Gå til innhold
Arkivverket

[#41840] Isabella 'Belju' Mary McLeod og grev Clemmet of Argyll rundt 1410-20


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Leser med stor interesse innleggene om skotske adelsslekter og når Lords of Dunnvegge nevnes får jeg lyst til å høre om noen vet noe om historien om grevinne Isabella 'Belju' Mary McLeod som sammen med grev Clemmet of Argyll skal ha kommet til Hallingdal. En anetavle laget av G. Wayne Dow sier at deres sønn Rolv Dunvegge ble født i 1440. Isabellas tippoldebarn Clemmet Erikson Laugesgard (Larsgård) er med stor sannsynlighet en av minn manns aner. Vi besøkte Dunvegan Castle på Skye i 2003 og snakket med konservatoren der. Hun fant ikke Isabellas navn i noen bøker som var skrevet om familien McLeod, men hadde hørt historien før.Er det noen som vet noe om denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det første som ble skrevet om dette var i fogden Wiels 'Beskrivelse over Ringeriges og Hallingdals fogderi' fra 1743.Sagnet kan leses om i Hol I-VII av Reinton brødrene under Nordre Larsgard og i 'Bygdehistorie for Nes i Hallingdal' s.217.Ellers er det mange som har skrevet om dette opp gjennom årene i ulike slektsbøker.Det finnes ikke fnugg av bevis for at dette kan ha skjedd, men det er jo en god historie.Jeg har selv Clemmet Eirikson ca. 15 ganger i anetavla min, (mye inngifte i øvre Hallingdal før i tiden)men det er nok mer sannsynlig at han stammet fra Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg har skrevet historien under min ane Clemmet Eirikson Larsgard, og den har jeg vel fra bygdeboka for Hol. Det er også henvist til 26.04.1930 og en artikkel av Rolf Scheen der, og en artikkel i Aftenposten 14.11.1967. Det er kanskje mulig å få sett disse avisene på mikrofilm? Jeg kunne tenke meg å se det senere.Jeg tror jeg har kun en anerekke ned til Clemmet Eirikson, og det er gjennom sønnen Arne og dennes yngste barn Anne Arnesdatter(ca 1647-gravlagt 19.09.1724 ifølge kirkeboka),gift med Halvor Knutson Garnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Den enkleste metode mht det å avkrefte sagnomtalte påståtte forfedre, er vel alltid å kildeteste hvert enkelt slektsledd fra seg selv opp til de nevnte. Sannsynligheten for at slektsrekken ryker lenge før man kommer til de omtalte er meget stor. Hittil har som kjent ingen klart å finne substans i disse sagnene.Vanskelig er det da også, i hvert fall for de sagnene som florerer i Hallingdal og på Eiker: Grev Klemet og den påståtte Orm fra Skottland i 1348. Ganske symptomatisk lever de videre, da vi ikke kan sjekke mot bevarte kilder. Og dette er vel også da essenesen i det å ville trekke inn sagn i slektshistorien: De fyller et rom i fantasien, der vi har et eller flere hull i anerekken.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Takk til alle som tok seg tid til å svare! Ja, vi er nok mange hvor teorien om denne greven har dukket opp hos underveis. Jeg er redd jeg har veldig små forutsetninger for å kildeteste lenger tilbake enn noen tipp-tipper, så jeg tar med denne historien som en liten kuriositet. Spennende er den i hvertfall. (Den nåværende chief's bestemor, Dame Flora McLeod, var ikke så avvisende til historien - hun syntes kanskje det var en artig historie, hun også..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.