Gå til innhold
Arkivverket

[#41838] Søker info om Anders Nilsen, f. 1770-80, Onsø, søskenbarn til Hans Nilsen Hauge


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Jeg søker mer info om min tipp-tipp-tippoldefar Anders Nilsen, hans kone, foreldre osv. Det eneste jeg vet om ham er at han var søskenbarn av Hans Nilsen Hauge. Hans sønn (vet ikke om han hadde flere barn)er Anders Andersen f. 1807. Han bodde på gården Elveslet i Onsø i Østfold med sin kone Maline Pedersdtr. I FT 1865 bor de sammen med to sønner: Antoni f. 1839 og Peder f. 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ifgl. samme kilde ble Peder f.17/10-dpt.5/11 1743 Onsøy.Antoni f. 11/10-dpt.17/11 1839 Onsøy, og gift 12/11 1869 med Elen Thorine Halvors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Takk for svar! Jeg er en novise i dette faget og prøver meg derfor med et par spørsmål til: Du viste til samme kilde når du ga info om Antoni og Peders fødsel- og dåpsdato. Hvor fant du dette? De scannede kirkebøkene går ikke så langt tilbake så vidt jeg kan se? Det er et stort gap mellom FT i 1810 og 1865. Hvilke kilder kan man dra nytte av i disse årene?Så til skifte som kilde:Jeg leser overalt at et skifte er en god kilde. Men jeg har forstått det slik at de fleste skiftene ikke var offentlige?Håper du forstår spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS. er forkortelse for Familysearch (mormonernes sider på nettet). På Familysearch kan du finne veldig mye, men du må aldri stole på det da det ofte kan være feil. Det MÅ sjekkes mot kirkebøker.Det finnes skifteprotokoller og de er tilgjengelige om de bare er gamle nok, men det ble jo ikke holdt skifte etter alle. Så har du dødsfallprotokoller hvor det ikke står alt for mye. Om det finnes slike protokoller for Stange vet jeg ikke.Den enkleste og mest brukbare kilden er kirkebøkene. De kommer du ikke unna om du ønsker et seriøst familietre.Det enkleste for deg er vel å oppsøke Riksarkivet på Sogn i Oslo. Der har de kopier av det meste + bygdebøker. Fra 15/9 har de langåpent hver mandag.Håper dette gir noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.