Gå til innhold
Arkivverket

[#41867] Oppslag kirkebøker - Tjøtta/Vevelstad/Alstahaug


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hva var opphavet til Johannes Eliassen f ca 1754, død 1832. Han ble i 1796 gift med Dorthea Jensdatter f ca 1766, d 1849. De bodde på Sæteren og Almosen i Vevelstad. FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11820&gardpostnr=228&personpostnr=4894#nedre>LenkeI flg bygdeboka 'Vevelstad II' av Arnt O. Åsvang stammer Johannes fra Strand. De andre opplysningen om Johannes er også hentet derfra.Dorthea er i følge FT1801 f ca 1766, men jeg har funnet ei født f 1774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kanskje mulige kandidater for Johannes fra FS VRI:1) Joen Christening: 23 May 1754 Place: Alstahaug, Nordland, Norway Father: Elias ELIASEN2) Johannis Christening: 16 Oct 1760 Place: Alstahaug, Nordland, Norway Father: Elias PERSEN- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I et skifte på Jordbruen i Rana 1810 er Dorthea Jensdatter gift med Johannes Eliassen, Tjøtta. Skifte er etter Dortheas morbror Nils Andersen.Johannes Eliassen og Dorthea Jensdatter på Sæter senere bosatt på Almås er det eneste paret jeg har funnet i folketellinga 1801 som passer.Hvis jeg har rett så er Dorthea datter av Jens Jonsen f. på Villen i Rana 1721 d. på Tapperskaret i Rana 5.aug. 1822 og Dorthea Andersdatter f. ca 1732 på Tapperskaret, skifte 1780 på Tapperskaret.Johannes Eliassen har jeg lett etter kilder som kan fortelle meg om han er halvbror til Gisken Eliasdatter som var gift med Jacob Wilhem Mortensen Falch på Svines. Gisken er f.1750 på Jamtlia i Rana .Johannes Eliassen Almås er formynder for Giskens og Jacobs datter Dorthea i skifte etter Gisken Eliasdatter på Svines 1821.Og Gisken er fadder på et Johannes og Dortheas datter Dorthea. Men dette kan bare være en tilfeldighet.Jeg skulle gjerne sett hva som står når de gifter seg, lurer veldig på hvem som var forlovere. I følge Arnt O. Åsvang giftet de seg i Tjøtta.Så nå lurer jeg på om det er noen synspunkter på dette? Kanskje noe kan ha en annen mening?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om du har rett Solveig i at Dorhea var datter av Jens Jonsen Villen. Han er nevnt i Villen, og det henvises da til Skaret(Tapperskaret). Dette står om han der:Jens Jonsen Villen født 1721 og død 05.08.1822, og han var den eldste mann i Nord-Rana såvidt bygdebokforfatterne kjente til. Den 02.04.1749 fikk han og Jon Israelsen Villen ryddetillatelse på 'Majavollen', og sannsynligvis på en plass i Grønnfjelldalen. Gift i 1753 med Dordi Andersdatter Skaret født 1732. Han kom til Tapperskaret før 1756. Barn av av Jens od Dordi:1)Ola født 17542)Berthe født 1755 og død som liten.3)Anders født og død 17574)Jon født 1758, og død som fattiglem i Tapperskaret i 1822.5)Karen født 1761 var i Storsteinmoen som voksen.6)Kirsten født 1763 og var i Fisktjønnlien som vokse¨n.7)Dordi født 1765, og var på Tjøtta som voksen. Her har vi sikkert damen det spørres etter her.8)Berthe født 1767 og død ung9)Ola født 1769, og død i 1813. Han var bruker i Tapperskar fra 1795. Gift i 1795 med Gjertrud Nilsdatter Snasen.10)Elen født 1771 som var i Stupforsmoen som voksen11)Andrine født 1773 som var i Fagerdalen som voksen.12)Marit født 1775, og var i Gullvika som voksen.Jens gift 2 med Marit Olsdatter Jordbrua(1747-1822). Barn:13)Ingeoborg født 1781, og var i Storseinhaugen som voksen.2)Oline født 1784, og var i Berg som voksen3)Jens født 1788, og var i Bjørnvassdalen som voksen4)Og Per født 1792.Har mistanke om at Dorthe Andersdatter Skaret er datter av Anders Andersen Berg født ca 1697, og Karen Nilsdatter Tapperskar, men får ikke undersøkt dette før senere i dag. Jeg har