Gå til innhold
Arkivverket

[#41862] Kan Tryslinger løse gåta om Otter Halvorsen fra Trysil f. 1799?


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Et tidligere tema 27111 har stoppet opp. Har håp om at en mer patriotisk/hjemmvinkling kunne løse opp knuten.. Det går altså på Otter Halvorsen, født i Trysil Prestegjeld, gift i Stange. Kan vi finne ut mer om han.. For øvrig er det meste vi vet om han omtalt i overnevnte tema.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Jeg bor i Trysil, er ikke trysling men har kikket på FT 1801. Der fant jeg under Lørdalen nordre: Ole Ottersen 32 år,kone Kjersti Olsdatter 42 år,sønn OTTER 1 år, og pleiedatter Pernille Peersdatter 7 år. Dette var den eneste Otter i tilnærmet rett alder og nå blir vel forvirringen fullkommen. Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Forrige innlegg ble sendt litt for fort.Har søkt fortsatt i FT 1801 for Trysil, men ikke funnet noen mann ved navn Halvor med en sønn son heter Otter. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest May Kirsten Olsen

Jeg tror du har ham her:Otter Halvorsen døpt i Trysil Kirke 1/1 1899. Far: Halvor Ottersen Mor: Ikke oppgitt Faddere: Jon Lilleholm og hustru, Ole Tenaasen, Lars Jonsen Mellemgaard, Siri Olsdatter Tenaasen.Halvor Ottersen Tenaasen gifter seg med enke Lisbeth Olsdatter Tenaasen i Trysil kirke i 1796. Vitner: Per Olsen og Jon Povelsen Nordby)Når datteren, Anne, døpes oppgis morns navn å være Elisabeth Olsdatter Tenaasen. Annes faddre: Halvor Mellum og hustru, Jon Eriksen Storjordet, Ingeborg Storjordet, Marte Bjørnsdatter Sørby.Moren Lisbeth Olsdatter Tenaasen gravlegges 29/7-1799 i Trysil kirke.Halvor Ottersen Tenaasen nevnes i FT1801 på Lilleholm husmannsplass sammen med datteren Anne døpt 12/6 1796.Lisbeths første ekteskap ble inngått i Trysil kirke i 1789 med Knut Olsen Tøraasen (var fra Alvdal) Vitner: Jens Berger og Hågen Landet. Knut Olsen Tenaasen gravlegges 1791 (Det står Knut Knutsen Tøraasen i kirkeboken)Hvorfor ikke Otter er nevnt i FT1801 vet jeg ikke. Men en årsak kan rett og slett være at det er en forglemmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Se her ja.. Stor fremgang takket være god hjelp spesielt fra May Kristin.Så her har vi en mor som tragisk går bort mens Otter fremdeles bare er 1/2 år gammelt. For selv om morens navn ikke finnes kirkeboken er det vel ikke holdepunkter for å spekulere... Er vel kun en uteglemmelse fra prestens side..... Er familien ( garden-plassen Tenaasen) nevnt i Trysilboka ?.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Lisbet og Halvor er nevnt under Sør Tøraasen på side 48 i Trysilboka bind 3, og på side 239 i bind 7. Datteren Anne er nevt i bind 7, mens ingen av barna er nevnt i bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ja når det gjelder denne Halvor Ottersen, så har jeg også hatt mye undersøkelser. For det første, så trodde jeg at han var her fra Osen, men dette ble alt for uklart, så jeg fant ut at det måtte være feil. Her i Nordre Osen, var det en kar ved navn Halvor Ottersen. Han var sønn av Otter Halvorsen, fra Østhagen, i Åmot, ( 1739 - 1813 ), og hustru Ingeborg Christensdatter Sorknesbakken, Åmot ( 1744 - 1802 ). Deres eldste sønn Halvor Ottersen, F. omkr. 1767 ( ikke funnet døpt i Åmot eller Trysil )d. 9/12 - 1839. Han var en ' villfugl,' som det ikke var noe greie på. På grunn av dette, kunne han ikke ta over gården, Søndre Osvik, slik at det i stedet ble sønn nr. 2. Christen Ottersen, som tok over. Denne Halvor ( gikk under navnet ' Otters.Halvor,' ), bodde for det meste i hytter eller koier, og levde av jakt og fangst. Har derfor vondt for å tro at dette er den samme som den du søker. Halvor Ottersen, bodde i 1801, på Lilleholm husmannsplass, i Osdalen, i Nordre Osen. Når det gjelder Tenaasen, i Trysil, så vil du finne litt om disse gårder Øvre og Nedre Tenaasen, i bygdebok for Slettås, av Per Muruåsen, og dette står fra side 119, til side 131, uten at jeg vet om du blir så mye klokere av det, men lykke til videre. