Gå til innhold
Arkivverket

[#41792] Lorents Lorentsen Schlodt (1708-1751) på Graaten i Solum og hans svigerforeldre


Gjest Ole E. Yttri
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

Lorents Lorentsen Schlodt (1708-1751) på Graaten i Solum og hans svigerforeldre Anders Carlsen Svenske (ca 1663-1726) og Johanne Nilsdatter Rising (ca 1666-1740) i Skien.Personene i overskriften bor i et område der jeg er lite kjent med slektene, så jeg forsøker meg i første omgang med et spørsmål her. Er det noen som kjenner slekten til disse personene?Det jeg foreløpig kjenner til om disse, er følgende (mange av disse opplysningene er hentet fra nettsidene til Skien Genealogiske side og Solumslekt, men kirkebokopplysninger er i stor grad også sjekket mot originalen):Det var skifte etter Anders Carlsen Svenske i Skien 20/11-1726. Det opplystes at han bodde i et hus som han leide. Han etterlot seg enken Johanne samt 2 sønner Ole og Carl, og 2 døtre Sibylla og Anne. Ved begravelsen i Skien 15/9 samme år ble alder oppgitt til 63 år 4 måneder og 11 dager.Sønnen Karl Andersen (ca 1710 - ca 1737) døde ugift og på skiftet i Skien 21/2-1737 ble han arvet av moren Johanne Rising. Ved skiftet nevnes også svogeren Lorents Schlodt.Johanne Nilsdotter Rising fra Graaten ble gravlagt ved Solum kirke 23/10-1740, med oppgitt alder 74 år. Hun kan ha bodd hos datteren Anne og hennes mann den siste tiden, for de bodde på Graaten.Datteren Sibylla er trolig samme person som nevnes som enke etter Ludvig Hammerslef i Kverndalen, på skifte etter Ludvig 4/2-1739. De hadde to små barn, Anders på 6 ½ år og Anne på 4 år.Datteren Anne Andersdatter giftet seg med Lorents Lorentsen Schlodt i Eidanger 2/12-1732. Anne ble i kirkeboka titulert som ” Medemeselle”, Lorents som ” Monsieur”. Anne og Lorents bosatte seg på Graaten i Solum, og fikk 8 barn i tiden 1733-1746. Lorents ble gravlagt ved Solum kirke 18/1-1751, 42 år 3 måneder og 3 dager gammel. Jeg antar at Anne Andersdatter kan være hun som da gifter seg igjen 30/11-1752 med enkemannen Augustinus Johannessson. Anne Andersdatter Graaten ble gravlagt ved Solum kirke 17/12-1786, 85 år gammel.Av de 8 barna som Lorents og Anne fikk, døde 5 som barn. De 3 øvrige var:1. Karen Kirstine (1738-1816) ble gift i Solum 6/10-1772 med Michael Møldrup (ca 1745-1828). De hadde kongelig bevilgning til å gifte seg, men jeg kjenner foreløpig ikke årsaken. Kan de ha vært i slekt? Karen Kirstine og Michael bodde i Porsgrunn, hvor Michal var forvalter og bokholder. De hadde sannsynligvis ingen barn, ettersom Michael i sine siste år bodde hos et yngre ektepar, nemlig H.N. Pedersen og Else, født Hjorth. (Siste opplysning er hentet fra Lassens samlinger i Riksarkivet.)2. Anne Lorentsdatter (1746-1818) var ugift, og bodde hos sin søster karen Kirstine og hennes mann.3. Anders Lorentsen (1742-1809), senere omtalt som Andreas Schlodt i kirkebok, og som Andreas Lorentsen i ft 1801, befant seg i Nord-Odal i Hedmark i hvert fall i perioden fra 1798, kanskje lenge før. Han var ugift, men ble i 1798 utlagt som barnefar for datteren Marthe som han fikk sammen med Anne Eriksdatter (1758-1806), opprinnelig fra Skjeppestad. Andreas Schlodt ble gravlagt i Nord-Odal 10.september 1809.At Anders Carlsen er innvandret fra Sverige, tar jeg for gitt,men Rising ser ut til å være et kjent Skiens-navn. Lorents Schlodt sitt opphav aner jeg ingenting om, men på 1600-tallet var det en offiser med navnet Schlodt i Trøndelag. Er det noen som har nye informasjoner om disse personene?Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hjertelig takk, det ser i høyeste grad ut til å være et godt alternativ. Alderen passer svært bra, kun et par måneder feil i forhold til det jeg har regnet meg fram til. Og det kan da ikke være så mange med akkurat det navnet.beste hilsenOle Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En mulig kandidat?Fra Skien kirkebok 1 v. Gard Strøm.Niels Guldsmeds datter Johanne ble døpt i Skien 17. august 1666.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei,og takk for et godt forslag. Det ser faktisk ut til å ha mye for seg. Niels Guldsmed døpte et barn til, datteren Catharina i 1661, da heter han Niels Andersøn Guldsmed, og i begge tilfellene er moren Sibilla, samme navn som en av Johannes døtre. Så det ser bra ut!Hjertelig takk!Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Du verden, her var det sannelig mange nyttige nye opplysninger. Hjertelig takk!Samtidig må jeg nok innrømme at her hadde jeg åpenbart gjort for dårlig grunnarbeid selv. Dette skifteregisteret hadde jeg vært innom selv tidligere, men jeg søkte nok primært bare på navnet Rising, dermed klarte jeg ikke å fange opp Johannes foreldre, siden faren åpenbart ikke har brukt navnet. Det var kun skiftet etter Karl i 1737 jeg kjente til fra før av disse tre skiftene.Uansett er jeg svært godt fornøyd med det som har kommet fram så langt, og jeg skal litt senere på høsten sjekke om det ikke kan være mulig å finne ut mer om en del av disse personene.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.