Gå til innhold
Arkivverket

[#41789] Sigrid Pedersdtr.s etterkommere


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen. Det gikk jo flott under debatt nr: 41772 ang. Paul Pedersen. Nå er det hans søster Sigrid det gjelder. Sigrid er f.12 jan. 1834 i Ringebu. Foreldre: Peder Paulsen og Anne Hansdtr.Nystuen i Ringebu. Jeg har et notat som sier at hun i 1865 flyttet til Ringsaker fo å gifte seg. På FT-1865 for Ringsaker finner jeg, lenke: LenkeProblemet er at jeg ikke finner bekreftelse på disse barns dåp i Ringebu.Videre så finner jeg heller ikke spor hverken i FT-1875 eller emigrantlister.Hvor blei det av disse folka ?Mvh. Einar..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. Takk til deg Gunn. Hvorfor jeg ikke fant dem i 1875, det lurer jeg på.Men kan du, Kjell eller andre finne ut av hvor de senere gjorde av seg ?.Mvh. Einar.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. Takk til Gunn og Carsten.Her er et forsøk på en foreløpig oppsummerig: Det er registrert 5 barn etter Sigrid Pedersdtr. g. m. Johannes Gulbrandsen. 1. Gustav f.1855 på Ringebu.- 2.Karl f.1863 på Ringebu.- 3.Antonette f.1864 på Ringebu.- 4.Peder f.1870 Veldre Sogn Ringsaker.- 5.Even f.1870 Veldre Sogn Ringsaker.Foreløpig har vi på FT 1900 funnet kun 2 av disse, nemlig Antonette (innlegg 5) og mulig Even (innlegg 3). Om det er rett Even, så har vi i neste generasjon Karen f.1896 og Emma f. 07.03.1900. Om det er noen med lokal kjennskap så er det jo mulig at disse vil kunne huskes. Om vi finner eventuelle etterkommere av disse, så har jeg plutselig noen flere firmenninger.Nå håper jeg på storfangst!Mvh. Einar..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på Foreldresøk på Fam.s. , Johannes Gulbrandsen og Sigrid Pedersdatter, da fikk jeg bare fram denne datteren i 1. omgang: LenkeDen damen har du vel ikke med på din liste? Skal se om jeg kommer over flere opplysninger. Jeg finner ikke tvillingene som er f. ca 1870 i 1900-tellingen. Mulig de er døde tildlgere? Eller kan disse også ha emigrert? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser nå at på 1875-tellingen er barna Karl, Antonette, Peder og Even også ført f. i Veldre sogn, Ringsaker og ikke på Ringebu ? Sønn Gustav har jeg ikke funnet til nå. Har du funnet dem i kirkebøker før?Det kan være blitt noen unøyaktigheter her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en del kirkebøker for Veldre sogn i Ringsaker,men det ser ut til å mangle litt i de årene barna til Johannes og Sigrid ( Siri?)er født. LenkeDesverre er det en tålmodighetsprøve å bla i kirkebøkene som er scannet. Håper noen kan hjelpe deg med oppslag i bygdebøker i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg har ikke hatt tilgang på kirkebøker hverken fra Ringebu eller fra Veldre i Ringsaker. Jeg savner også å få verifisert vielsen mellom Sigrid og Johannes. På skannede kirkebøker fra Veldre er det lite å hente. Det går også så tregt at det er ei gru. Mathea f.22 sept.1867 er også ny for meg.Men ungeflokken er jo så stor at det burde være muligheter for oppsporing.Mvh. Einar..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg har ikke hatt tilgang på kirkebøker hverken fra Ringebu eller fra Veldre i Ringsaker. Jeg savner også å få verifisert vielsen mellom Sigrid og Johannes. På skannede kirkebøker fra Veldre er det lite å hente. Det går også så tregt at det er ei gru. Mathea f.22 sept.1867 er også ny for meg.Men ungeflokken er jo så stor at det burde være muligheter for oppsporing.Mvh. Einar..