Gå til innhold
Arkivverket

[#41848] Manntallet 1701 for Midtre Gauldal(Soknedal sogn)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om manntallet 1701 for Midtre Gauldal er mikrofilmet. Det er i første omgang Soknedal sogn jeg er interessert i, men det kan også bli aktuelt med Støren sogn. Hvilket mikrofilmnummer har i såfall mikrofilmen med manntallet 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret, men det er jo ikke med noe nummer på mikrofilmene her. Her er det jo bare listenummer. Holder det når en skal bestille mikrofilm på fjernlån? Står Soknedalen under Støren i manntallet 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da kan jeg bare glemme å få sett det manntallet, for biblioteket her har ikke apparat for å se mikrokort dessverre. Det var synd at jeg ikke fikk sett dette manntallet nå, men jeg kan jo ta turen til Statsarkivet i Trondheim en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden det ikke er så mange aner jeg har i Soknedalen som burde være nevnt i 1701, så kan jeg jo nevne dem jeg har hvis noen har mulighet til å slå opp i manntallet 1701:-Erik Endresen Hov født ca 1646-1659(ulike opplysninger i forskjellige kilder, og kona Siri Andersdatter(ca 1643-1723). Det kan være denne Erik fra Hustøft som ble gravlagt 20.06.1698, og i såfall er han jo ikke å finne i 1701. Likevel burde kona Siri Andersdatter stå der. Barn: Ingeborg f ca 1675, Endre født ca 1678(min ane), Ole og Marit som begge skal ha blitt født ca 1684.-Endre Eriksen Hov født ca 1678. Han ble ikke gift før i 1708-Joen Eriksen Hustøft født ca 1656, og død 1738. Hans kone var Brynhild Rasmusdatter eller Larsdatter. De hadde 9 barn, og jeg skal videre på datteren Ingeborg(gift med Endre Eriksen over her).-Christen Joensdatter som var mor til Joen over her(ca 1641-1723).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Anne Lise:Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med mantallet for 1701, men jeg ser du nevner Joen Eriksen Hustøft og Brynhild Rasmusdatter. Joen er min 7. tippoldefar! Jeg har kun én av deres barn i min base. Har du lyst/mulighet til å sende meg litt mer utfyllende info om denne familien, hadde jeg blitt kjempeglad! Du kan bruke min mailadresse: aasegg att bluezone dått no. mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden flere kanskje kan ha nytte av det jeg har funnet, skriver jeg det opp her selv om det nå er utenfor emnet. Barn av Joen Eriksen Hustøft og Brynhild Larsdatter eller Rasmusdatter:1)Erik Joensen Hustøft som ble født ca 1685, og han ble gravlagt Fer. 2.pentec(18.05) 1744. I bygdeboka for Soknedal som jeg fjernlånte for lenge siden ble han født ca 1685, men alderen i 1744 skulle tilsi 1682.2)Knut Joensen Hustøft født ca 1685, og han ble gravlagt 2.p.paascat 1749. Han er da oppgitt å være 64 år. Fra før hadde jeg han som født ca 1698 fra bygdeboka, men det stemmer dårlig.Han ble gift 4.juledag 1721 i Soknedal kirke med Guru Evensdatter Solem.3)Ingeborg Joensdatter Hustøft født ca 1686, og hun ble gift Dom. 3.post tia epiphan 1708 med Endre Eriksen Hof. De hadde 7 barn, og jeg har alle som døpt. Jeg skal videre på datteren Marithe som med mann og barn flyttet til Åsen i Frostens prestegjeld ca 1765.Resten av barna fant jeg døpt i kirkeboka 1696-1746 på mikrofilm HF-1211:4)Siri Joensdatter Hustøft døpt 14.p.trinit.1697, og hun ble gravlagt rett etter 08.01.1698. Det var noe med epiphan, og kanskje var det 1.p.epiphan(09.01)1698.5)Siri Joensdatter Hustøft døpt 08.10.1698. Hun ble gift 2.p.trinit.1725 med Jonn(skrevet som i kirkeboka)Olsen Aasenhus.6)Ole Joensen Hustøft døpt 23.p.post trinit(14.11)1700, og han ble gift Dom.trinit(08.06)1732 med Gjertru Olsdatter Presthus7)Laurits(senere kalt Lars)Joensen Hustøft døpt 5.post trinit. 