Gå til innhold
Arkivverket

[#41787] von Löfquist


Gjest jørgen løvkvist
 Del

Recommended Posts

Gjest jørgen løvkvist

Löfquist,von historien bragt i en Norsk Avis ca. 1993-94 Stavanger? Von Löfquist deltager i ca.1600-1700 i Krige i Sydeuropa,Von Löfquist går på et tidspunkt over til Fjenden.Da Von Löfquist kommer tilbage til Norge,bliver han dømt som landsforræder og halshugget.Hvor kan jeg finde viden om Von Löfquist.På forhånd tak for hjælpen,betaler gerne omkostninger forbundet hermed. Jørgen Løvkvist Postbox 118 2680 solrød strand Danmark Mail:loev@sol.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så vidt jeg kan se har Stavanger 2 aviser. Kanskje du skulle prøve og kontakte dem. Legger inn lenker til disse 2, men jeg vet ikke om det finnes flere aviser. Jeg søkte etter 'Stavanger aviser' på nettet, og fikk da opp en oversikt over norske aviser. [url="http://kundesenter.aftenbladet.no/privat/kontakt/>http://kundesenter.aftenbladet.no/privat/kontakt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Löfquist har svensk opphav, ikke norsk, og hverken i Sverige eller Norge var det vanlig å stille et tysk von foran et slektsnavn av innenlandsk opphav. Unntaket her er offiserer i tiden ca 1750-1800, som, etter datidens mote, satte et von fåran såvel Olsen som gårske gårdsnavn. Men denne skikken e rikke kjent så tidlig som omkring 1700 (eller 1600-tallet). Jeg tror derfor ikke at det fantes personer i Norge, eller for den saks skyld i Norden eller Skandinavia, som i tiden omkring 1700 (eller 1600-tallet) brukte et von foran et navn Löfquist. Norske offiserer deltok i kriger på kontinentet både fra 1630-årene og senere, hele århundret ut. Men Löfquist er altså ikke et norsk navn og derfor tror jeg heller ikke at det blandt de norske offiserere i kontinentets kriger var noen ved navn Löfquist. Halshugging av norske offiserer tror jeg heller ikke forekom på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.