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg holder på å lete i utflytterregisteret for Ringsaker. Her fant jeg muligens Antonette Johannesdatter , utflyttet og med dåp og konfirmasjonsdato: LenkeFå se litt på dette i morgen. Håper at noen har lett tilgang til kildene herfra.Jeg tar kvelden nå. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg gir meg, kom jeg på at det ikke er samsvar mellom fødested på barna i 1865 og 1875-tellingen. Ikke helt lett da å vite hvor man skal lete etter dåpen deres,Ringebu eller Ringsaker?Kan hende utflytterregisteret kan gi flere svar?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Aksel Einar.FT1865 er feil - det har sikkert oppstått ved at moren er født i Ringebu - dette ser vi veldig ofte - ihvertfall har jeg en god del av det i mine slektsnotater.Gustav er født utenfor ekteskap og er ikke sønn av Sigri/Siri Pedersdatter. Foreldrene Johannes og Klara gifter seg etterpå.Det jeg har funnet til nå er som følger:Ringsaker Mini 10 1861 - 69 Kort 1/16 Dåp nr. 142, s.24Carl f.26/8, dpt.: 20/9 1863 Veldre kirke Johannes Gudbrandsen og Sigri Pedersd. Houglieie. Husmandsfolk.Samme bok Kort 4/16 dåp nr.41, s.132Antonette f.5/2, dpt.: 26/3 1865 Veldre kirke (Påskrvet i etterkant: Død 1922)Johannes Gudbrandsen og Siri Pedersdatter Steenhougeie. Husmandsfolk (Siri og Sigri/Sigrid har en tendens til å gå omhverandre)Samme bok Kort 8/16 Vielse nr.28, s. 271Vielse Veldre kirke 24/3 1863Enkemand og Husmand Johannes Gudbrandsen, bosted: Hauglieeie, født Bjørgeeie, 29 5/6 aar, far: Gudbrand Christophersen.Tjenestepige Sigri Pedersdatter Nystuen af Ringebo, født samme sted, 29 aar, far: Peder Paulsen (Død)Forlovere: Christopher Hansen Haugli og Johannes Larsen Røhrseie af Bgfd(Bergsfjerdingen)Vaks.att.: 27/12 35 og 30/4 37Anm: Hans 1ste kone død ??Utydelig her - Forevist Attest fra Skifteretten af ?? 13/3 62??. Hun af Indfl. den 2/2 1863.Ringsaker Klok 6 1851 - 60 Kort 2/13 Dåp nr. 102, s.59Gustav f. 26/6, dpt. 5/7 1857 Veldre kirke. Uægte.Klara Jensdtr. Høisveen, pige, Inderst og Johannes Gudbrandsen ibid, Ungkarl, Inderst.Samme bok Kort 10/13 Vielse nr.20, s.246.Vielse Ringsaker kirke 6/4 1858Johannes Gudbrandsen, Ungkarl og Inderst, født Bjørgeeie, nu Høgsveen, 24 5/6 aar, far: Gudbrand ChristofersenKlara Jensdatter, Pige og Inderst, født Sveen, nu Høgsveen, 37 aar, far: Jens OlsenForlovere: Ole Olsen Gransrudeie og Johannes Jensen Høgsveen.Begge Vaks.att. Han af 27/12 35, hun af 18/8 21.Finner ikke begravelse til Klara Jensdatter, men det er i ei kirkebok som akkurat i disse årene er så å si ulesbar på film – må i orginale kirkebøker for om mulig å finne det.I mine kirkebøker er heller ikke Peder og Even tvillinger!!Ringsaker Mini 11 1870 – 79 Kort 1/17 Dåp nr.54, s.4Peder/Peter f.10/2, dpt.: 14/4 1870 Veldre kirke Husmd. Johannes Gudbrandsen Stenhougeie og Sigri Pedersdatter.Samme bok Kort 2/17 dåp nr.57, s.32.Even f.29/1, dpt.: 11/4 1873 Veldre kirke Husmand Johannes Gulbrandsen Jevneeje og Sigrid Pedersdatter.Du må nok forholde deg til FT1875 ang. Johannes og barna – det er kun Sigri/Siri Pedersdatter som er født i Ringebu.Kirkebøker for Ringebu finner du på DA. Trenger du faddere så har jeg kirkebøkene for Ringebu i bokform - de samme som ligger på DA.