Gå til innhold
Arkivverket

[#41785] Ingeborg Kristiansd og Ole Chr Olaus. Oppslag i bygdeb. for Stange


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ifølge skannet kirkebok for Stange/Stange ble Ole Kristian Olausen og Ingeborg Kristiansdatter viet 27/10 - 1881.Om ham står det: født 1859 i Søndre Aurdal, konfirmert 1875 i Vardal, far: Olaus Olsen. Dette bekrefter at Ole Kristian var eldste bror av min morfar Teodor Olausen som var født i Vardal.Om henne står det:født 1855 på Skjerdeneie, konfirmert 1870 i Stange. Far: husmand Kristian Andersen. Ingeborg må være her i 1865 LenkeJeg har for lenge siden søkt i senere folketellinger uten å finne dem (også utflyttingslister). En snekker Ole Chr, Olausen, født 1859, gift men uten familie, bopel Hamar, utvandret til Amerika over Kristiania i 1892. Det KUNNE være ham.Kunne en vennlig sjel gjøre et oppslag for meg i bydboka? Det som interesserer meg, er om de hadde barn født i Stange, om de flyttet ut og i så fall hvor hen.På forhånd takk! Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har de gamle bygdebøkene for Stange, men her er dessverre lite med om husmnn og deres slekt. Har sett under Skjerden og under Godager, men ikke funnet noe av interesse der ved rask gjennomlesning. I utflytter registeret er det et par Ingeborg Christiansdøtre som flytter ut, men jeg kan ikke se at det kan være den du søker, dessverre.Håper noen lokale eksperter kan hjelpe deg med dette. Lykke til med leting. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Gunn, for at du prøvde. Det er nok etter min erfaring flere eldre bygdebøker på Østlandet som ikke nevner husmenn i noen særlig grad. Jeg våknet i natt og gikk og fant denne vielsen, som jeg fant på FS for lang tid siden. Jeg får bruke en annen natt til å finne ut om de hadde barn født i Stange:-.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg oussig nok en Ingeborg Kristiandatter f. ca 1855 i Stange som emigrerer alt i 1881, det er vel ikke samme damen, for hun ble jo gift i 1881 etter opplysninger. Legger inn lenke likevel: LenkeHar ikke funnet noen barn av ekteparet f. i Hedmark, ved foreldresøk.Mulig kirkebøker fra Stange kan være til hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at den Ingeborg jeg fant emigrerte i 1883 , en mulighet likevel? Her står ikke om hun er gift eller ugift , det jeg kan se. Oppført med yrke P. ( Pige)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta også en titt på den Ingeborg Kristiansen som emigrerer i 1891, hun er oppført som gift , bor Brandbo, Hadel. Kan hun ha flyttet dit tro, fødselsår er ikke så helt galt her heller?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk igjen Gunn. Alt er av interesse her. Her er den omtalte Ole Kristian Olausen som emigrerer til New York i 1892 LenkeJeg regner med at Ole Kristian ble født i Etnedal i Sør-Aurdal prestegjeld, for det var der hans mor Kari Knutsdatter ble født. I 1865 var familien i Land og i 1875 i Vardal. De var 6 søsken som vokste opp, og 3 av dem er på Østlandet i 1900, en døde i Fåberg før FT 1900, og min bestefar er i Trøndelag.Jeg har ikke sjekket kirkebøker for Aurdal enda, men vet en god del via FS, FT og bygdebøker. Den dagen jeg får sjekket Ole Kristian fødselsdato, kan jeg kanskje få vite han er den som utvandret eller ikke. Det er så mange flinke folk her som sjekker US census, men de må ha fødselsdato.Jeg vet jo ikke hvor Ole Kristian og Ingeborg kan ha bodd, men det er opplagt verdt å se nærmere på kirkebok for Stange. Men det får bli en natt. Jeg gidder ikke vente mange minutter på å få bladde om fra en side til en annen, slik man må på dagtid.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.