Gå til innhold
Arkivverket

[#41798] Olava Hansdtr. f. ca 1749/Ole Olsen f. ca 1747 Malvik/Støren(?)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine aner Olava Hansdatter og ektemannen Ole Olsen. Olava var 54 år i 1801, og ektemannen Ole Olsen var da 52 år. Han døde 03.08.1814, og ble gravlagt 28.08.1814. Olava døde 12.02.1828, og ble gravlagt 24.02.1828 i Malvik. Barn:a)Ole født ca 1783, og død i 1812.b)Hans født ca 1788, og var bruker i Roden i Malvik Han døde 11.02 og ble gravlagt 02.04.1843 i Malvik. Gift 28.09.1810 med Guru Larsdatter Viken(1787-etter 1865). Disse er mine aner gjennom sønnen Lars født 1819.c)Thomas født ca 1793. Han var gift med Marit Jonsdatter.Olava og Ole Olsen ble ikke gift i Malvik, men det er lenge siden jeg så i den kirkeboka. På Family Search finner jeg en Olava Hansdatter og Ole Olsen gift 09.04.1778, og det samme finner jeg på Dagfinn Refseths hjemmeside. Er det disse som er mine aner? Disse kalles da Ole Olsen Rognes og Olava Hansdatter Hermoe.Jeg finner ingen Ole Olsen født ca 1783 der, men finner en Hans Olsen 12.08.1787 med Ole Olsen Krogstad som far.Jeg har mikrofilmene for Støren for disse årene på fjernlån(PF-1210 og 1211), men den er så uoversiktlig og vanskelig å finne frem i at jeg nesten har lyst til å gi opp. Skulle prøve å finne både Hans Olsen som evenetelt døpt der i 1788 og broren Thomas ca 1793, men måtte gi opp. 1788 stopper litt uti året, og 1793 ser ikke ut til å være med i det heletatt. For det meste er det bare oversikter over hva som vært av introduserte og publics absolvenet har jeg inntrykk av. Jeg skal jo prøve å se mer da.Uansett skulle jeg gjerne hatt noen til å slå opp under Rognes, Krogstad og Hermoe i bygdebok for Støren hvis dette er mulig? Om svaret skulle være at disse ikke er mine aner vil jeg likevel høre om det slik at de kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Anne Lise.Jeg har privat alle bind av BB for Støren (omfatter Støren Sogn), videre to av fire bind av BB for Horg (omfatter Horg sogn).Jeg fant Ole Olsen Rognes født 1750 under Sørstu på Rognes, gift med Olava Hansdatter Hermo. Det står at disse var bosatt på Vinsøyen i Horg ved skiftet etter hans farbror Thomas (han døde i 1785).Jeg fant ut av FT 1900 at Vinsøien er et annet navn på Krogstadsanden som er en plass/gård under Krogstad i Horg. Dessverre står Krogstad i B1 eller 2 av Horgboka som jeg ikke har. Det er viktig å få sett der, tror jeg. Vi får håpe noen andre med alle bind av Horgboka melder seg i løpet av helga. Hvis ikke, kan jeg se etter for deg på biblioteket på mandag (jeg sitter der hver dag med kirkebøker).Jeg fant en plass Hermo i en av Horgbøkene jeg har, men Olava kom i hvert fall ikke derfra. Hermo er gårdsnavn i Singsås (bygdebok finnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk til dere som har svart, og jeg ser frem til å få høre hva du finner i bygdebok for Horg Astrid. Jeg har omsider greid å finne mer ut av mikrofilmene med kirkebøker, og finner en Ole Olsen Rogstad som konfirmert i Horg sogn 21.p.trinit.1764. Det er vel også mulig at gårdene Rogstad og Rognes kan ha blitt blandet i kirkeboka, og Krogstad kan kanskje være Rogstad? Jeg er ikke kjent i området. Den konfirmerte Ole Olsen Rogstad var i 1764 en ung mann på 17 år, og det skulle vel tilsi født ca 1747. Han kan likevel godt være født 1750. Ut fra folketellingen 1801 var han født ca 1747, og var 54 år(jeg ser jeg har byttet om på alderen i 1801 på han og kona Olava). Jeg fant ingen Ole Olsen Rogstad som døpt 1747-1749, men jeg burde jo sett 1750 også. Fant heller ingen Olava Hansdatter døpt 