registrert en Nils Andersen som sønn av Anders Andersen Berg, og det kan være den broren av Dorthe som det var skifte på 1810. Må komme meg til nødvendig trening hos fysioterapeut før det stenger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er veldig sannsynlig at Dorthe Andersdatter her var datter av Anders Andersen Berg født ca 1697, som var bruker i Tapperskar. Han fikk bbr. i Tapperskar i 1722, og var gift med Karen Nilsdatter Skardet. Siden jeg minst er 90 % sikker på at dette er riktig Dorthe tar jeg henne som anenr. med aner dobbelt bakover. Noe er fra bygdeboka og skifter, og noe er fra mitt slektsprogram siden vi etterhvert her kommer inn på mine aner.1)Dorthe Andersdatter født ca 1732 Foreldre:2)Anders Andersen Berg født ca 1697. Han var rydningsmann i Tapperskar, og fikk bbr der den 18.09.1722 som tidligere skrevet. Han var også i Tapperskar ved sin fars skifte i 1736. Ved halvbroren Mogens Andersen sitt skifte i 1749 er han nevnt som død, og det var jo skifte på han i 1744. Gift med Karen Nilsdatter Skardet i 17223)Karen Nilsdatter Skardet. Den eneste gården som også kalles Skardet er Tapperskar, og hun er ikke nevnt der som annet enn gift med sin mann i 1722. Barn:a)Marithe Andersdatter født 1723, og var i Kvanndalen som voksen. Hennes forynder ved farens skifte i 1744 var Ole Christensen, Gørnfield b)Nils Andersen døpt 13.08.1724 i Moe kirke. Hans formynder ved farens skifte var Ole Christensen, Grøfield.c)Anders Andersen født 1726 og død 1790. Han ble gift med Marit Israelsdatter i 1748, og hadde 6 barn med henne. Han ble trolovet 2 den 02.07.1768 med Kirsten Jensdatter Eiteråga(1734-1791), og de ble gift i 1768. Har 2 barn på disse. Hans formynder ved farens skifte i 1744 var Erich Olsen Brennåsen.d)Stephen Andersen Tapperskar døpt 4.p.paascat 1727. Han døde i 1727e)Beret Andersdatter Tapperskar født 1728, og hun er ikke nevnt ved farens skifte i 1744.f)Sacharias Andersen Tapperskar født 1730, som var i Rabben som voksen. Hans formynder ved farens skifte i 1744 var Johan Augustinussen Bergg)Dordi Andersdatter Tapperskar født 1732. Det står ikke noe mer om henne i bygdeboka. Hennes formynder ved farens skifte i 1744 var Niels Storbeckmoen.h)Kirsti Andersdatter Tapperskar født 1734, og død i 1757.i)Ane Andersdatter Tapperskar født 1735, og til Storlia som voksen.j)Ørge Andersen Tapperskar døpt skjærtorsdag(03.04)1738. Hans formynder ved farens skifte i 1744 var Johan Augustinussen Berg. Formyndere for Ørger og Ane var Erich Olsen.k)Karen Andersdatter Tapperskar født 1742, og død som liten. Moren var selv formynder for henne ved skiftet etter faren Anders i 1744.Fortsettelse kommer i neste innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

1)Dordi AndersdatterForeldre som jeg nå gjentar for oversiktens skyld.Fortsetter nå ut fra det jeg har i mitt slektsprogram.2)Anders Andersen Berg født ca 1697, og han var gravlagt 25.10.1744 glemte jeg å få med i mitt forrige innlegg.3)Karen Nilsdatter SkardetBesteforeldre:4)Anders Andersen Berg født ca 1659-1665. Han var 42 år i 1701, og 71 år da han ble gravlagt 1.pinsedag(20.05)1736. Han var bruker av gården Berg fra 1690-årene, og i kirkeboka beskrives han også som Anders Langfjellet.Gift 1 med Marithe(anenr. 5). Fører bana deres under han her:a)Ane Andersdatter Berg født ca 1692, og gift med Lars Israelsen Nergrøbben(ca 1699 til etter 1763). De ble gift den 13.08.1724, og er blant mine aner gjennom 2 av sine barn.b)Dordi Andersdatter Berg født ca 1693, og gift med Ellend Andersen Sund. Hun døde før farens skifte i 1736.c)Ola Andersen Berg født ca 1696(5 år i 1701), og død 28.05.1766. Han var gift med Dordi Olsdatterd)Abelone Andersdatter Berg født ca 1694-1700, og hun var gift med Lars Henriksen Mo som var bruker i Nordigarden av Nergruben fra 1726 til 1757.e)Anders Andersen Berg(se anenr. 