Gå til innhold
Arkivverket

[#41801] Kristiansand : Lods, Tønnes Falch , hvem var han?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker opplysninger omkring Tønnes Falch som var Lods og jeg har følgende opplysninger:Karl Leewy , Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider , bd.9 , s. 42 angående Rådhusgata 8 : ” Etter brannen 1734 kom der nokså snart opp en ny våning. Denne ble i 1772 solgt av Jacob Henricssons sønn, Henrich Jacobsen til Los Tønnes Falch. I 1796 inngikk han fledføringskontrakt med svigersønnen sin Baker Jens Pedersen Falch som så overtok huset. Og så i 1814 rykket Høker Osmund Olsen Fjellestad inn her.”Tønnes Falch hadde en datter Elisabeth Tønnesd. Falch f. omlag 1756. Hun ble viet med Jens Pedersen Jeppestøel 13.07.1775 i Kristiansand. I 1801 sert vi at svigersønnen Jens pedersen Jeppestøel , har tatt navnet Falk : LenkeHvem var denne Losen Tønnes Falch og hvem var han sønn av og evt.gift med? Håper noen kan hjelpe eller gi meg tips om kilder som er relevante å sjekke. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Fint Oddbjørn ,kanskje jeg er heldig og finner noen som kan hjelpe meg med denne Losen Tønnes Falch. mvh Jan Frode johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het de andre barna til Tønnes? Og hva kalte hans datter Elisabeth sine barn?Ser i Leewy på nett,at det var en Falck til som var gift i Kristiansand på 1700tallet.Rasmus Falck som stammet fra Danmark.Tønnes virker ikke som et vanlig Falcknavn.Men kjent fra gamle losslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har bare datteren Elisabeth f.ca 1756 iflg.f.t 1801.Men elisabeth kalte sine barn Peder,Jens og Anders Christian. Jens og Peder er nok oppkalt fra deres farsslekt Jens Pedersen . mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er som å lete etter nål i en høystakk. på nettet er det jo svært lite digitalt materiale for Kristiansand, og hvilke kilder bør jeg se i på Statsarkivet i Kristiansand.Jeg finner ingen Lods ved navn Tønnes som svarer til Tønnes Falch i f.t 1801 for Vest Agder-kanskje han døde mellom 1796-1801 siden han inngikk denne kontrakten om rådhusgata 8 i 1796 og ikke er å finne i 1801|? Takknemlig for kildetips! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Fikk ikke lenken til FT1801 i innlegg 1 til å virke, men dette er vel den riktige? LenkeSiden Tønnes inngikk fledføringskontrakt med svigersønnen 1796 og ikke står i husholdet 1801, så syns jeg også det må være rimelig å anta at han er kanskje er død mellom disse to årene. Jeg klarer ikke å komme inn på de skannede kirkebøkene (feilmeldinger), men syns å huske at det for Kristiansand er kommet kirkebok som dekker disse årene, men jeg husker kanskje feil? Har du eller noen andre tilgang til kirkeboka for denne tiden burde det være mulig å finne en Tønnes Falch, hvis han er død i didsse årene. Han må vel være rimelig tilårskommen når han lot seg fledføre, skulle en tro. Ofte er adressen ved dødsfall oppgitt, såvidt jeg har erfaring for, så alder, fornavn og adresse kunne kanskje peke ut en rimelig kandidat også selv om han evt. ikke heter Falch i kirkeboka. Vet ikke om det ville stå yrke når Tønnes antakelig ikke lenger var aktiv los.Du har antakelig sjekket registerbindet til Leewy i tilfelle det står mer om Tønnes eller andre med navn Falch/Falk osv.? Mulig det også kunne stå noe i Borgerrulle for Kristiansand, 1641-1822, Kristiansand, 1952, enten om Falch-folk eller om bakersvigersønnen?Det var hva jeg kunne komme på sånn midt på natta...Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk Gine ! Nei jeg har ikke sjekket register bindet til Leewy-kanskje noen har det som er her på brukerforum som har?Den aktuelle borgerrulle for Kristiansand kanskje noen har tilgang til den?Dersom du har tilgsang på aktuelle kilder så svar gjerne her- eller send meg en e-mail : jafjohan@start.no mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

O. Ottesen (se innlegg 10 her: Lenke) har sjekket både Leewy og borgerrullen. Det ser vel ut til at Tønnes Falck er nevnt i et av bindene til Leewy, men ikke i borgerrullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Til Oddbjørn,Ja, jeg overså lenken til den andre debattdelen i første omgang, og etterpå var det blitt leggetid, så jeg fikk ikke nevnt det, så fint du gjorde det. Nok ingen grunn til dobbeltarbeid ;-)Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Ser forøvrig at den relevante skannede kirkeboka for Kristiansand ikke har døde, så da må man foreløpig bruke arkivet for evt. å finne Tønnes Falch som død.Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har opplysninger ved hans død oi Kristiansand: Enkemann Tønnes Thorkildsen Falch døde 87 år gammel 30. mars 1799 og ble gravlagt i Kristiansand 2. april. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.