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Noen av disse personene står nevn i samme bok for Slettås, under Tøraasen Søndre ( Oppistua ), side - 140 og 141 ). Hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Thorbjørn.Fint at vi er flere som har fått grå hår av denne Halvor Ottersen.Du legger frem endel opplysninger om Halvor, som 'villfugl', men jeg litt i villrede på om du mener vi snakker om 2 personer. At er villfuglen som gifter seg og får barn og i 1801 står oppført under Lilleholm med barn tyder kanskje på at han har roet seg ? Eller en annen Halvor? I FS IGI finner jeg disse kandidatene :1. HALVOR OTTESEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 03 JAN 1762 Trysil, Hedmark, Norway 2. HALVOR OTTESEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 08 JAN 1767 Elverum, Hedmark, Norway 3. Halvor Otterssen - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 02 JUL 1771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Et forsøk på oversikt: Finner disse kandidatene på FS. I tilegg kommer da Thorbjørn sitt alternativ i innlegg 9.... ( nå skal man jo ikke stole allverden på FS da). Kandidat 1 og 3 har begge Otter i prestegarden som far og er kanskje samme person....HALVOR OTTESEN Male Event(s): Birth: Christening: 03 JAN 1762 Trysil, Hedmark, Norway Parents: Father: AATTER PRAESTEGAARDEN HALVOR OTTESEN Male Christening: 08 JAN 1767 Elverum, Hedmark, Parents: Father: OTTER OLSEN Halvor Otterssen Male Birth: JUN 1771 Trysil, Hedmark, Norway Christening: 02 JUL 1771 Parents: Father: Otter Halvorsen Praestegarden Family Mother: Anna Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ser ut til å stemme dårlig med foreldrene til disse 3. Halvor Ottersen du har funnet, ellers så kunne det kanskje ha stemt med datoen på den i 1767 ? Denne Halvor Ottersen det er snakk om her i Osen, var altså eldste sønnen til Otter Halvorsen Sorknesbakken, Åmot / 1739-1813)og hustru Ingeborg Christensdatter Sorknesbakken, Åmot, ( 1744-1802) Disse giftet seg i Åmot kirke, 25/10 - 1767, og kom til Søndre Osvik, i Nordre Osen. Håper jeg får høre fra deg, hvis du skulle komme til bunns i saken. Fortsatt lykke til. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Thorbjørn.Har jeg litt tungt for det nå ?.. Hva taler mot at vi har riktig Halvor Ottersen; at han var ' villfugl' og bodde i hytter og koier.Kunne han ha roet, seg, giftet seg og blitt husmann på Lilleholm i Osdalen. Eller fortsatte han med å være villfugl..Jeg har forøvrig funnet frem til din artikkel i ' Tjukke Slekta' om Otters Halvor... Den er bestilt og jeg gleder meg til å lese.....Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Når det gjelder Otters Halvor, så er bakgrunnen om dette, opprinnelig hentet ut fra den første bygdeboka for Osen, som ble utgitt i 1950. Opplysningene om dette, kom fra ' gammelkloker`n D. Nilsen, i Osen. Han har bare hørt dette på folkemunne, og opplevde aldri denne Halvor Ottersen. Jeg har undersøkt mye om dette gjennom de siste 30. år, men har aldri klart å riktig bevise dette ordentlig. Men min teori går ut på at det kanskje likevel må være denne Halvor Ottersen som ble gift med Lisbeth Olsdatter Tøraasen, i 1796, men dette er som sagt bare min teori. Håper vi finner ut av det. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.