christophersen vart gift i Alstadhaug kirkr,10-9-1795 står det merknaden Lille Folden.Og det var jo ikkje noko som knytta desse til denne plassen i Verran... Men kanskje du har mulighet til å sjå på Verran for dette tidsrommet, om det er ein annan Johann Christophersen som er f. ca 1763? Det var bra dette vart oppklart ialle fall, eller så ha det vorte mykje feil, det stod ein god del om Gunhild og Christop. fra Grindberg og deira aner i bygdaboka for Inderøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei igjen!Da eg skreiv tidlegare sa eg at det ikkje var nokon kobling mellom familien på Grindberg og Lille Foll i Verran. (Det stod jo i Skogns Historie at Johann Chr. var derifrå).I Inderøy Bygdebok IIB s. 499 under Grindberg står det at eieren av Grindberg også eide Lille Foll i Verran!!Pussig sammentreff?Søk for Christopher Olsen og Gunnhild Johannsdtr (viet 18.10.1752) viser at dei hadde desse barna:1.Johann f.1753 2.Ole f. 1754 3.Beritte f. 1756 4.Lars f.1758 5.Barbro f.1760Etter det Mette W skreiv, skulle eg vel normalt ha vraka desse som kandidater for mulige aner. Det verkar likevel rart at det ikke er nokon samenheng her... Eg reknar med at den Johann Christophersen som er f. i 1753 er død eingong før event. Johann C f. ca. 1763.Da er vel den siste oppkalt etter den første..Astrid Ryen nevnte at ho fekk fram 8 barn for Christopher og Gunnhild f. mellom 1753 og 1773-når ho søkte på FS. Desverre lykkes eg ikkje med det, (det er vel noko eg gjer feil). Det er såleis rart om ikkje fleire av barna er i live enn desse 4 som er nevnt i skiftet? Går det ann at barn som lever IKKJE er nevnt i skiftet? (Eg har ikkje noko greie på det).Er det nokon fleir som har idear eller veit noko her, så berre spytt ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

En tilføying til det er skriev ovanfor: Eg er klar over at fam. Christopher Olsen berre var brukere på Grindberg. Men det kan vere at Johann Christophersen arbeidet på Lille Foll gård, og såleis fekk denne merknaden i kirkeboka? (Gjetning).Men det som ikkje er gjetning: Hverken Johann C. f 1753 eller Barbro C dtr f.1760 finnes som døde i reg. som går fram til 1764...Men dei kan sjølvsagt ha døyd før skiftet etter Christopher og Gunnhild vart ordna i 1794-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg finner på FS, som Astrid, 8 barn av paret Christopher Olsen og Gunnild Johansdatter Grindberg. Begge Johan'ene, den ene født 1753 og og den andre født 1763, døde tidlig. I følge en venn av meg på Inderøy, som sitter med mye materiell for prestegjeldet (kirkebokregistreringer og annet), så døde det to stk Johan Grindberg'er i 1753 - den ene 72 år gammel og den andre et barn - men barnet Johan mangler innført i det materialet som er lagt ut på DA. Den andre Johan Christophersen, født i 1763, døde i november 1772 i blodgang/blodsott (dysenteri) epidemien som herja på den tida.Det fantes ingen andre Johan Christophersen født eller konfirmert på Inderøy i riktig periode som gjelder for din mann, og jeg finner heller ikke noen som passer fra Ytterøy prestegjeld i mitt materiale. Det tyder vel på at din mann kom utenifra og kanskje var tjener på Lille Fold i Verran. Et mulig spor videre å følge, er de nærliggende prestegjelda rundt Inderøy og Ytterøy som foreksempel: Beistad, Sparbu osv... Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo!Ja, da gir eg opp desse som mulige aner!! Det at begge Johann Christophersen finnes som døde før skiftet til foreldra, blir jo den siste spikeren i kista for at dei var mulige aner! Så da seier eg tusen takk for innlegget til deg Mette -nok ein gong..(Men eg prøver vel meg med 'nye' aner igjen, det er jo slik at antallet fordobles jo for kvar generasjon, så det vert jo mange å velge mellom).Hilsen Bjørn Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Tom Madell

