Gå til innhold
Arkivverket

[#41837] Anders Underdal (1880-1973)


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Så på denne lenken, men fant ingenting om Anders sin mor. Har også forsøkt å finne han i digitalarkivet under FT1900 men også utewn hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg tror Anders hadde et annet navn før han tok navnet UnderdalHan ble visstnok født i Nord-Aurdal i Valdres, og så vidt meg bekjent så oppholdt han seg mesteparten av livet der oppe.Jeg ser det finnes scannede kirebøker som kanskje kan dekke hans konfirmasjon, men ikke hans dåpMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

I et av heftene 'Gamalt frå Hadeland' utgitt mellom 1942 og 1965 av Jakob Molstadkvern, har Jakob en lengre artikkel om Anders Underdal. I artikkelen forteller Anders med egne ord om mange hendinger fra livet sitt, både i Norge og Sverige. Anders Underdal var herredsgartner i Gran i 1913 og var mye brukt som foredragsholder i den frilynte ungdomsrørsla på Hadeland. Intervjuene gjorde Jakob Molstadkvern første juledag 1946 og 26 januar i 1947, begge gangene på Åstjenn i Brandbu Almenning.Anders fortalte her at: 'han kjinte lite tel far sin, han heitte Olaus og var frå Kongsvingerkanten og han var son tel ein som heitte Maridal som hadde vøri kje'mester. Mor hans Anders hadde trøffi denne Olaus'en på eit anlegg på Bergensbanen. Far hennes likte itte dette, og så drog'n Olaus til Syd-Amerika og falt i ein krig der. Så fekk hun n' Anders da, og han kom tel å vekse opp hos bessfar sin på Underdal i Valdres. Mor has Anders måtte ut på flatbygden for å tene, og kom tel Nordre Land. Her gifte hu seg til en gard som heitte Lunden og lever der ennå som enkje (1946) Han Anders har hall-syskin, noen i Amerika og noen er daue. Ein har garden Lunden.' Ellers forteller Anders mye om livet sitt og mennesker han har vært i lag med. Det er også gjengitt et dikt 'Jul i Småheimen' som skal være skrevet på Åstjenn julkvelden 1946. Men, hvilke kilder sier at Anders Underdal er sønn til Bjørnson? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Anders Olausen ble født 03.09.1880 i Nord-Aurdal, og konfirmert i Ulnes 09.06.1895. Foreldre: Olaus Nilsen og Guri Andersdtr. (Kilder: Skannede kirkebøker her på DA) Ikke et pip om BB her! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ikke kildegrunnlaget for påstanden om at Anders Underdal var sønn til BB, men den kirkebokreferansen Else har med i innlegg 8, er vel til konfirmasjonen. Hva står det i kirkeboka ved dåpen? Dersom Olaus Nilsen der også er faren, burde vel saken være grei - selv om det ikke nødvendigvis er biologisk 'sant'. Det skal i hvert fall da mye til for å bevise det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette blir morsomt å få en endelig klarhet i. Jeg har i dag truffet en venn av meg fra Valdres som personlig har hilst på Anders. Han sa at Anders sin mor kom fra gården Endejordet, og da har vi Anders her: LenkeMen hans mor er ikke å se.'Alle' i Valdres tror at hans far var Bjørnstjerne Bjørnson, og at hans mor var tjenestepike.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Her er altså (minst) to muligheter:1) Anders Underdals far var en Olaus Nilsen fra Kongsvingerkanten som forsvant i Sør-Amerika og som hadde truffet Anders' mor på et anlegg på Bergensbanen. Denne 'hypotesen' støttes altså av kirkeboken ved konfirmasjon (sannsynligvis også ved dåp, men det får vi se på) og av Anders Underdals eget utsagn til intervjuer Jakob Molstadkvern.2) Anders Underdals far var Bjørnstjerne Bjørnson. Kilde: 'Alle' i Valdres 'vet det', og dessuten Anders Underdals datter Margit Sandemo sier at det er slik (mulig det siste kom først).Jeg mener å huske at noen har gått gjennom dette før, og vist at Margit Sandemos påstand om at hun er barnebarn av BB må være tull, BB oppholdt seg