Gå til innhold
Arkivverket

[#41825] Romedal: Peter Andorph Jensen f. 1823


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Peter Andorph (Andor) Jensen giftet seg med Mari Larsdatter den 5. januar 1846 i Romedal, Hedmark. Lenke Dette har jeg også funnet i kirkeboka for Romedal, i tillegg til at jeg mener at det bekreftes i bygdebok for Romedal. Mari skal være fra Tomter. Men hvor var Peter Andorph fra?Noen har oppgitt Jens Olsen Taarnebye f. ca 1791 Romedal og Dorthe Pedersdatter Rensvold dpt 12.01.1800 som foreldrene til Peter Andorph. De var ikke gifte. Sønnen skal ha vært hennes 1. og hans 3. leiermaal. Men dette har jeg ikke fått bekreftet.Takknemlig for alle opplysninger!Mvh Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, Lillian! Ja, FT1865 sier Elverum - det glemte jeg å skrive i innlegget. Er bygdebøker for Elverum stedet å lete? Finnes det en gård i Elverum som heter Tronholen eller noe lignende? Jeg har gårdsnavnet Tronholen fra et eller annet sted. Har tatt fatt på denne slekta igjen etter mange års opphold, og den gangen var jeg dårlig på kilderegistrering. Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Randi.Har du sjekket orginal kirkebok for vielsen i Romedal eller brukt kun den som ligger på FS?Angående bygdebøker for Elverum så må jeg sjekke hva de evt. inneholder før jeg kan svare deg.Ser du har fått svar om hvor Trondholen ligger så da er det ikke det ihvertfall.Kirkebøkene for Elverum på FS dekker jo kalkulert alder/fødselsår på Peter ca 1822 etter alder i FT1865, men han er ikke med der. Det er flere feil oppgitte fødesteder i FT så de er ikke til å stole på - dessverre!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Randi !!Tror du det kan tenkes at Peter Andorph var en eller annen form for reisende ???-Går ut fra at du kjenner noe til etterslekta, - og hvordan kunne det ha seg at den delvis havnet ved Tvedestrand/Holt i Aust-Agder (og i nedre Telemark ???).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, Ivar! Utelukker ikke noe. Ville vært spennende om det var en reisende slekt, det har jeg aldri vært borti før. Kjenner dårlig til denne slekten og heller ikke så mye av etterslekten. Hvordan ser du at den havner på sørlandet? Spennende! Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, Lillian! Jeg er usikker på om jeg fikk sjekket vielsen i kirkeboka. Ca. 10 år siden sist jeg jobbet med denne greina. Er nybakt mamma nå, så jeg kommer meg ikke på Riksarkivet og sjekket kirkebøker. :) Jeg tror den Elverum-registreringen i FT1865 er litt tvilsom, men kunne gjerne tenke meg å skumme gjennom bygdebøkene der etter spor. Får antakelig tak i den på Nasjonalbiblioteket. Men har du den lett for hånden, er jeg kjempeglad for hjelp! Hilsen Randi randihag@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Randi.Har ikke Elverumsbøkene selv. Har skrevet ut ditt innlegg nr.1 her og sjekker den vielsen i Romedal på Statsarkivet i Hamar i morgen kveld - har møte der da. Vet ikke hvor mye jeg rekker da det er de andre på møtet som skal ha hjelp av meg - kanskje jeg får noen andre til å ta en titt i Bygdebøker for Elverum om jeg finner ut at han er derfra!!Er ikke på Nett før på Torsdag.