2 her).f)Marit Andersdatter Berg født ca 1702, og gift med Hans Jensen Steinbekkhaugen som døde før 1769.g)Sakarias Andersen Berg døpt 21.03.1704. Han ble forlovet 02.02.1730 med Anne Olsdatter, og de ble gift 09.04.1730.h)Guru Andersdatter Berg døpt 02.04.1707. Hun ble gift i 1734 med Gabriel Eliassen Sletten.Gift 2 ble Anders 07.09.1709 med Kirsten Israelsdatter Skoseng(ca 1688-1733). Barn med henne:a)Kristen Andersen Berg døpt 24.05.1710, og gift 1 med Kirsten Jensdatter Steinbekkhaugen(1708-1757). Gift 2 med Elisabeth Abelsdatterb)Beret Andersdatter Berg døpt 20.05.1713, og hun døde som liten.c)Hans Andersen Berg døpt 20.07.1715, og død 25.03.1797. Han var gift 3 ganger. Gift med Susanne Mortensdatter som døde i 1769. Gift 2 med Appolone Jensdatter(1746-1772). Gift 3 med Inger Nilsdatter Storalteren(1750-11.03.1793. Gift 1 mede)Beret Andersdatter Berg døpt 07.06.1718.f)Erik Andersen Berg døpt 29.09.1720g)Elias Andersen Berg døpt 27.09.1722, og han var gift 1 i 1753 med Marit Iverdsatter. Gift 2 med Beret Holgersdatter Tørrbekkmoen i 1781.h)Israel Andersen Berg døpt 06.01.1725.i)Ola Andersen Berg døpt 08.07.1727, og død ca 1768 i Tiong nedre i Rødøy. Han var gift med Synnøve Pedersdatter viser skiftet etter han i 1768.j)Steffen Andersen Berg døpt 13.05.1731. Han døde i 1731.k)Maren Andersdatter Berg døpt 11.04.1732.Barna døpt før 1722 døpt i Hemnes kirke, og de andre bortsett fra Steffen døpt i Moe kirke(vet ikke om Steffen ble døpt i Mo elle Hemnes).Kirsten Israelsdatter er oppgitt å være 45 år da hun ble gravlagt 26.04.1733 på Moe kirkegård.Anders Andersen Berg(d.e. f ca 1659-65) ble gift 3 med Marit Mogensdatter Storrøvatn(ca 1696-1781)den 22.11.1733 i Moe kirke.Barn:a)Mons Andersen Berg døpt 15.06.1734, og det var skifte på han i 1749. b)Lars Andersen Berg døpt 27.11.1735, og konfirmert i Moe kirke NN søndag etter trinit.1755. Han døde i 1812. Gift 17.11.1771 med Gjertru Eliasdatter Grønfield. Oldeforeldre(usikre aner):Det som nå skrives er usikkert, og er fremkommet som resultat av navn på faddere og da i samarbeid med annen privatperson som jeg har mailet en del med.8)AndersSteffensen?? Villan???Mulige barn:a)Anders Andersen Berg(se anenr. 4 her).b)Steffen Andersenc)Sacharias Andersend)Berit Andersdatter født ca 1659, og gift med Ole Ørjansen Jamtli(ca 1665-1740).e)Ane Andersdatter født ca 1662, og da hun ble gravlagt 12.p.trinit.1727 er hun oppgitt å være 65 år. Gift med Gregus Ørjansen Jamtli(ca 1650-etter 1701). Disse er også blant mine aner, og flere i deres etterslekt var faddere på Anders Andersen Berg sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan tilføye at jeg gjerne skulle slått opp i kirkebøker for Tjøtta og Alstahaug, men før jeg kan gjøre det må jeg gjøre meg ferdig med kirkebøker for Soknedalen og Støren i Sør-Trøndelag som jeg har fjernlång angående noen av mine aner. Så det kan tidligst bli om ca 2 uker at jeg kan slå opp i Alstahaug/Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Solveig og Anne Lise. Så fint at det finnes så flike folk her.Håper at giftemålet i 1796 i Tjøtta kirke kan gi oss en endelig bekreftelse.Anne Lise: Får du tid å slå opp i kirkebøkene senere, så blir jeg meget takknemmelig.Vi er da kanskje i slekt, om enn lagt uti, Johannes og Dorothea er mine 5. oldeforeldre både gjennom sønnen Jacob Andreas f ca 1797 og datteren Elen Christine Johannesdatter f 1809.