i utlandet 1879/1880, men jeg husker ikke hvor dette sto. Nå er det jo mange tilfelle av at noen har betalt en eller annen mann for å ta på seg farskapet slik at det står i kirkeboken, og siden har kommet på bedre tanker og allikevel akseptert farskapet. Dette gjelder sannsynligvis Henrik Wergeland. Men det skal være interessant om Lars Ove finner ut mer. Jeg ville også f.eks. sjekket protokoll fra forlikskommisjonen der eventuell stevning for barnebidrag kanskje kan finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bergensbanen ble påbegynt i 1897 og sto ferdig i 1909, så det kan ikke vært under byggingen av den Guri og Olaus traff hverandre, men Vossebanen (Bergen-Voss) sto ferdig i 1883, så det kan være en mulighet.Så begynte jeg å tenke på hvorfor Anders tok navnet Underdal. Så vidt jeg vet er det kun i Aurland i Sogn og i Mo i Telemark at dette gårdsnavnet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har ennå ikke sett boken jeg nevner i innlegg 18, men den er anmeldt av Lars Løberg i NST, bind XXXVII side 286. Dette skal være en meget grundig bok der ryktene fremsatt av Margit Sandemo om hvem hennes farfar var gås etter i sømmene langs tre spor: 1) Hva finnes generelt av kilder angående eventuelle utenomekteskapelige forhold for BB, 2) personen Anders Underdal og hans eventuelle likhet med BB, og 3) nærmere studie av Guri Andersdatter og barnefaren.Det er ingen kilder til at Anders Underdal har nevnt Bjørnson som sin FYSISKE far, han var en meget stor beundrer av BB og nevnte ham som 'far' i sammenhenger som tydet på at han så på ham som en åndelig far.Det finnes ingen bevis for at BB hadde forhold til andre kvinner så lenge han var gift. Han ble far til et barn før han ble gift, men det finnes ingen bevis for uekte barn etter at han ble gift.Ved dåpen av Anders (Anders ble født 7 uker etter at moren, husmannsdatteren Guri Andersdatter fylte 18) oppgis det at barnets far er Olaus Nilsen fra Kongsvinger. Men noen Olaus Nilsen i passende alder kan ikke finnes i Vinger kirkebok. I følge bokens sitering av Anders Underdal selv var historien slik: Guri var i 1879 som 17-åring i tjeneste som anleggskokke under bygging av jernbanen fra Bergen til Voss og broren Tord ble med for å passe på henne. Tord ble venn med anleggsarbeideren Olaus Nilsen som så besvangret Guri. Faren til Guri ville ikke akseptere Olaus som svigersønn og tok Guri hjem til Valdres der hun fødte Anders, mens Olaus reiste til Amerika og døde under overfarten. Men noen passende Olaus Nilsen finnes ikke i utvandrerarkiver. Andre har sagt at Guri aldri hadde vært ute av Valdres mens andre påsto at hun hadde vært i tjeneste på en storgård (Aulestad?).Det finnes god oversikt over alle tjenstejenter som var ansatt på Aulestad i 1870-årene, og det fantes ingen Guri Andersdatter blant dem. BB var dessuten i Wien mellom 14. oktober og 23. desember 1879, så det er nok utelukket at han kan ha besvangret Guri.Konklusjonene er: Det var sannsynligvis en Olaus Nilsen som var Anders' far, men hans bakgrunn og opphav er ikke kjent. Alle rykter om at Anders Underdal skal være en uektefødt sønn av Bjørnstjerne Bjørnson er villspor og må uten videre avvises.Historien er nok like mye dikt som 'Isfolket' er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg lurer på om det kan spores om Guri var tjenestejente under byggingen av Vossebanen, ved Norsk Jernbanemuseum, Riksarkivet, SAB eller andre steder.Forøvrig må vi gå varsomt frem i denne debatten da vi har med nålevende personer å gjøre, noe vi så langt har gjort, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Anders Underdal var fødd 03.09.1880. Sjølv om BB var i Wien fram til 23.12.1879, kan han jo ha gjort Guri gravid kort tid etter han kom heim. Mange born er fødde 2-3 veker for tidleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.