Hej!Har du hittat något mera om var Johann Christophersen kom ifrån? Han är även en av mina förfäder och 'missing links'.Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

I debatt 50305 har eg ein Johan Kristoffersen f. ca. 1766-67. Konfirmert i Leka i 1786, 19 år gamal. Han hadde ein bror i Mosvik, Esten Kristoffersen, så det er truleg også Johan var i området, og mogeleg slo seg ned der. Men, berre rein spekulasjon!Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Tack Ørjan!Det låter som ett spännande spår att arbeta utifrån, Mosvik är ju inte så långt från Skogn!Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Jeg har gjort noen undersøkelser om 'min' Johan. Han er ikke registrert død i Leka før 1801. I FT1801 finnes det ingen Johan Christophersen i verken Leka, Nærøy, eller noen andre nabokommuner. Dette tyder med all sannsynlighet på at Johan Christophersen har flytta ut fra Leka, og slått seg ned et annet sted. Litt mistenkelig er det da at en Johan Christophersen dukker opp i Nord-Sandberg, Skogn i 1801. LenkeAlderen må jo også sies å stemme nokså bra. Dessuten hans manglende konfirmasjon i indre strøk av Trondheimsfjorden, er jo nok et indisium. Hvordan skal man klare å finne endelig bevis? Jeg har dessverre mistet avskriften av skiftet etter foreldrene, men jeg tror ikke det er noe å hente der. Johan bodde vel trolig fortsatt på Leka da mora døde.Men, alle mulige forbehold! Mine kilder er nokså mangelfulle, og jeg vet ikke en gang 100% sikkert om Johan er sønn av Christopher og Guru, så lenge jeg ikke finner avskriften av skiftet, eller dåpen. Han er, så vidt jeg kjenner til nå, ikke døpt i Lesja eller Leka. Jeg har satt noen på saken, så det skal ikke forundre meg om det dukker opp noe snart.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Johan og Marie her ei datter døbt Guruu (folketelling 1801 - Skogn). Gurru er født etter Guru på Leka døde 1791 og kan dermed være oppkalt etter henne.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Det er en Johan Christophersen ,19 år , Leknes (Leka) konfirmert i 1786 i Nærøy kirkebok . Hvor var Marie Olsdatter fra og Guruu hvor var hun døptMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Hej Morten (inlägg 17 och 18)!Marie Olsdatter var född 1764 på Rennstein, Skogn. Se Skogn Historie X; Midt-Skogn 1, Gårds- og slektshistorie for gnr 20 – 31, red. Ivar Berre, Skogn 2003, s. 69 f., samt Skogn Historie X; Midt-Skogn 2, Gårds- og slektshistorie for gnr 32 – 43, red. Ivar Berre, Skogn 2005, s. 31 ff.Hon blev gift med Johan Christophersen i Skogn 1795-09-10 och de hade fyra barn:1. Gurru Anna Johansdatter. Född 1796-08-21, Rennstein, Skogn. 2. Ole Christian Johansen. Född 1800-08-03, Marken, Nord-Sandberg, Skogn. 3. Malena Johansdatter. Född 1804-04-16, Marken, Nord-Sandberg, Skogn. 4. Julianne Marie Johansdatter. Född 1808-12-17, Marken, Nord-Sandberg, Skogn. (Den sistnämnda är min koppling till Johan och Marie).Mvh.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, spenende spor det med Leka... Det som er temmelig sikkert , er at Johan Christophersen og kona Maria Olsdtr er på plassen Marken under Nord-Sandberg i 1801. johan er oppført som 36 år gammel, husmann med jord og landvern. Kona 'Maria Olsdtr, 38 år, vanfør'. Begges 1. ekteskap. Barn: Gurru Anna, 5 år. Blind.(Konf. 1816).F 21-8-1796. Ole Christian Johannssen, 1 år.