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk endelig tid til å slå opp i kirkeboka som jeg hadde lovet, og jeg fant: Ungkarl Johannes Eliassen Tiøtøe og pige Dorethea Jensdatter ibid trolovet før 'tjenesten' som vel skulle være gudstjenesten søndag etter nyttårsdag 1796, og forlovere var Lars Pedersen Tiøtøe og Iver Danielsen ibidem(samme sted). De ble gift samme dag i Tjøtta kirke.Finner kun en Johannes Eliassen døpt for årene 1750-1760, og det er han du har funnet selv: Elias Persen San(??) som kanskje skal være Sand sitt barn Johannes døpt Festo Libicationes 1760(rett før 20.p.trinit) i Tjøtta kirke. Fant ikke noe i skiftene for Tjøttea 1686-1780, 1780-1810 eller 1811-1845, men hadde få minutter på meg til å se etter dette før bibliotekets stengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Anne Lise!Takk skal du ha, da var jeg like langt med iden om at Johannes var fra Rana. Da får jeg satse på militærrullene, når det blir vet jeg ikke.Dorthea Jensdatter er jeg nesten helt sikker på er fra Tapperskaret i Rana og av mi slekt, den som Anne Lise har skrevet av over. Hvis ikke noen andre har en annen mening.I innlegg 7: er nevnt mor til Dorthea Andersdatter på Tapperskaret Karen Nilsdatter.Karen Nilsdatter Tapperskaret skal være datter av Nils Ørgeson, han skal være fra Jamtlia, 25 år 1701 som ryddet Tapperskaret. 1720 skulle han bare ha bodd der en 12 års tid. Da gården var skyldsett fikk han byxelbrev 26.okt.1715. I 1720 kunne han ikke betale tiende fordi kornet slo helt feil. han skal ha vert gift 1.gang med enka etter Bertel i Brennåsen? (det er Hellervik sin teori, han var en kjent slektsforsker i Rana død for flere år siden) hun hadde en sønn som het Michel Bertelsen 10 år 1701. Nils ble 2 gang gift 1724 med Sirelle Andersdatter, ingen barn. Svigersønnen Anders Andersen Berg overtar gården fikk bbr. 1722. gift med dattra Karen Nilsdatter.Nils skal være sønn av Ørjan Gregussen på Jamtlia 41 år 1666, kom fra Jemtland via Ørjedalen til Jamtlia. (men det blir ei anna historie).Dette har jeg skevet av fra 'Mo prestegjelds gårdshistorie'. av Anders Frøholm. Jeg har ikke kontrolert dette.Det er Ørjan Gregussen som blir min ane her.Håper Hanne Line kommer litt lenger nå.Hilsen Solveig i Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Solveig. Det er bare hyggelig å kunne være til hjelp. Jeg mener også at Dorthea var fra Tapperskaret i Rana. Ser jeg glemte å oppgi kildene til det jeg fant i kirkebøkene her, og det er:-Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1776-1800 på mikrofilm PF-414, 830.A07 angående bind og katalog.-Ministralbok for Alstahug 1737-1767 på mikrofilm PF-413, og her er bind og katalognr. 830.A03.Siden jeg har både bygdebøker og mikrofilmer for Soknedal/Støren i Trøndelag nå kan jeg ikke gjøre noe mer i Alstahaug på en stund, men jeg hjelper gjerne videre senere. Det er sikkert mulig å finne ut mer om Johannes Eliassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk til dere begge.I 'Innrulleringsmanntall Helgeland 1766/1769' av Svein Edvardsen finner jeg kun en Elias Pedersen i Tjøtta fjerding. Han er i 1769 49 år og husmann på Lovøen (Løvøya, Tro).Får fortsette å se om jeg kan finne noe om Johannes. Alle bidrag mottas med takk.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Innrullerings mantallet 1795-1830 av Svein Edvardsen s. 63 på Almåsen er Jens Johannesen nevnt f. 1804 på Almås. (han er f. på Sæter ble døpt 21.mai 1804 i Tjøtta kirke, Alstahaug kirkebok 1801-1819, s. 71).I denne boka er det bare de unge som er tatt med, så Johannes er ikke nevnt. Svein har ikke utgitt noe tilsvarende for Tjøtta som det han har gjort for Alstahaug, Vefsen, Rana og Hemnes. Jeg syns de er veldig greie når man leter etter noen man ikke helt vet hvor de er fra. Så jeg skal ringe på biblioteket og bestille filmen og se om jeg ikke kan komme meg på biblioteket og få dette sjekket. Jeg er veldig spent på hvor Johannes er fra.