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Respons på innlegg 7: Datteren Mathea, havnet her i Holt, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f00914&gardpostnr=321&personpostnr=1635&merk=1635#ovre>LenkeMatheas søster (EVINE) havnet i første omgang i Kristiania (ikke uvanlig, akkurat det), men også hun ser ut til å slå seg ned i Aust-Agder (Tvedestrand): LenkeAntakelig bor sønnen (Som er oppkalt etter mor-far) hennes hos tanta i naboprestegjeldet ved tellinga i 1900.Navnet Andorph (Andor) er såpass spesielt og lite hyppig brukt at det muligens kan bidra til å sette oss på noen spor. Kun en person i nåværende Hedmark fylke bærer dette navnet i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Randi.Fikk ikke tid til å 'Bla' i bygdebøker, men fikk nå sett på vielsen og ble vel egentlig ikke så mye klokere av det.I FT1865 bor jo dette ekteparet på Tomter og det gjør de også ved vielsen.Glemte å skrive opp kilderef, men jeg har altså sett i orginal kirkebok for Romedal og der står som følger:Vielsesdato: 5/1 1846Ungkarl Peter Andor Jensen, 23 år, Føde og oppholdssted: Tromholen og Tomter.Far: Jens - (altså ikke noe farsnavn eller Bosted/Adresse på faren) Pige Mari Larsdatter, sammesteds,27 år, far: Lars Jørgensen.Dette ligger da i Vallset som går under Romedal.Vi(Inger Karin på arkivet og jeg) så på diverse gårdsnavn i ei oversikt og tipper at det muligens kan være Torsholen, men vi er ikke sikre.I henhold til alder ved vielse skulle Peter Andor være født 1824 og Mari 1819. Dette er dog helt i begynnelsen av 1846 og da blir det vel mere riktig med 1823 og 1818.Vet jo ikke om du fikk noe mere ut av dette, men nå er ihvertfall orginal kirkebok for vielse sjekket - skal huske å skrive opp kilderef. til deg neste gang jeg er på arkivet.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Randi.I Romedal Bygdebok Bind III side 73 under Traneholen - 'Tròneholen' finner jeg dette:Nr.5 Jens Willumsen Traneholen og kone Anne Petersdatter er nevnt med to sønner: 1. Mons, dpt.: 29/7 1804 2. Petter, gift 1846 med Mari Larsdatter Tomter.Ser du har vært i Romedalsbøkene selv - har du funnet alt i såfall? Står alt om Mari Larsdatter i Bind 5 del I og henviser da til Sætersrønningen under Sæter i Bind 4.Dette er foreldrene til Peter/Petter i henhold til Bygdeboka: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Under Sætersrydningen/rødningen står det du nevner om foreldre fra Tårneby(faren) og mor Dorthe Pedersdatter Troneholm - Tårneby er imidlertid Hof i Solør - så her er det noe som ikke stemmer i bygdeboka.Tror kanskje mest på dette siste jeg da ettersom begge fornavn er brukt her og i vielsen!!Petter Andorph Jensen født 21/1 1823Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Randi - DA har vært ute ett par timer, men her kommer litt til.Atter en gang - det finnes en Jens Olsen 10 år gammel på Taarnebye i Romedal i 1801 og han kan jo godt være faren: LenkeDet finnes Taarnebye i Hoff også, han kan jo være født der faren til Petter Andorph og kommet til Romedal senere!! Ville fått sjekket dåp på de to stedene (Romedal og Hoff) jeg var jeg deg!!Håper jeg ikke har gjort deg mere forvirret enn du var!! Alt dette er jo sekundære kilder så alt er jo åpent!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, Tusen, tusen takk for at du hjelper til, Lillian! Det var leit at ikke vielsen ga mer opplysninger. Jeg har sett det du nevner i bygdebøkene for Romedal. Har vært inne på den Tårneby-familien i 1801, og også det med Hof i Solør. Erindrer nå at jeg utforsket kirkebøker fra Solør på statsarkivet på Hamar, uten at jeg kom noen vei. Det er ti år siden, så derfor sitter det langt inne dette. Kanskje dødsfallet til Peter Andorph Jensen en gang mellom 1865-1900 vil gi svaret. På grunn av vielsen blir det en 'missing link' her, er jeg redd. Jeg ser at en annen slektsgransker har koblet Peter Andorph til Jens Olsen Tårneby og Dorthe P Rensvold, så om man Googler kommer dette opp. Jeg er riktignok ikke så sikker på at dette stemmer. Tror det bare er tatt rett fra Romedalsboka.Vil ikke bruke mer av tiden din, men om du har Peter Andorph, Tronholen og Tårnebye i minne - og kommer over noe oppklarende en dag, så ville det vært spennende!God helg! Med hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.