1747-1749. Jeg fikk ikke segg 1745-46 i dag på grunn av at dette er på den andre mikrofilmen jeg har fjernlånt, men hvis fødselsåret ca 1793 stemmer for yngste sønn Thomas så er det vel små sjanser for at Olava kan være født før 1747 fordi hun da blir for gammel til å bli mor.Finner heller ingen Hans Olsen døpt i årene 1788-1791, og ingen Thomas Olsen som passer døpt 1791-1795. Det var flere Thomas Olsen, men de som var hadde fedre med 'feil' etternavn i forhold til det jeg er ute etter.Jeg har vel ikke skrevet noe tidligere om hvor i Malvik Olava Hansdatter og Ole Olsen bodde. De var husmannsfolk i Stavshagen som var en husmannsplass under Stav. Jeg hadde Malvikboka på fjernlån en gang, og det var ikke mye jeg fant om dem. Sønnen Hans og kona Guru Larsdatter var også først husmannsfolk i Stavshagen, men kjøpte senere gården Roden i Malvik. Har det kommet ut nye bygdebøker for Malvik siden 1997-98? Det var visst da jeg holdt på med disse sist.Jeg har flere å se etter i mikrofilmene for Støren og da i Soknedalen, men de andre er mer sikre og dokumenterte i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Bogen

I bygdeboka for Singsås, bind III, side 123, finner jeg en Hans Olsen Hermo, f. ca. 1714, d. 1760, gift 1749 med Guri Eriksdt. Fjeset (Nordgården) fra Singsås, f. ca. 1728,d. 1763. De hadde 4 barn som voks opp, men alle ble satt bort, bl.a. 2) Olava Hansdt., f. 1750. Kom til Fjeset (Singsås) da faren døde, tjente på Folstad (Støren) i 1767. Gift med Ole Olsen Rognes, Sørstuen, i Støren. Bodde i Reppe (Singsås) i 1781 og på Vinnsøya på Krogstad i Horg i 1785.Det er alt jeg finner om denne Olava Hansdt. Hermo i Singsåsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret Eirik. Dette kan jo være min Olava. Dessverre finner jeg ikke noe særlig oppkalling av navn her i forhold til mine aner, men det var jo ikke alle som kalte opp foreldre, besteforeldre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fant du noe om Olavas søsken Eirik? Jeg vet erfaringsmessig at opplysninger om søsken kan bli en viktig brikke for å komme videre, hvis denne Olava Hansdatter er min ane da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Bogen

Det som står i bygdeboka om Olavas søsken er: 1. Olava, f.1748. Død som spedbarn. 2. Ingeborg, f. 1753. Oppfostret i Holen i Støren. Gift 1778 med Tomas Anderssen Aune (Sørstuen) (fra Støren), f. 1742. 3. Ola (Ole), f. 1756. Oppholdt seg 'i Gauldalen' i 1767. Nevnes siden som rådsstuevekter i Trondheim. Gift med Erikka Kristine Holst. 4. Helle Margrete, f. 1760. Oppfostret hos madam Darre på Kjellan (Kjelden?), men døde i blodsutta 1773. Madam Darre var fadder til henne og dråka (jenta) var oppkalt etter Helle Margrete Darre som døde i 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Trondheim er jo ikke langt fra Malvik, og da er det iallefall noen fra denne familien som dro den veien. Det styrker jo teorien om at min Olava kan være den riktige her.Foreløbig er det jo ikke nok til å trekke noen konklusjon, men alle monner drar som det sies. Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jeg har følgende om Ole Olsen Rognes: f. 1750 i Sørstu på Rognes i Støren, døpt 13.12.1750. Foreldre Ole Andersen Rognes (1722-1773) og Kari Olsdatter Røttum (1726-1767). De er omtalt i Støren bind I. Du finner en hel del om disse på Dagfinn Refseths avskrift av kirkebøkene.Jeg har ikke bygdebøkene, men har lånt dem på biblioteket. Jeg har ikke notert at Ole og Olava flyttet fra Støren, så det er vel kanskje ikke nevnt i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Det er jo heller ikke sikkert at Ole