Gå til innhold
Arkivverket

[#41817] Gamle rutebåter?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Dette temaet hører kanskje ikke hjemme her, men de gamle rutebåtene langs kysten hører til det gamle kulturlivet, selv om de ikke har med personer å gjøre. Jeg har vurdert frem og tilbake hvor jeg kan etterlyse bilder og fortellinger om rutebåtene som gikk på strekningen mellom Bergen og Haugesund fra 1940-tallet til slutten av 60-tallet. Det har vert en del personer som har hjulpet meg å skaffe bilder av disse båtene, men jeg trenger bilde av:D/S Lyngdal som siden ble til MS Høle. MS Høle gikk i passasjer og godstrafikk mellom Bergen og Haugesund i de periodene da de faste båtene var på verksted. Håper at det lar seg gjøre å få info om de gamle passasjerbåtene i HDS (Haugesunds Dampskipsselskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Skal ta meg en tur på de maritime museet på Leirvik. Mener å ha sett noen bilder i den forbindelse. Noen av ildsjelene der vet sikkert en del om disse båtene, kansje noen også har vert manskap. Angående om innlegget hører til her, mener jeg ja, da dette var livsnerven langst kysten. Der var både fødsel og død, og noen har vel sitt opphav fra disse båtene.mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått greie på at MS 'Høle' gikk tidligere under navnet D/S 'Lyngdal'. Kanskje det er noen som kjenner til dette skipet før det ble omdøpt til MS 'Høle'.Håper at anledningen byr seg slik at jeg en gang får høve til å komme meg innom Bergen sjøfartsmuseum?Håper at det finnes noen som kan ha blider fra denne spesielle tidsepoken fra Vestlandskysten og folkelivet som bar preg av den kontakten en hadde med byene i sør og nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jone Laugaland i Stavanger Aftenblad ga før jul 05 ut ei bok om Fjordabåter,om eg ikkje minnest feil så var der bilete av D/S Lyngdal.Redaksjonen kan oppgi hans E adresse,eg har den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom det er noen som har e-postadresse til personer som kan ha interessante bilder så kan dere sende e-post til:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Soreide

Meiner a huske at det var D/S Lyngdal som i sin tid gikk i rute blandt annet til Sotra. Meiner a huske at baten seinare fikk ett annet navn, men det var ikkje 'Hole'. Om dette er interessant kan eg sjekke dette opp nar eg kjem heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Takk for alle bildene som jeg har fått vedk. rutebåter i ytre lei.Dersom det er noen som kan spore opp opplysninger om HSD sin rutebåt MS 'Ternen' og MS 'Fjæra' hadde det vert veldig bra. Kanskje det også lar seg gjøre å få info om MS 'Skjærgård' (Jeg antar at alle båtene har var MS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei, Terje.Du spør etter MS 'Skjærgård'. Eg antar då at det er snakk om 'Skjærgar', eg trur ikkje at det har gått forskjellige rutefartøy med so like navn. Eg kjenner til to fartøy som har hatt dette navnet, DS 'Skjærgar' som gjekk ei lita stund for Hjelme og Herlø dampskibsselskap, den har denne sida: http://www.nvsk.no/skipene/bs/bstekhis.htmlDen andre, MF 'Skjærgar', ei bilferje som var bygt for ruta mellom Solsvik og Rong i 70-åra. Den er vel neppe so interessant.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

'Ternen' eller 'Tedno' som den lokalt vart kalla, vart bygd i 1904 for Hordaland Damskipsselsskap, den kom i 1923 over i HSD sitt eige og vart seld til opphogging i 1963.'Fjæra' vart bygd så tidlig som i 1869, den kom i HSD sitt eige i 1916 og seld til opphugging i 1949.Fleire detaljer om 'Tedno' og 'Fjæra' finnes i boka om HSD 1880-1980 'Over fjord og fjell' skrevet av Bård Kolltveit.Eg antar at den 'Skjærgard' du meiner er den som var eigd av Nils Olai Heimark. den gikk også i rute fra Bergen, Klokkarvik, Hummelsund og Austevoll. Bilde av denne båten finnes i boka ' Frå Tyssøy til Tekslo' skrevet av Jon Severud.Når det gjelder D/S 'Lyngdal' som eg nevner i mitt innlegg 8, så var den eigd av Herman Barstad, den er forøvrig ikkje identisk med Lyngdal/Høle. D/S 'Lyngdal' gikk ulike ruter blandt annet til Askøy, Fjell og Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det var den Skjærgård som var heimehøyrande i Heimark eg var på leit etter. Takk for alle tips. Håpar at eg finn bildet av desse båtane i den boka som du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det står litt om 'Skjærgard' i boka om HSD, blandt annet leigde HSD den fra 1952. Det er bilde av både 'Tedno' og 'Fjæra' i HSD boka og 'Skjærgard' i boka Frå Tyssøy til Tekslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.