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for tilbudet. Jeg venter i spenning.Pga jobb og barn får jeg liten tid til sitte på biblioteket (de har jo mest opp på dagtid), så det er supert å få slik hjelp av dere.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Solveig og HanneBeklager at jeg ikke har kommet ut med innrullerings-manntallene for resten av Helgeland, men de kommer. Denne Johannes Eliasen har følgende opplysninger fra militærrullene i 1818. Han var født i Ranen, var 60 år da, og hadde to sønner, Jacob 19 år, og Jens 15 år.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Svein!Takk skal du ha. Du er en engel.Da vet jeg at han er fra Rana. Så da blir det å bevise at min teori om at han er født på Jamtlia sønn av Elias Haagensen og Kirsten Andersdatter, de bodde først på Jamtlia senere Reinforsheia og halvbror til Gisken Eliasdatter som var gift med Jacob Wilhem Mortensen Falch på Svines.Syns jo det er litt rart at Johannes Eliassen er formynder for Gisken og Jacobs datter Dorthea i skifte etter Gisken på Svines 1821. Når det er mange av Jacob Falch slektninger rundt henne.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Det er er kanskje litt for langt hopp i alder. Den Johannes f. på Jamtlia ble døpt 21.april 1767. Alder i folketellingene og alder i kirkeboka ved død vet jeg kan variere mye. Men innrilleringsmantallet har jeg stolt mere på.Så da får jeg vel se på de andre Johannes Eliassen fra Rana som jeg ikke har fått plasert.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Jeg beklager så feil på årstallet til dåpen til Johannes det skal være 16.des.1759, så da kan det kanskje være han allikevel, eller!Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det jeg finner iallefall er at det er skifte etter Kirsten Andersdatter i Elvebakken i 1796, og da er ektemannen Elias Haagensen nevnt som arving. Det står at de etterlot seg en sønn og to døtre. Sønnen var også død og etterlot seg 1 sønn og 2 døtre. Hvis denne sønnen var Johannes, så skulle jo han være død ført 1796 mens han ut fra innrulleringen levde i 1818.Nå kan ikke disse opplysningene stemme helt heller, for jeg har registret Elias Haagensen som bror av en av mine aner. Jeg har flere barn på Elias og Kirsten, og blant annet har jeg Jacob Andreas Eliassen som ble født 1757 og gift i 1789 med Pernille Persdatter Selfors Selv om Jacob skulle være død i 1796, hadde han barna Per(født 1790), Kirstine(1791-1813), 1793-1803. Disse skulle jo da egentlig være arvinger istedet for faren har i 1796.Det kan jo hende at den som skrev det opprinnelige skiftet i 1796 har fått feil opplysninger. Tror ikke du Svein har skrevet av feil, og du har gjort en kjempejobb med å skrive av skiftene.Elias Henriksen var bruker i Jamtlia til 1765, og var så bruker i Reinforsheia i Rana. Kan skrive mer om familien og anene hans hvis det viser seg at du har funnet riktig Johannes Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Jeg vet ikke enda om Johannes Eliassen på Almås er den som er født på Jamtlia.Og jeg tror Svein Har skrevet av skifte slik det har stått i skifte protokollen.Det er et ufulstendig skifte. Og det er jo ikke sikker det var noe å skifte og da tok de seg vel ikke bryet med å skrive det ordentlig.Elias Haagensen hadde 4 barn i 1. ekt med Kirsten Iversdatter. Og i 2 ekt. med Kirsten Andersdatter har jeg funnet 9 barn, noen har jeg funnet når de døde. den sønnen som det siktes til i skifte er sikker Jacob Andreas som omkomm på sjøen 30.mars 1793. Skifte etter han er på Reinforsheia 1793.Får lese kirkeboka en gang til og se om jeg kan finne flere død. Jeg kan jo ha oversett Johannes.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.