og Olava som ble gift i Støren i 1778 er de riktige heller, men siden dette var det eneste paret med disse navnene jeg fantsom giftpå 'Family Search som kunne passe var det fristende å prøve ut denne muligheten. De passer jo aldersmessig, og tidspunktet de ble gift på passer også bra med mine. Jeg fant dem jo ikke i Malvik tidligere på mikrofilm.Skal se nærmere på dem du skriver om på Dagfinn Refsets hjemmeside. Nå har jeg også mikrofilmen med kirkebøker på fjernlån, men det skyldes at jeg også holder på i Soknedal med aner og kirkeboka der 1696-1709 mangler jo på Dagfinn Refseths hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Søster til Ole sin farfar Ingeborg Olsdatter Rognes,f, før 1690.Gift 1703 med Bård Arntsen Krogstad. Det viser en tynn forbindelse med Krogstadgrenda-. Bygdefolk og bygdeliv i Støren bind 1 side 368.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har vært bortreist og kom sent i gang. Jeg kan kan ikke se at folkene dine, Anne Lise, er nevnt under Krogstad eller husmannsplassenene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du tok deg bryet med å se etter Astrid. Jeg tar utskrift av svarene her nå, og skal se nærmere på kirkebøkene både på mikrofilm og Dagfinn Refseths hjemmeside. Kanskje kommer jeg tilbake med spørsmål her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har sett på kirkebøkene og folketellingen 1801, og det er en del som ligger tilrette for at det kan være min Olava Hansdatter/Ole Olsen som ble gift i Støren i 1778. Den Olava Hansdatter som i 1785 var i Vinsøyen i Horg er ikke å finne ved folketellingen 1801, og ingen med det navnet finnes i Støren prestegjeld i 1801. Hun må ha dødd eller flyttet(muligens til Malvik).Blant barna til mine aner Olava Hansdatter og Ole Olsen var Hans født ca 1788 og Thomas født ca 1793 ut fra folketellingen 1801.Vinsøyen var ut fra innlegg 2 her et bruk under Krogstad, og jeg finner disse som døpt med far Ole Olsen Krogstad:-Hans døpt døpt 10.p.trinit.1787(skulle være født ca 1788 ut fra folketellingen 1801 i Malvik)-Thomas døpt 16.04.1791(skulle være født ca 1793 ut fra folketellingen 1801 i Malvik.Jeg mangler da bare Ole som skulle være født ca 1783 ut fra dødsfallet i 1812 i Malvik da han var 29 år, og ca 1786 ut fra FT-1801. I 1781 er det oppgitt i innlegg 6 at Olava Hansdatter og Ole Olsen oppholdt seg i Reppe i Singås.Har sett litt på boka 'Prestegjeld i Norge', og ut fra denne ser det ut som om Singsås lå under Holtålens prestegjeld. Den starter på 1748, og jeg skulle gjerne hatt noen til å slå opp i årene 1781-1785 for å se om Ole født ca 1783-86 var døpt der. Også eventuelle søsken døpt der er av interesse. Olava Hansdatter og hennes søsken er sikkert også å finne som døpt der.Det er mulig jeg selv fjernlåner kirkebok for Holtålen før eller senere, men først skal jeg se nærmere på kirkebok for Malvik igjen etter at de kom dit. Det får jeg ikke gjort før jeg skal til Stjørdal om ca 1 måned(der har de kirkebøker for Malvik på biblioteket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg observerer også at det må være 2 Ole i Krogstad, og i 1787 får begge barn. Min ane Hans ble døpt i Støren, mens Ole Krogstads barn Jon ble døpt 23.p.trinit.1787 i Horg sogn. Denne Ole Krogstad i Horg sogn får flere barn døpt fra 1781 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Min ane Hans var det vel litt drøyt å påstå her i innlegg 17, for jeg er jo ikke sikker på om jeg har funnet de riktige her enda og om det er denne Hans som ble døpt i 1787 i Støren som er min ane som senere var i Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.