Gå til innhold
Arkivverket

[#41806] Sigrid Pedersdtr. Kirkebokoppslag Ringebu


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. Er du der som vil finne noen data for meg i K.b. for Ringebu? Jeg har gående en debatt på gruppe 'Hedmark', da denne Sigrid (søster til min oldemor Marit Pedersdtr.)flyttet med fam. til Ringsaker ca.1862. Lenke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=41789&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=13#anker>LenkeMine spørsmål er: 1.Når giftet Sigrid seg med Johannes Gulbrandsen. 2. Når og hvor blei deres barn født/døpt, Gustav f.ca.1855,- Karl f.ca.1863 og Antonette f.ca.1864? Jeg legger inn ei lenke til FT 1865 for Ringsaker: LenkeFT for 1875 viser i motsetning til 1865 tellingen at barna er født på Veldre Sogn Ringsaker :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å holde denne debatten varm, legger jeg inn denne Gustav med far Johannes Gulbrandsen: LenkeJeg har lett gjennom mormonerdatatabasen for både Ringebu og Ringsaker uten å finne noe ekteskap mellom Sigrid Pedersdatter og Johennes Gulbrandsen i passe tidsrom til å få en sønn ca.1855 ( Gustav fra 10 år i 1865) Fant ingen som passet. Den eneste Gustav J. som passer ca med alder er denne karen f. på Toten. Kan det tenkes at han er født utenfor ekteskap, og at det ikke kommer fra, i 1865 tellingen at han muligens er Johannes sønn ? Bare en tanke, siden det tydelig er uoverenstemmelser med de noterte fødested for barna ( 1865 og 1875) Ringebu og Ringsaker? Håper du får hjelp av lokale krefter til oppslag i kirkebøker Ringebu og Veldre Sogn Ringsaker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en ganske vidløftig ungkarl med samme navn, Johannes Gulbrandsen. Han ser ut til å ha fått flere barn i Ringebu, uten at dette behøver være den samme karen? LenkeHer i denne kilden for Ringebu har jeg til nå ikke funnet de barna som skulle være født i denne perioden i Ringebu (i følge folketellingen 1865). Du kan jo kikke litt her selv om du går inn på Ringebu så er det ført døpte i en lang periode, søkbar på navn i digitale kilder under Databaseveljaren ( øverst til venstre på siden her)Skal fortsette å lete. Håper at noen kjenner til denne familien fra stedet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Peder Johannesen f. 1870 i utflytterarkivet , døpt 5/5 1870, muligens sønn av Johannes Gulbrandsen. Han flytter i så fall til Christiania. Også konfrimasjonen er nevnt her, og skulle være mulig å finne i kirkebøker som er scannet: LenkeHåper fortsatt at noen kan hjelpe deg med oppslag i kirkebøker for Ringsaker, siden barnas dåp ikke er med i de digitale kilder for Ringebu.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag kom jeg merkelig nok inn i kirkebøker for Ringsaker. Under konfirmerte i 1884 fant jeg en Even Johannesen nr. 12 på lista og en Petter Johannsen nr. 17. Begge ble født i 1870, men dessverre står det ikke fedrenes navn her: LenkeHåper lenken går inn, skal se etter Antonette J. konfirmert i 1881 også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Omsider fant jeg Antonettes konfirmasjon også. Jentene står helt bakerst i kirkebøkene for 1881. LenkeGustav ble vel konfirmert ca 1871 og da dekker vel ikke de scannede kirkebøker for Ringsaker . Veldre, er jeg redd.Håper fortsatt at noen har tilgang til kirkebøker så du kan få vielsen og dåpen til barna.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider sønnen Even Johannesen døpt også. Her er nok flere feil i folketellingene for Even og Peder er ikke tvillinger som det kan se ut til: Lenke Se nr. 17 , foreldre Johannes Gulbrandsen og Sigrid Pedersdatter. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.I et innlegg i det du selv har lagt lenke til hit skrev jeg at Kirkebøker for Ringebu ligger i søkbar form på DA - fra 1696 - 1865:Har du prøvd å søke deg frem der eller?Din Sigrid er her: LenkeVet heller ikke om du har vært inne å sett på informasjonen vi har lagt inn til deg?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Tor.Jeg er den Einar som har slektskap med Sverre Ødegård, så du husker sikkert at vi har utvekslet data tidligere. Vi sitter vel med de samme data bakover i tid. Men det jeg nå er opptatt av er hvor det blei av de i søskenflokken vi ikke har oversikt over. Sigrid blei g. 24.03.1865 i Veldre Kirke på Ringsaker m. Johannes Gulbrandsen.Deres barn: 1.Karl f.26.8.1863. 2.Antonette f.5.2.1865. 3.Mathea f.13.8.1867. 4. Peder/Petter f.10.2.1870. og 5. Even f.29.1.1873. Alle døpt i Veldre Kirke.Antonette g.m. Amund Thorsen Myhr den 9.4.1902 i Veldre Kirke.Her stopper det jeg har til nå. Om jeg kommer videre kan se tvilsomt ut da jeg ikke finner noen spor å ta tak i.Til deg Lillian. Jeg beklager sterkt at jeg ikke har respondert på ditt innlegg nr. 10. Av en eller annen grunn har det gått meg forbi.Jeg benytter anledningen til å ønske en fredfull og velsignet GOD JUL og et GODT NYTT ÅR til alle mine hjelpere.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Det er flere som har det sånn innimellom - ikke enkelt å få med seg alt bestandig.Ingenting å beklage. SMIL!!Du må ikke gi opp så lett - nå kommer jo kirkebøkene Strømmende på som Skannede her på DA og da kan det raskt dukke opp noe.Har du sett etter om alle disse barna ble konfirmert? Det kan ofte gi pekepinn i konf.prot. ang.attester om de har reist/flyttet annet sted. Ofte ført inn i etterkant der!!GOD JUL til deg også.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Debatten om Sigrid Pedersdtr. og hennes etterkommere fortsetter under tema nr. 41784 (Hedmark fylke). Her er det mer utfyllende opplysninger, selv om vi heller ikke her er kommet særlig videre. Her har jo du Lillian vært en betydelig bidragsyter.Til deg Tor, så er det slektspor å følge under tema nr. 41772, ang. Paul Pedersen, enda en i søskenflokken etter Peder Paulsen og Anne Hansdtr. Nystuen.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.