Gå til innhold
Arkivverket

[#41853] Helene Amalie Falch sine foreldre,mann og barn -buksnes


Gjest Gro Anita Bruvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Anita Bruvik

Hei Jeg prøver på et nytt innlegg,hvem var foreldre til Helene Amalie Falch(pettersdatter)f 1836 ?har en tro på at mor het E(Lisabeth pedersdatter) f1800? i Buksnes. Hvor mange barn fikk hun med Ole S Olsen f 1831? og hvor i Bergen kom han fra Spørsmålene er mange men jeg har fått god hjelp av Kim Undstad (Tusen Takk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Faren kom nok fra Sennesvik. Det var to slekter Falch i SEnnesvik rundt 1800, dene ene etter Jacob Falch, som bodde i Øvre Sennesvik. Den andre het Peder Falch og bodde i nedre Sennesvik. Han hadde sønnen (tror jeg ) Petter Pedersen Falch som satt som oppsitter i Nedre Sennesvik i mange år. Alle disse var født på Helgeland, Petter rundt 1847 Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Har litt interesse av dette siden jeg kommer fra Sennesvik selv. Fant skifte etter Peder Falch, datert 30. juni 1817. Det oppgis at han er far til Peter Pedersen Falch og Lucia Pedersdatter Falch, g.m. Ole Jensen, Barøen. Enka heter Bergita Kristina Jacobsdatter. Formue 59-0-13 gjeld 42-3-7. Hvis du legger igjen en mailadresse kan jeg sende over ytterligere ting jeg måtte finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei.I skifte etter Lucia Smith på Bærøya i Tjøtta 1888 og hennes mann Peter Falch på Berøya 1795 er sønnen Jacob Falch på Sennesvigen i Lofoten. I 1895 er også sønnen Peder i Lofoten.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Anita Bruvik

Hei igjen ,er litt nærmere et svar på hvem som er foreldrene til H A F f1836 kan det være Peter(Petter Pedersen Falch eventuelt født 1787 eller 1796 ,hans far igjen kan være Jacob Pettersen Falch f1749 er da mor Christina Hansdatter Aas f1752 ?se på denne siden( lenke)LenkeGRO.ANITA.BRUVIK@FKRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Anita Bruvik

Den som leter den finner fant 5 barn av Jacob P Falch og Christine Aas i register for døpte i Buksnes 1763-1793 2 av de barna heter Peter 1 peter født 1783 2 peter født 1788 regner med at det da er nr 2 og at den første døde ung siden samme navn. de andre barna heter Lucia f1781 født på Gjerstad ,Henrich f 1797 sennesvig og Hans Christian f1784 sennesvig håper jeg er på rett spor GA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Jeg mener at 'din' Petter Falch er sønn av Peder Falch, broren til Jacob Falch. Peder var bosatt i Sennesvik nedre, likeså sønnen Petter. Hvis du ser i Asle Jonassen militærruller her på digitalarkivet, ser det ut til at Peter Falch som var den andre sønnen av Jacob med dette navnet, også døde ung. Petter Falch Pedersen må ha vært gift med (Elisabeth Pedersdatter. Uansett kan du trolig ut fra innnlegg 6 spore slekta videre til Bærøya i Tjøtta. Hvis det stemmer at Petter Falch var født rundt 1787, må dette ha skjedd i Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I et skifte etter Peder og Jacobs Falch ugifte søster Inger Falch på Våg i Vevelstad 1835:Peder Falch (han som var på Sennesvik 1795) er død, hans sønn Petter Jacob Falch 53 år. Var på Sennesvik i Buksnes præstegjeld i Lofoten, nu Sørvæhr i Bodø. Peders datter Lucia er gift med Ole Iversen Bærøy i Tjøtta.broren Jacob Falch er 70 år, på Sandvik i Buksnes (i 1788 og 1795 på Sennesvik).Jeg vet ikke hvor denne Petter Jacob vil passe inn her. Hvis han er bosatt og har familie på Sørvær i Bodø vil dere nokk finne han i bygde/slektsboka for Bodin husker ikke hva boka het eller hvilker nr. det var.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Har sett på den lenken som Kim har lagt i innlegg 11. Jeg har ingen Jens som barn på Peter Pedersen Falch og Lucis Smith og ingen Jens er nevnt i noen av skiftene. Enten er han ved en feiltakels blitt utelatt i skiftene eller så må han være død før 1780, men det er rart at ikke hans barn er nevnt. Den som har laget denne slektstavlen kan jo ha ført feil person her.Her er de barna jeg har på Peter Falch og Lucia Henriksdatter Smith: Peder/Peter på Sennesvik i Lofoten død før 1835, Jacob på Sennesvik, Aasell Marie på gift 2.ganger på Karlsøy i Troms, Dorthea gift på Våg i Vevelstad (Tjøtta), Rebekka gift på Hansvik? i Nærøy og Inger som døde ugift på Våg 1835.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro Anita Bruvik

Hei igjen har nå funnet i de skannede kirkebøker over 'Confirmerede piger 19 juni 1853'min tippoldermor Helene Amalie Pettersdatter(Bergsøen) født 20mai 1837 med foreldere oppført som Petter Falch Pettersen(gårdbruker) gift med Elisabeth Kerstine Pedersdatter(sennesvig).Da er jeg vel på rett vei,de skannede kirkebøker er gode oppslagsverk men det tar litt tid og lete.nå får jeg nøste opp foreldre til Petter & Elisabeth og finne ut mer om Ole Severin fra Bergen takk for all hjelp til nå Hilsen Gro Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Ole Severin Olsen (30 år, far: Ole Huse) og Helene Pedersdatter (25 år, far: Peder Falk) ble gift i Hadsel den 4. juli 1861. (se skannet kirkebøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.