Gå til innhold
Arkivverket

[#41783] Christiania-menn nevnt i et rettsreferat, Tingbok for Nedenes 20.-21. mai 1750


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I et referat far en Ekstrarett holdt på Nes jernverk 20.-21. mai 1750 er flere Christiania-menn nevnt. Dersom noen kan hjelpe meg med å identifisere dem, hadde det vært flott.Saken gjelder en påsatt brann i verkets masovns-kullhus, og den mistenkte er verksarbeider Johannes Clemetsen, som dagen før hadde fått sparken av verkseier og kanselliråd Ulrich Schnell. Mer om denne saken her: Lenke.Denne Johannes Clemetsen hadde altså en fortid på kant med loven, der han hadde sittet 5 år (1731-1736) på Akershus festning. Ulrich Schnell skriver i et brev at han hadde kausjonert for ham etter en henvendelse fra noen av Johannes Clemetsens venner og gitt ham arbeid ved jernverket. Og det er i denne forbindelse Christiania-mennene dukker opp. Så langt jeg kan forstå det, var årsaken til Akershus-oppholdet at Clemetsen hadde utøvd vold mot '2de Mænd i Christiania'. Schnell navngir dem ikke i det nevnte brevet, men i rettsreferatet finner jeg følgende passus: '(Procurator) Holders (som var Schnells prosessfullmektig) fandt ellers fornøden under Tingsvidne at fremlegge 1: Een Gienpart af den Caution, som Hr Cancellie Raad Schnel den 12 (?) Septbr 1735 for Johanes Clemetsen haver (u)dgivet til de 2de Mænd i Christiania, Ole Nielsen og Børru Bejer, hvoraf Originalen har medfulgt velbemældte Hr Cancellie Raad Schnels allerunderdanigste Suppliqve til hans (Vagt?) om Johanes Clemetsens Løsladelse fra Aggershuus Fæstning, hvor (Brev)ets Original endnu beror; For det 2det Johanes Clemetsens den 23 Martii 1736 udgivne skriftlige Løfte og (Æresor?) for Eftertiden ej at begaae Exesser under Indsættelse igien. La(...)ets Documenter er bekræftet med 2de Vitterligheds Mænd Martinius Winther og Johan Pipper, hvorved tillige er hæfted en Gienpart af en Laugtings Afsigt og Dom af 23 April 1731 der fælder Johanes Clemetsen til arbejde paa Aggershuus Fæstning'.De fire Christiania-menn jeg trenger hjelp til å få identifisert, er altså Ole Nielsen, Børru Bejer, Martinius Winther og Johan Pipper (sistnevnte er muligens identisk med Johan Andreas Pipper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Johan A. Pipper på denne vel ganske usikre kilde: LenkeDet er ellers spennende stoff du har funnet her. Håper ekspertene kan hjelpe deg med dette. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn. Her fant jeg forresten en Anders Pipper hos Vigerust ('Christianiæ Byes Borgerskab' 1720, nr. 170): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Disse kan jeg nok hjelpe deg med når jeg er tilbake, så om du sender e-post til gkb med 'retning' c2i.net etter onsdag i neste uke, skal du få en identifisering med yrke, familieforhold o.l. så langt jeg har.Forøvrig er det ikke Johan Andreas Pip(p)er, men Johan Andreassen Piper/Pipper (Andreas eller Anders Piper er hans far og personen du famt hos Tore Vigerust). Også de andre er mest kjent med litt andre stavemåter i Christiania, men det er jo av mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk, Geir - og jo da, Ulrich Schnell er absolutt interessant.Ellers fikk jeg nettopp en opplysning fra Ingeborg Fløystad (som har dr. grad på arbeidernes levekår ved Baaseland/Næs jernverk på 1700-tallet) om at en Johan Pipper i slutten av 1720-årene arbeidet som kontorist hos verksforvalteren på Baasland (selvsagt ansatt av Ulrich Schnell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, han hadde også blant mange stillinger i sin karriere ansettelse som 'Fuldmegtig' hos By- og Raadstueskriver i Christiania, Uldrich Schnell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Ola Teiges innlegg 81 i denne debatten (med et delvis transkribert, meget interessant tingboksreferat fra 1731) inneholder mye spennende informasjon: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.