Gå til innhold
Arkivverket

[#41786] Marie Korsvik, Nordland, f. 06.06. 1890.


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Er det noen som kan fortelle meg hvem som var foreldre til Marie Korsvik, f. i Nordland, 06.06. 1890. Sier hjertelig takk for alle svar. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I flg bygdeboka for Vevelstad står det at Eilert Nikolaisen f. 16.6.1847 d 20.12.1927 gift med Anna Berntine Stefansen f. 1850 på Hesttun, d 21.1.1937. De tok senere Korsvik som etternavn. Han var mye engasjert i kommunearbeid, og var ordfører i gamle Tjøtta/Vevelstad kommune. Anna stammer fra Stefansen slekt som hadde hatt Vevelstadgården. Eilert og Annas sønn Johan Korsvik overtok gården Korsvik etter foreldrene. Senere hans sønn, Kåre Korsvik, som kjøpte gården i 1956 og hadde den til 1967.Under Vevelstad gården finner jeg at en boktrykker Willium Stephansen fra Trondheim f 1772 d 1816 på Vevelstad. Gift med Sophie. Familien kom fra Kvaløy, hvor de hadde drevet forretning. Et av deres barn var Carl Stephansen f 1799 i Trondheim, gift 1825 på Vevelstad med Georgine f. 31.5.1805 i Trondheim d på kvaløy 8.5.1846.LenkeHvordan Anna er i slekt med disse Stephansen, vet jeg ikke. Bygdeboka er mest gårdshistorie.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Ja dette var jo store ting, men jeg lurer på hva som ligger nærmest Tjøtta/Vevelstad, da jeg ikke finner Marie Korsvik konfirmert på Tjøtta, rundt 1905 ? med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hverken kirkebøker for Tjøtta eller Vevelstad er tilgjengelig på nett for ca 1905. Kirkebok for Skålvår i Tjøtta er den eneste, men den er ikke naturlig å bruke for de som bodde i Korsvik. Vevelstad kirke er den nærmeste.Dåp Anna Berntine: Lenke- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra Vevelstad bygdebok:Willum Stephansen f 1809 på Vevelstad, g 1837 med Maria Pedersdatter f 1803, d 21.12.1843 av barselfeber. Den 28.6.1842 ble sønnen Willum Edvard født og han omkom på lofotfiske 31.3.1853. I 839 mistet Willum og Maria sine 2 bar, begge under 2 år. Da Willum ble enkemann, ble han g. med Nicolina Joensdatter.Mer fant jeg ikke. Men kirkebøker for disse periodene er tilgjengelig.Se kirkebok for Vevelstad. I første halvdel av 1800 ble det og ført under Alstahaug. Du må lete noe, for indekseringen er mangelfull på skannede kirkebøker for Alstahaug.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Er det noen som kan si årsaken til at det ikke går an å komme inn noen steder på digitalarkivet ? Skannede kirkebøker er for eksempel håpeløst å få åpnet. Får bare denne samme beskjeden ' Siden kan ikke åpnes.' Slik var det også i går kveld. Hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant følgende skifte i 'Skifter fra Tjøtta 1846-1880' av Svein Edvardsen.Skifte Hestun 1853:Wilhelm Stephensen, hovedperson, døde 25. nov 1853Wilhelm Edvard Stephensen, sønn, 11 årMaren Maria Stphensen, datter, 17 årSophia Stephensen, datter, 10 årEline Stephensen, datter, 2. ekteskap, 6 årAne Bertine Stephensen, datter, 2. ekteskap, 3 årWilhelmine Stephensen, datter, 2. ekteskap, 1/4 år Fant følgende skifter i 'Skifter fra Tjøtta 1811-1845' av Svein Edvardsen.Skifte Vevelstad 1830:Willem Stephensen, hovedpersonSophie Stephensen, ektefelleCarl Stephensen, sønn, bor på QvalholmenHans Stephensen, sønn, 25 år, bor heime, men er nå på reise til LofotenPeter Christian Stephensen, sønn, 23 år, bor heimeVilhelm Stephensen, sønn, bor heimeWilhelmine Sophie Stephensen, ugift datter, bor i TrondhjemAnna Mættine Stephensen, ugift datter, bor heime Skifte Hestun 1843:Kirsten Maria Pedersdatter, hovedpersonWilhelm Stephansen, ektefellePeder Martinus Stephansen, sønn, 3 1/2 år, bor hos farbroren Carl Stephansen, Qvaløe i BrønnøWilhelm Edvart Stephansen, sønn, 1 1/2 år, heimeMaren Maria Stephansen, datter, 8 årSophie Stephansen, datter, 1/4 år - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.