Gå til innhold
Arkivverket

[#41812] Tidemand


Gjest Anne Nilseng
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Nilseng

Har noen forsket på slekten Tidemand som opprinnelig (ca 1650), er registrert i Bergen. Senere levde mange av de i Kristiansand og Mandal. Min bestemor, Hanne Emilie Tidemand er født i Kristiansand i 1899. Hun påstod i alle år at hun var i slekt med maleren Adolph Tidemand, men hittil har ingen klart å bevise det. Navnet Tidemand dukket opp første gang i 1831 ved dåpen til Christian Tidemand Tostensen i Kristiansand. Han var sønn av Tosten Hansen Bartz og Maren Christensdtr Færch. Oddbjørn Johansen har vært til stor hjelp fordi han har kartlagt hele Bartz-slekten bakover, men vi har ennå ikke funnet bindeleddet til Tidemand-slekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Anne.Jeg legger en lenke til Bartz-debatten (Lenke) der flere innlegg, særlig nr. 165, kan være relevante her - for jeg tror nok Tidemand-navnet må ha kommet inn via Tosten Hansen Bartz' kone, Maren Christensdtr. Færch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten at dette løser spørsmålet, legger jeg likevel en lenke til Henrik Wergelands siste ønske (Lenke), formulert som et brev til Adolf Tidemand. Blant dem han ønsker invitert til sin begravelse nevner han bl.a. følgende (i rekkefølge): 'Birch - E. Tidemand'.Hvilken Birch det her er snakk om, vet jeg ikke, men slektsnavnet til Maren Christensdtr. Færchs mor var nettopp Birch. 'E. Tidemand' er selvsagt malerens bror, kunstkritiker (blant mye mer) Emil Tidemand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt Birch-stoff fra Salmonsens Konversationsleksikon: Lenke.Den P. H. Birch som Wergeland kjente - og som i noen andre brev blir titulert som Generalmajor Birch, er nok identisk med den Paul Hansen Birch som er nevnt i lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager mange (muligens irrelevante) innlegg, men poenget mitt er altså at jeg ser det som mest sannsynlig at 'Tidemand-nøkkelen' må være gjemt hos foreldrene til Anne Margrethe Torchildsdtr. Birch (altså Maren Christensdtr. Færchs morforeldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Hei Oddbjørn, Jeg har fulgt med på utviklingen i Slekten Bartz hele tiden og har prøvd å finne ut mer både om Faerch og Birch uten å lykkes. Men er helt enig med deg at løsningen kanskje ligger der et sted. Uansett, tusen takk for nye tips. Jeg skal følge opp de så grundig jeg kan! Tanken med nytt innlegg var at noen Adolph Tidemand-entusiaster hadde forsket på den grenen og at det kunne gi en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Nilseng

Jeg har funnet ut ganske mye om Tidemand-slekten, men har noen løse tråder:Peter Arboe Tidemand, (1754-1805), toldinspektør i Mandal og farfar til Adolph Tidemand var gift med Johanne Margrethe Posth.De fikk sønnen Christen (1779-1838) som giftet seg med Johanne Henriette Haste fra København (1779-1859). Men fikk de flere barn enn Christen?Emil Tidemand, 1812-1865, bror av Adolph, har jeg lett etter kona til og tror jeg fant henne her i dåpen til sønnen: Herman Monrad Tidemand, 1846. Foreldre: Theador Emil Tidemand og Elise Cathrine Augusta Ingversen. Rødby, Maribo, Danmark. Stemmer dette, eller er det feil Emil? Emil reiste mye sammen med broren og de var ofte i Danmark.En annen nøtt er Anne Tidemand, 1746, Arendal. Mor: Kirstine Cornelusdtr, men på far står det bare Tidemand. Hva heter han til fornavn og har han tilknytning til de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok den Theodor Emil Tidemand du har funnet i Maribo, må være en annen enn malerens bror. Jeg har funnet den skannede kirkeboksiden i www.arkivalieronline.dk, og jeg synes tydelig det står 'Postmæster' foran navnet.Jeg prøver å legge inn en kopi av kirkeboksiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kopien kom ikke opp, dessverre. Denne kirkeboken er litt spesielt ført, i og med at foreldrenes navn er skrevet i en loddrett kolonne (brysomt når man ikke har boken foran seg og kan snu på den). Teksten lyder i alle fall slik, om jeg har lest den rett:Aar og Datum: 4 Juli 1846 Herman Monrad Tidemann, døbt 12 September 1846 i Kirken. Forældrenes Navn: Postmæster Theodor Emil Tidemann og Kone Elise Cattrine Augusta Ingvolsen (eller Ingversen) i Rødbye'.Ref.: 1838-1854, Rødby, Fuglse, Maribo/data/kirkeboeger/599/2/004/K03-05-A.Tif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anne Nilseng

Hvem var Emilie Constance Nicoline Samsine Tidemand? Hun giftet seg i Strømsø 1829 med prost Christian Schønning Wulff. Jeg finner ikke foreldrene og heller ikke fødselsåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Nilseng

Emil Tidemand fikk en sønn med Anne Jensdatter. Han het Carl Martinius Tidemand og ble født 26. nov. 1837 i Kristiania.Han ble døpt 7. januar 1838, Vår Frelsers kirke (kirkebok 1837-45, p. 60).Kan noen hjelpe meg å finne Anne Jensdatters foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Anne Jensdatter ble født ca 1815. Emil Tidemand vokste opp i Mandal, men han ble student i Kristiania 1829. Jeg fant Carl Martinius´dåp i kirkekoken; 7 jan. 1838, men den er vanskelig å tyde. Det ser ut som en av fadderne heter Marie Dahlberg, i tillegg er det en anmerkning under uekte-kolonnen. Det kan vel bety at Anne jensdatter og Emil Tidemand ikke var gift.

bilete3253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.