1704. Ifølge bygdeboka døde han 11 uker gammel i 1704, men jeg har ikke greid å finne noe dødsfall på han til nå.8)Kirsten Joensdatter Hustøft døpt 1. ma advent 17059)Berithe Joensdatter Hustøft døpt Dom.4.p.paascat 1709.Har ikke fått sjekket de siste 3 her angående dato i Bauers kalender, siden jeg fant dem i dag.Jon Eriksen Hustøft var oppgitt å være 82 år da han ble gravlagt 2.søndag i advent(07.12)1738. Er klar over Dagfinn Refesths hjemmeside, men siden jeg likevel måtte ha mikrofilm for å sjekke for årene 1696-1709 sjekker jeg også det som er etter 1709. Man bør jo sjekke originalkildene, selv om det sikkert er riktig det som står på Dagfinn Refseths hjemmeside.Skulle gjerne likt å vite om Brynhild her het Larsdatter eller Rasmusdatter, men det er det mulig jeg tar opp som eget tema når jeg har fått sett mer på barnas faddere i forhold til bygdebok som jeg skal fjernlåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg måtte jo glemme noe, og min ane Ingeborg Joensdatter ble gravlagt 3.p.epiphan(21.01)1759, og søsteren Berethe ble gravlagt 01.04.1786. Det har jeg kun fra Dagfinn Refseths hjemmeside. Hun ble gift 01.04.1739 med Henrik Olsen Presthus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Hei!Kjempefint med så utførlig om familien Hustøft og Hof. Forøvrig 7 tipper for meg også til Endre Hof og Ingeborg Joensdtr Hustøft.Men foreldra deira mangla eg kjennskap til, men no fekk eg med det. Bra!Ei som vi mangler opplysninger på er vel ho du nevner i innlegget ditt, Anne Lise; Brynhild Larsdtr eller Rasmusdtr. Fødested og år er ukjent, men ho kom til Hustøft før ca 1785, da Dtr. Ingeborg Joensdtr vart fød her ca 1686.Mannen hennes, Joen Eriksen Hustøft er det bra med opplysninger om: f ca 1656, ni barn dukumentert, samt at han døde i 1738.Rart at det ikkje finnes noko om at Brynhild X fra Hustøft er begravet i noko tidsrom?Siste barnet født i 1709, det er såleis mulig å leite etter i kirkebøkene under D Refsets sider.Kikka etter men fann ikkje noko... Det er vel ikkje alle kvinner som har 'fått eit navn', men dei kalles likevel som 'kvinnen til vedkommende' mann..Er det sikkert at kona til Joen Eriksen Hustøft heitte Brynhild?Fann ei anna kvinne fra Hustøft, 'Begravet 5.11.1724,Soknedal:Marit Eriksdtr Hustøft, 74 år. Da er ho f. ca 1650.Etter navnet å dømme kan ho vera søster av Joen Eriksen Hustøft.Men da måtte ho vel vera ugift, ellers hadde det vel vorte eit anna gårdsnavn tilføyd etter Eriksdtr??Tanken har jo streifa meg om at det kunne vere kona til Joen Eriksen også, men dersom det er belegg for at Joen si kone heitte Brynhild, er Marit Eriksdtr muligens Joen Eriksen si søster.Ein mulighet er jo at Brynhild X kanskje ikkje var fra Sokndal. Dersom ho overlevde sin mann som døde i 1738, flytta ho kanskj til nokon av barna? Ser ikkje med første øyekast at nokon av barna flytta ut fra dette området, det vert vel ikkje før barnebarn reiste m.a til Åsen i Levanger kommune.. Men , men, det er ikkje alt ein finn ut heller. Håper nokon har hellet med seg og finn ut enno meir!! Hilsen Bjørn Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg jo ministralbok for Støren(Soknedal sogn) 1696-1746 og 1747-1790 på fjernlån, og jeg har oppdaget at Brynhild Larsdatter ikke kan være Ingeborgs mor som det står i bygdeboka. Joen Eriksen Hustøft ble gift med Brynhild Larsdatter født den 30.12.1696 ifølge kirkeboka, og det vil si at Ingeborg og hennes to brødre Erik og Knut må ha en annen mor som må være død før 1696. Fant ikke noe dødsfall som kunne passe i Hustøft for året 1696 da kirkeboka begynner. Første kona til Joen kunne jo være død tidlig i 1696 siden Joen Eriksen ble gift igjen så sent på året som 30.12. Så det er iallefall bra at jeg fikk sjekket kirkeboka, og fant giftermålet i 1696.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde ikke skrive på Digitalarkivet i sene nattetimer, men Brynhild ble ikke født 30.12.1696. Det var først den 30.12.1696 at hun ble gift med Erik Joensen Hustøft, og hun kan derfor ikke være mor til vår ane Ingeborg Joensdatter. Ingeborg må være født senest 1690 siden hun blir gift 22.01.1708, og får barn i 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Statsarkivet i Trondheim har en gammel avskrift av 1701-manntallet for en del av sognene i Gauldal. Du kunne kanskje ta kontakt med arkivet og spørre om dette gjelder Sokndal og be om en fotokopi av de aktuelle sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Knut, og jeg skal ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim hvia jeg ikke får muligheten til å stikke innom der selv(skal til Stjørdal om ikke så lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.