Gå til innhold
Arkivverket

[#41802] Bergens Kreditbank A/S og Bergens Privatbank på 1930-tallet. Bankkrise?


Gjest Jan O.K. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan O.K. Johnsen

Jeg går en av mine forfedre nærmere etter i sømmene. I den forbindelse er hans kundeforhold til Bergens Kreditbank A/S og Bergens Privatbank interessant. Det er fortalt at han tapte mye sparepenger på disse to bankene på 1930-tallet. Kan det stemme at disse bankene hadde problemer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ingen av de to overnevnte gikk konkurs, men det kan jo ha vært andre problemer. De fusjonerte rundt 1970? Deretter fusjonerte Bergen Privatbank med DnC til Bergen Bank som senere ble DnBNor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Tor bommer litt med hensyn til navn, og det er jamen ikke rart. Bergen Bank var et resultat av fusjonen mellom de to bergensbankene. Fusjonen mellom Bergen Bank og Den norske Creditbank førte til opprettelsen av Den norske Bank (DnB)som senere ble til Dnb Nor ved fusjonen med ... og nå blir jeg usikker, var det Gjensidige Nor, der Nor representerte en sparebank som Gjensidige fusjonerte med? Min interesse for dette kommer av at min farfar arbeidet i Bergens Privatbank i Bergen og min morfar i Bergens Privatbanks avdelingskontor i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Trodde det var etter 'krakket' på New York børsen i 1929 at bankene gikk konkurs. En nær slektning av meg mistet alle pengene da to banker gikk konkurs i Haugesund i 1929. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ein del småbankar i Hordaland gjekk og inn i Bergen Privatbank. Sjølv arva eg som barn nokre aksjar i Skånevik Privatbank (trur den heitte det) etter ein barnlaus grandonkel som døydde i 1959. Eg trur faktisk eg fekk utbytte nokre år og, noko eg var kry over. Seinare vart det Bergen Privatbank, så Bergen Bank. Og så vart dei gamle aksjane skrevne i 0; det einaste positive med det var at eg fekk føra tapet til fråtrekk på sjølvmeldinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bergen byleksikon seier følgjande om Bergens Kreditbank: 'navn på to tidligere forretningsbanker i Bergen, begge med adresse Vågsalmenning 14/22. Den første ble etablert 1859 som filial av Christiania Bank og Kreditkasse, og ble selvstendig under navnet Bergens Kreditbank 1879. Banken ble 1921 sammensluttet med Andresens Bank under navnet Andresens og Bergens Kreditbank A/S (Foreningsbanken), men hadde store problemer og måtte settes under offentlig administrasjon 1923; sluttavviklingen skjedde først 1950. - Den andre banken ble etabler 1928, og eksisterte til den 1975 fusjonerte med Bergens Privatbank under navnet Bergen Bank.' (1994)I seinere år fuskjonerte Bergen Bank med Den norske Creditbank (DnC) til Den norske Bank (DnB) som sidan har fusjonert til DnB Nor og visstnok òg med Postbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Litt artig dette med disse bankene. Jeg kan huske min bestefar hadde et 'lurt' sted i leiligheten sin hvor han oppbevarte sine penger og annet av verdi. Min mor fortalte at bestefar som drev et malerfirma en gang mistet alle sine penger i Bergen Kreditt bank da den ble 'konkurs' og at han derfor ikke lenger våget å ha penger i bank. Jeg vet ikke hvor mye det dreide seg om men malerfirmaet kom aldri skikkelig på fote igjen. Jeg tror at banken ble opprettholdt som Bergen Kredittbank helt frem til på slutten av 1960/70 tallet(mener jeg å huske) fusjonerte med Pergen Privatbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.