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjempebra at du har funnet alt dette , Lillian.Her er 1. ekteskap til Johannes Gulbrandsen og Clara Jensdatter: LenkeNå kom bitene på plass i puslespillet rundt denne familien- Gratulerer! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ringsaker Klok 18 1913 - 22 Kort 10/10 Begr.nr. 22, s. 632-33Død 3/6, Begr./Jordf.: 7/6 1922 Ringskaer kirke Antonette Johannesdatter Sameie, gift med Jordarbeider Amund Fossen. Hun født 5/2 1865 Stenhaugeie, Veldre, Ophold ved død: Pleiehjemmet. Dødsårsag: Næphritis. Meldt til Skifteretten/Lensmannen 6/6.Ringsaker Veldre Klok 17 1905 - 20 Kort 6/6 Begr.nr.10, s. 210Død 9/7, Begr./Jordf.: 19/7 1916 Johannes Gudbrandsen Sameien, Enkemand og Fattiglem, født 1833 Bjørgeeie. Opholdssted: Minken. Dødsårsag: Alderdom, Dr.Løken tilkaldt. Meldt Skifteretten/Lensmannen 12/6. Fælles grav.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Min hjerteligste takk til deg Lillian.Dette var en flott jobb!På skannede k.b.for Ringaker, 'konfirmerte', finner jeg følgende konf. med Sigrid Pedersdtr og Johannes Guldbrandsen som foreldre:1. Antonette f.25.02.1865, konf.03.10.18802. Mathea f.13.08.1867, konf.16.10.1881.3. Petter f.10.02.1870, konf.05.10.1884.4. Even f.29.01.1873, konf.02.10.1887Ang. Antonette er jeg da naturlig spent på om det er reg. etterkommere av henne og Amund Fossen.Ang. Mathea, så finner jeg 3 stk. f.1867 på Ringsaker. På FT 1900 for Kristiania finner jeg Mathea, gift Grythe.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00301&gardpostnr=4486&personpostnr=118892&merk=118892#ovre>Lenke Hun er i hele landet i 1900, den eneste Mathea f.1867 på Ringsaker. Om hun er den riktige av de 3 forannevnte, det vites foreløpig ikke.Ang. Even, så er det reg en Even f.1871 på FT 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Etterkommere i Ringsaker må man nok finne i Kirkebøkene - det finnes ikke Gårdsbøker for selve Ringsaker enda. Kun Brøttum og Veldre. I Veldre er det sparsomt med opplysninger på Husmandsplassene er jeg redd.Skal se hva jeg kan rekke å 'Pløye igjennom' - har alle kirkebøkene så vi får se hva jeg kan finne.Inntil videre - her er Matea satt på Legd i FT1875 - samme sted som hun er under konfirmasjonen: LenkeDen Matea du har funnet i FT1900 er feil. Sønnen til det paret - Olaf Martin f.18/11 1894 Sør-Fron har Mathea Mathiassen Grythe som mor.Jeg tok for meg de som var på FT1875 for Ringsaker - derfor ble ikke Mathea med i første omgang.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Her kommer litt til før jeg tar kvelden.Finner ikke Gustav konfirmert, død eller utflyttet. Ikke på FT1875 heller. Kan selvfølgelig blitt satt bort på legd eller blitt med andre til Amerika, men han får stå åpen ei stund. Burde allikevel vært med i FT1875 og jeg finner ingen som passer!Ringsaker Mini !! 