Gå til innhold
Arkivverket

[#41874] Jensine Ivarsdatter Brovold? f 1872 i Vestnes g Iver Hansen Reitan i Bolsøy.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT 1900 for Bolsøy under Reitan, finnes Jensine Ivarsdatter født 1872 i Vestnes Herred, gift med Iver Hansen født 1865 i Bolsøy.Kjenner noen til om Jensine var datter av kirkesanger Ivar Brovold og første kone Jonina Pedersdatter i Brovolden med Saltbudal i Vestnes i FT 1865? Eller - eventuelt hvem hun var datter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I sin bok Vestnes Prestegjeld skriver Brovold at han var gift 2 ganger, første gang med med Jonina fra Tromsø. med henne hadde han følgende 9 barn. Her er opplistet Jensine som nr 8 i søskenflokken,f 3. nov. 1872, gift med Iver H Hungnes Bolsø.Altså er Jensine datter til kirkesanger Ivar Brovold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det ble en feil i mitt svar. Jensine var det 8. og siste barnet til Ivar og Jonina. Det 9. og siste barnet til Ivar fikk han med sin andre kone, en jente døpt Jonina tydelig oppattkalla etter første kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ivar Brovold var født på Bruavollen i Tresfjorden 08.12.1823, i følge han selv var foreldrene Anne Iversdtr. Brovold 1801-1839 og Anders Nilsen Øvstedal 1797-?. De gifta seg ikke. Mora hadde 3 sønner med forskjellige menn, hun døde tidlig.Det er mye å finne om Ivar Brovold og hans liv, forfedre og barn. Ivar skrev en protokoll. Der er det opplysninger om hans liv som lærer, ordfører og klokker. Det er avskrifter av kjøpekontrakter, utskiftingspapirer og dokument om både Bruavollen og nabobruk. Videre avskrifter av brev, kommunale protokoller, kirkebøker, urtemedisinoppskrifter og mye anna som den allsidige mannen interesserte seg for. Men det mest interessante er kanskje alt som han åpent har skrevet om slekta, både de som levde før og etter han selv.Om sin egen tilblivelse skriver han om mora: 'I stedet for at blive Skolelærer Anders Nilssen Øverstedals Hustru, fik hun med ham først Sønnen Ivar - der dog ved Kunster erholdt til Fader i Ministerialbogen Johan Knutsen Dougstad - meddens bemeldte Anders giftede sig med en anden, som han ogsaa havde besvangret - og nogle Aar senere Sønnen Sivert, der dog, skjønt ved Proces, erholdt sin rette Faders navn, og endelig i 1829 avlede Sønnen Sæmund med Forføreren, Manden Sørn Knutsen Saxelid, thi i 1828 var hun Sæterpige på Sæssæteren, hvor hun denne Gang blev forført.'Som vi ser av dette, var ikke hans far oppført som far i kirkeboka da han fikk en annen til å ta på seg farskapet. Det var vel helst på grunn av dette, Ivar ikke brukte noe patronomykon, men bare Brovold.Utdrag fra Ivar Brovolds sjølvbiografiske notater er skrevet av Odd Sørås i Romsdal Sogelag sine Årsskrift i 1990 s. 57-71 og i 1991 s. 57-74. Dette er veldig interessante notater. Bøkene kan lånes i bibliotek eller kjøpes av Romsdals Sogelag i Molde.Ivar Brovold var 3-menning til en av mine oldefedre. Deres felles oldefar, Sæmund Paulsson Rødal kom som enkemann fra Vistdalen i Nesset etter dramatiske opplevelser. Han gifta seg igjen med Anne Jespersdtr. Selnes fra Tomrefjorden i Vestnes (de var mine 3x-tippoldeforeldre). Om de og litt om etterkommerne er det skrevet av undertegnede i Gards og ættesoge for Nesset b. X (10) s. 575-77, utgitt 2003. Denne boka kan også lånes i bibliotek eller kjøpes fra Nesset kommune, kulturkontoret.Anders Nilsson Øvstedal sin slekt er omtalt i Olav Rekdal: Gard og slekt, Tresfjord 1, utgitt i 1973 av Vestnes kommune. Anders var omgangsskolelærer og gardbruker på Jemtegard, g.m. Mali Olsdtr. Salkjelsvik, med stor etterslekt. Denne delen av Tresfjorden er ikke skrevet ferdig ennå. Det samme gjelder Bruavollen. Men om Bruavollen finner en nok mer i de før nevnte sogelagsbøkene enn noen bygdebok kan ta med. Dessuten er det Ivar sine egne skrifter.I Romsdals Sogelag Årsskrift 1958 s. 41-44 har Arne Ekre skrevet en artikkel om Ivar Brovold.Dessuten er boka som Helge Bjerkevoll nevner, Vestnes Prestegjeld fra 1901, til daglig kalla 'Brovoldboka' blitt trykket i ny utgave i 1977. Denne boka var i mange år uråd å få tak i, og ble i Vestnes kommune sett på som et klenodium som gav status for de som hadde den.Med hilsen Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Takk til Reidun Ingunn for interessante opplysninger. Lette både i min bøker og på nett uten å finne Brovold med noe patronomykon. Og ser da også om vi hadde funnet det i kirkeboka så hadde det også blitt feil. Ekres artikkel om Brovold i Romsdal Sogelag 1958 regner jeg med er den samme som vi finner i Vestnes Sogelag sitt årsskriv fra 1984.mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til Randi Ingunn for fantastisk viktig og utdypende informasjon om Ivar Brovold. Jeg skal i første omgang kontakte Nasjonalbiblioteket, videre oversende informasjonen til min venninne, som jeg assisterer mht. kartlegging av hennes slekt. Ivar Brovolds datter Jensine er hennes tipp-oldemor. Jeg takker deg også på hennes vegne. Mvh Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.