Gå til innhold
Arkivverket

[#41837] Anders Underdal (1880-1973)


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg trodde at debatten nesten var avsluttet, men nå tar den en ny vending, og det er jo interessant.Jeg bor 100 meter fra Jernbanemuseet. Kanskje det hadde vært lurt å sjekke om denne Olaus og evnt Guri virkelig hadde vært ansatte i jernbanen?Og fattigkomisjonen for Valdres kun kanskje vært interessant å sjekke, evnt for barnebidrag.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (45) og (46): Hosangerboka opplyser at Olai Nilssen Mjøs, f. 1859, i 1878 er lærerskoleelev, noe som også godt samsvarer med hans familiebakgrunn. Ifølge samme bok reiser han til Amerika i 1881. Dette tyder vel ikke på at han er jernbanearbeider i 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nei. Sistnevnte, f. 1844, er lærer og klokker i Hosanger, men den yngre broren med omtrent samme navn går altså også lærerskolen, ifølge nevnte bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lars Løberg (47)Hvordan vet 'vi' at han emigrerte? Er det på bakgrunn av Anders sine utsagn om faren? Hvis det er det, er det vel også trolig at de andre opplysningene Anders har gitt om sin far er like troverdige? (da tenker jeg på Kongsvinger osv)Arnfrid (55)I dåpen står det at faren er født i 1856, mens Mjøs er født i 1859. Jeg synes dette blir mer og mer merkelig.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Lars Løberg (32):Eg verken avviser eller går god for Thoresen si undersøkjing, då eg ikkje kjenner til den. Eg påpeika berre at Guri ikkje nødvendigvis hadde blitt gravid medan BB var i utlandet. Lengda på svangerskap var nyleg diskutert under 41063, utan at me vart noko klokare av det!Elles veit eg ikkje meir om denne saka, anna enn at eg har lese eit par gonger at BB er bestefar til Margit Sandemose.Men det er mulig eg kjem til å lesa Thoresen si bok.Feilfri kyrkjebok? (36):Det er nok ein del feile fedrar i kyrkjeboka! Mødrene vart nok pressa til å oppgje eit namn, sjølv om dei helst ikkje ville eller ikkje var sikre. Eg kjenner eit tilfelle frå nyare tid enn dette, der barnefaren drog til Amerika, men barnemora sin fetter står skriven som far i kyrkjboka.Farfar (1874 - 1963)sa: Det første barnet i ein søskenflokk har ofte annleis utsjånad enn dei andre!Men kor trukleg er det at barnefaren kjem frå Hosanger, når det står Kongsvinger i kyrkjeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man skal jo ta debatten seriøst, men likevel, da Olaus Nilsen Mjøs er av Møinichen de Fine-slekten, kan det være nærliggende at de samme genene som Ludvig Holberg hadde har slått til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nok en gang: Jeg tviler sterkt på om en lærerskoleelev i 1878 skifter beite til å bli anleggsarbeider i 1879. Ellers er det riktig at Olaus N. Mjøs er i slekt med Ludvig Holberg, dessuten 'ostringen' Ole Bull, samt en rekke andre mer eller mindre berømte bergensere.Men som sagt: Jeg tror dette er et blindspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg garanterer på ingen måte at dette er rett Olaus, men han emigrerte, slik Olaus skal ha gjort. Og jeg vet ikke om Anders noengang sa at faren jobbet på anlegg, men at de traff hverandre mens mora var på anlegg. Olaus var kamerat med hennes bror, det var slik de møttes. Og dersom Olai var elev på Voss høres vel ikke det helt urimelig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars,så mye fantasi som det er i denne historien, blir det vanskelig å trekke ut en bit og tro på den, samtidig som man forkaster andre deler.Jeg vet ikke om at der var lærerkurs på Voss, men ser at broren, Olaus d.e. var i Balestrand på Lærerkurs i 1865.Hva med å tenke seg at Anders faktisk var BBs sønn, og at BB 'betalte' seg fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg var nokså sikker på at det var lærerkurs på Voss, men om Olai faktisk gikk der, er en helt annen sak. Jeg har bare pekt på ham som en kandidate med rett navn og rett historikk.Å tenke seg at Anders faktisk var BBs sønn er derimot helt urealistisk. Det er ingen som helst mulighet for at Bjørnstjerne var faren. Dette er faktisk den best dokumenterte frifinnelsen i en farskapssak vi kjenner før blodprøvetesting og DNA kom inn i bildet. BB er 100% frikjent fra dette farskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har i dag vært på Jernbanemuseet, men der er det bare registrert ansatte i NSB, ikke anleggsarbeidere.Jeg skal i morgen på Statsarkivet og se igjennom fattigkommisjonens rapport, samt muligheten for at det er betalt bidrag for Anders.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår at dette kun er en hypotese, Lars, men du skriver (63) 'rett navn og rett historikk'.Hva er det som får deg til kun å tro på den delen av historien som sier at han het Olaus og emigrerte etter Anders fødsel, men ikke på den delen som sier at Olaus var fra Kongsvinger-traktene, var født 1856 og benyttet navnet Maridal?Jeg tror fortsatt på Olaus fra gården Magnor, bruket Maridal i Eidskog (stemmer også med opplysningen i kirkeboken). Det var vel dessuten vanlig at både Østlendinger og svenske 'Rallare' var på anlegg på jernbaneutbyggingen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

En grunn er at Thoresen i sin bok diskuterer Kongsvinger, men ender opp med å bedømme det som den mionst troverdige delen av tradisjonen. En annen grunn er at en fra Eidskogen aldri ville gi inntrykk for at han var fra Kongsvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet jeg la inn en link til BibSys i går, men finner den ikke igjen, så her er den igjen;LenkeJeg finner ikke noen bokklubber eller antikvariater som har Audun Thorsens bok.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og forlaget var ikke helt lett å fine, men her er detGenesis Forlag As, Fetveien 1 B, 2007 KjellerTel 63803099 Fax 63816922og ISBN 8247601044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Har vært bortreist de siste 4 dagene, men ser at denne debatten har utviklet seg. Mange interessante kommentarer. Har forresten en link til møte mellom Margit S og oldebran av BB: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg endelig funnet Olaus Nilsen døpt i Vinger i 1855.Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at dette IKKE er faren til Anders. Det er nevnt maridal, og der bor han sammen med sin mor Olia i 1865: LenkeOg dette er dåpen:Mvh Lars Ove

bilete1233.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du får prøve å holde fantasien litt i sjakk, Lars Ole, ellers havner du raskt i samme kategori som Margit Sandemo. Du har funnet en særdeles god kandidat, men du må nok klare å følge ham de manglende årene mellom 1865 og 1880 også. Det er ikke helt enkelt å bevise noe farskap i denne saken - det eneste som er bevist er at det ikke var Bjørnstjerne. Så du får nok gi også Olaus en sjanse til å forsvare seg før du dømmer ham til far. Viktig her er å finne ut av hva tradisjonen vitterlig sier. Dette er best analysert av Thoresen, så ta utgangspunkt i boka hans før du trekker for mange konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men da må da du gi lærerstudenten Olai Nilsen fra Mjøs i Hosanger en sjanse også, Lars. Vet du noe mer om at han kan være faren, som du ikke har delt med oss, så kom med et....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.