1870 – 78 Kort 9/17 Konf.nr. 18, s.281.14/10 1877Karl Johannesen Jevneie, f.26/8, dpt.: 20/9 1863, fødested: Houglieie. Husmand Johannes Gulbrandsen og Sigrid Pedersdatter. Kr.domskundskab og Flid: Godt. Vaksinert: 29/5 1865.Ringsaker Veldre Mini 16 1891 – 1904 Kort 5/7 Vielse nr.5, s. 168.Veldre kirke 9/4 1902I/I ekt.sk. for begge.Amund Thorsen Myhr, Dagarbeider Myr. Født Nordre Fron 18/8 1856, Konf. Nordre Fron 25/5 1876, Far: Husmand Thor HansenAnthonette Johannesdatter, Hjemmedatter Samejen, født Stenhougeje 1865, konf og s.g.t.alters Veldre, far: Selveier/Husmand Johannes Gudbrandsen.Forlovere: Ingeniør Kristian Roen og Gårdbruger Ole Thorsæter. Lyst: 27/3 1902.Anm: Attest fra Sognepræst Heggenhaugen af 19/2 1902. Intet slægtskab. Viede af S.v.Knoph/Krogh i Svendsens Sygdomsfravær.Jeg har registrert for mange år siden Kirkebøkene i Fron, de er ikke korrekturlest.Amund født 18/8, dpt: 30/11 1856 Nord Fron. Foreldre: Thor Hanssen og Kari Hansdatter, Inderster i Iverstuen under Sundet.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Even flytter ut her, muligens for millitærtjeneste: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=uf04121814&gardpostnr=8570&personpostnr=8570&merk=8570#ovre>LenkeOg her drar han til Amerika: LenkeHer er hva jeg finner om Anthonette før hun gifter seg med Amund Thorsen:Ringsaker Veldre Mini 16 1891 – 1904 Kort 3/7 Dåp nr.23, s.61August født og hjemmedøpt 22/7 1901 Han dør før hjemmedåpen blir bekreftet i kirken. Ungkarl, Gårdbrugersøn Knut Olsen, Høybye, f.1880 og Dagarbeiderske Anthonette Johannesdatter, Bergoustsameje, født 1865. Uægte. Anmeldt i Moderens Sygdoms Fravær af Marie ?? som hendes første Leiermaal. Cfr.Johannes No.41 1892 og hans første. Etterskrift: efter sigende et barn i ?? Hjemmedøpt af Jordemoder Helene Andersdtr. Vidner: Selveier Johannes G.Samejen og Gårdbruger Marius/Marcus Myhr. Faderen avreist ??Samme bok, Kort 1/7 Dåp nr. 41, s.11Johannes født og hjemmedøpt 20/11 1892 Ungkarl og Tjener Lars Andersen, Biskoplien af Næs, født 1865 og Pige Anthonette Johansdtr. Bop. Skau, Næs – nu Jevne – Sameje, født 1865 Død før stadfestelse i kirken. Hjemmedøpt av Jordemoder Hlene Økelsrud. Vidner Gbr. Lars Stenhaugen, Hustru Karen J.Bergoust. Anm. som hans og hendes første Leiermaal – anmeldt af Barnets Moder.Kirkebøkene for perioden etter vielsen ligger skannet på DA for Ringsaker, Veldre og Brøttum - du kan jo 'Bla litt sjøl i dem'!!Her flytter Petter til Kristiania:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Du spurte om Even i FT1900 - lenken din virket ikke, men regner med at det er denne du sikter til?: LenkeDenne Even er det ikke - han ble borgerlig viet hos Sorenskriveren Hedmark 19.07.1897 og er ført inn under Dissentere i Kirkeboka. Han er oppgitt født: 22/4 1871 og konfirmert 3/10 1886.Sjekket det pga at de som er registrert utflyttet - eks.til Amerika - ikke alltid reiste.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Lillian.I ditt innlegg nr. 20 så vises det til vielse mellom Amund Thorsen og Antonette Johannesdtr. i Veldre kirke den 9.4.1902.I ditt innlegg nr. 17, som står det at ved hennes død så er hun g.m. Amund Fossen. Om dette er riktig så må hun ha vært gift 2 ganger.Jeg skal forsøke å gå gjennom de skannede k.b; men jeg lurte på om du hadde noe om dette. Fks. da barn i annet ekteskap?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Hva gjelder innleggene nr 17 og 20, så vil jeg foreløpig anta at opplysningen om at Antonette ved sin død var gift med Amund Fossen, den må være feil. I FT. 1900 finnes ingen Amund Fossen. Det er jo en mulighet for at Amund Thorsen av en eller annen grunn blei kalt Fossen.Jeg tar gjerne imot synspunkter på min teoretiske gjetning.Mvh. Einar.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.