Gå til innhold
Arkivverket

[#41815] Hvem var Engebret Nilsen født ca. 1720 fra Slidre?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg lurer på hvem Engebret Nilsen var. Mitt første 'møte ' med han var på Ringerike. Der fikk han og kona flere barn, bl.a. Martha , som var en av mine aner. Hun var født mens familien bodde på Weholdteiet. Senere har jeg lett å funnet noe selv , samt fått infohjelp fra andre.For å gjøre historien kort , så giftet Engebret seg med Ragne Jensdatter i 1767 Hun var datter til Jens Olsen Magistad / Røe / Bølstad og Marit Torsteinsdatter Sørbu/Bølstad i Slidre.De fikk mange barn og som flere andre fra området 'skle' de ned til Ringeriksområdet , for bl.a. å få jobb.Jeg kjenner heller ikke til hvor Marit Torsteinsdatter kom fra.Noen som kan hjelpe??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver hva jeg fant på FS;Barn av Engebregt og Ragne. Nils 1766 og 1772.Marit 1768.Jens 1769?Alle født Vestre Slidre,Barbro 1776 og Marte dpt.13/6 1779 Begge Norderhov Buskerud.Engebregtdøpt? Engebregt Nilsen dpt.29/9 1734 V.Slidre.Foreldre:Nils Engebregtsen Barbro Olsdtr.Som ble gift,3/1 1735 V.Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Nina.Takk skal du ha. Dette høres meget sannsynlig ut. Har nok blitt litt lurt av 1801 tellineg. Han har nok løyet på seg noen år. Etter at hans kone Ragne døde i 1788 , gifter han seg i 1791, og det stemmer heller bedre at han er i 50 årene enn 71 år.Barbro navnet kommer også riktig , da bare Marit er brukt før Barbro. Marit Torsteinsen var jo moren til Ragne.Har noen kjennskap til gårdene? Løken , hvor Nils Engebretsen bodde ved giftemålet og Kaalstad som stedet der hvor Barbro Osldatter bodde??Ellers så finner jeg ikke Nils død i Sledre , så kanskje han også hadde reist til Ringerike??Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg har funnet ut mer i denne familien. Men har stoppet opp og lurer på om det er noem som kan hjelpe.De fikk en sønn Engebret døpt 29.9.1734. Han er en av mine aner. Jeg er svært lite kjent i det området og søker derfor hjelp. Engebret giftet seg med Ragne Jensdatter i 1767 i Vestre Slidre. De får noen barn mens de bor i området. Senere reiser de 'nedover' til Ringerike. Her blir en annen av mine aner født.Foreldrene til Ragne Jensdatter var: Jens Olsen Magistad/Røe/Bølstad og Marit Torsteinsdatter Sørbu/Bølstad. Jens Olsen har jeg fått opplysninger om , mens Marit har jeg ingen opplysninger vedrørende hennes foreldre, m.v.De skriftet ikke av leiemaalet , vedrørende at Engebret var født før giftemålet.Forloverne var: Even Knudsen Næsja og Ole Larsen Enang. De forlovet seg 18.11.1734.De fikk følgende kjente barn utenom Engebret:Ole døpt i Lomen 11.8.1737. Foreldrene var: Niels Engebretsen og Barbro Olsdatter, Kaalstad. Fadderen var : Barnro Mattsdatter Rogne, Kari Michelsdatter Rogne, Mikkel i Hougen og Østen Olsen i Hauge.Ole døpt 12.7.1739 , det stod ikke hvor foreldrene var bosatt: Fadderne var: Marit Matisdatter, Colstal? , Seeborn Thorleifsd. Rønsrud ? , Finkel Larssøn Skaterud , Ellend Olssen Rogne og Eric Olssøn Rude.Ole døpt i Woloboe 29 8 br. 1746. Fadderne: Ingri Følken , Groe Jstad, Lars Bugge, Knud Nesja, Guttorm Begrer.Syver døpt i Slidre i 1748 Fadderne: Syver T, Ingebiørg Olsdatter Veilingsad , Anne Thorstensdatter Ha,bre, Gaute Bjørnsen og Taasten Larsen Følken,Nile Engebretsen , gjørstad , 58 år er gravfestet 27.12.1764 i Woelbo,En av fadderne ; Barbro Madsdatter , jørstad , 60 år er gravfestet 13.4.1766 i Wolboe.Håper noen kan hjelpe her. Jeg er blank på denne familien og i området. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

God kveld!Eg prøver meg på litt gjetting, sidan du her tydelegvis er i nabokommunane. Har dessverre ingen bøker å hjelpe meg (og deg) med, men litt geografi skal vi alltids kunne prøve på.For det første: Vestre Slidre og Øystre Slidre var ein gong ein kommune, og eit prestegjeld med felles prest. Eg hugsar dessverre ikkje når dei vart delt, men det kan godt vera 110-120 år sidan, gjerne meir. Så mange av dei namna du har funne ligg både vest og aust for åsen.Så til gjettinga: Wolboe trur eg må vera dagens Volbu, som du finn i ØS. Veilingsad trur eg må vera ei forvansking av dagens W(V)indingstad - i Volbu. Gjørsta/Jørstad finn du òg her.Rogne ligg sør for Volbu. Eg er litt usikker, men meiner at du finn Bølstad som Bolstad i søndre del av kommunen i dag, i Rogne. Kan Colstal vera Kolstad? Ligg i såfall òg i Rogne/omegn.Du finn eit bruk langt nord i kommunen, ved Skammestein, i retning Beitostølen, som heiter Sørbu - kanskje dette er rett plass?Så skal vi over åsen: Magistad ligg høgt oppe i lia. Litt lengre nordvest finn du Berge - som kanskje skal vera tydinga til Guttorm Begrer? Nesja og Einang ligg like ved kvarandre nede i bygda, rett sør for dagens kommunesentrum. Følken skal truleg vera Fylken, nord for kommunesenteret. Anne Thorstensdatter Ha,bre skal kanskje heite Hamre? - kjem i så fall frå andre sida av Slidrefjorden - rett under Olberg. Groe Jstad skal kanskje heite Istad - ligg i så fall lengre nord langs fjorden frå Hamre.Barbro Olsdatter, Kaalstad kjem truleg frå Lomen - sidan sonen Ole er døypt der? Trur dette skal vera Kårstad, som ligg på vestsida i Lomen, like ved Riste. På austsida av fjorden, litt lengre sørover att, finn du Hauge, like ved Lomen stavkyrkje. Og sør for Hauge finn du Løken/Løkje.Håpar denne 'geografiske rundreisa' kunne vera til litt hjelp! Du skal kunne søke opp dei fleste namna på www.gulesider.no. Fortsatt god jakt - og kveld!Sigrid Br

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Takk for en spennende geografisk reise. Jeg får kjøpe meg et kart over området, slik at jeg blir bedre kjent.Takk skal du ha!!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.