(F 1800-Konf. 1820).I tillegg til dei 2 barna dei hadde i 1801, fekk dei 3.Malna Johannsdtr F 16-4-1804., g 1828 m Gudbrand Andersen Høylovald.4.Julianne Marie Johannsdtr f 17-12-1808, g m Anders Arntsen f 1804 Alstadhaugvald.Men det er muligheter for at Johan C kom fra Leka, kanskje han hadde vært på Lille Fold i Verran(?) på arbeid før han kom til Skogn? For jeg mener at det stod 'Johann Christophersen Lille-Fold' da han gifta seg i 1795 i Alstadhaug.Håper noen finner ut meir her! BEVDe ble imidlertid g 10-9-1795, Alstadhaug, Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Da har jeg hatt en liten runde i arkivet, og skiftene etter Christopher og Guru dukka omsider opp. I skiftet etter Guru (3/12 - 1792) står det følgende om Johan:Johan Christophersen, 24 aar gml., tienende paa Gaarden Læchnes i Læchøe Fierding.Dette var ikke mye til hjelp, men vi får i alle fall bekrefta at Johan levde ennå i slutten av 1792, og at han ikke var gift ennå. Dessuten at han var sønn av Guru og Christopher. Ut ifra alderen i skiftet, skal han være født omkring 1768, mens alderen i konfirmasjonen peker mer mot 1767.Det er imidlertid fortsatt fullt mulig at Johan har reist sørover i 1793-94, evt. oppsøkt sin bror i Mosvik, og fått seg arbeid rett i nabolaget (Verran) for så å bli gift med Maria i 1795.Godt poeng at han kaller dattera Guru. Det lukter oppkalling av dette. Her kan det også nevnes at bror hans, Esten i Mosvik, også kaller den eldste dattera Guru.Utfordringa blir å knytte Johan Christophersen fra Leka, sammen med Johan Christophersen i Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Er det noen skifter etter Johan i Skogn og evt. mulige søsken fra Leka om søsken eller Johan kan være nevnt der.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Det var 5 barn som vokste opp:1. Esten Kristoffersen, 1760-1839, Mosvik, 9 barn.2. Ane Kristoffersdtr., 1764-1796, Leka. Gift med Gjert Olsen, Skei i 1792. (I skiftet fra samme år er ikke Ane oppført som gift???) Så vidt jeg vet, ingen barn.3. Johan Kristoffersen, f. ca. 1767-??4. Petter Andreas Kristoffersen, 1772-1859. Gift 3 ganger, ingen barn.5. Kristoffer Kristoffersen, 1777-??, gift med Inger Maria Hemmingstdtr., Bindal, 1773-1853. To barn.Jeg vet ikke om Ane hadde barn (jeg har ikke funnet noen i kirkeboka) Om dette stemmer, skulle en kanskje tro at hennes søsken hadde arverett? Hun døde i 1796, så hennes eventuelle bror, Johan, skulle på det daværende tidspunkt være etablert i Skogn.Petter Kristoffersen hadde ikke barn, det vet jeg rimelig sikkert, så skiftet etter han kan også være interessant. Nå ble han svært gammel, så alle hans søsken var vel døde før han.Jeg ville nok startet med skiftene etter Ane og Petter først.Dødsfall på Kristoffer Kristoffersen har jeg ikke funnet. Det er litt pinlig, ettersom jeg stammer fra han. Her kan kanskje Morten trå hjelpende til?Videre kan en kanskje spekulere i om det var noe samband mellom Esten Kristoffersen og Johan, eventuelt deres respektive koner? Esten var født i Lesja i 1760, og oppfostret på gården Staberg Søndre i Mosvik. Gift med (1786) Ane Madsdtr. 1759-?? (Hun er ikke registrert død i Mosvik, skifte er heller ikke registrert. Død før 1816. De hadde to barn:1. Jon f. 1786 2. Guru f. 1788Esten Kristoffersen gift andre gang (1818) med Barbro Olsdtr. 1797-?? Barbro var innflyttet til Mosvik, ukjent hvor hun kom fra. Hennes videre skjebne er også ukjent. (Etter Esten døde i 1839) De hadde 7 barn:1. Ingeborg Anna, 1816 2. Christianna, 1816 (tvillinger) 3. Mads, 1819 (Bosatt Kjørenget under Kjesbu, Inderøy) 4. Ole, 1821 5. Christian, 1824 (Død 6 mnd. gml.) 6. Elen Margrethe, 1825 7. Andreas, 1828. Gift og bosatt i Mosvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Morten har ikke noe nytt om Kristoffer Kristoffersen. Har ennå ikke registrert noe dødsfall på Kristoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.