Gå til innhold
Arkivverket

[#41879] Ole Gulliksens opphav.


Gjest Berit E. Sandviken
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit E. Sandviken

Hei, alle gode hjelpere. Har fått god hjelp her før av dyktige folk,- nå gjelder det Ole Gulliksen f.ca.1844. ang. i Eidsvoll. Han bor i Storelvdal i ft.1900, sammen med kona Henrikka Iversdatter m. barn.- har funnet en god del mer om barnkonas død. etc, men mangler nettopp fødsel/riktige foreldre. Var han sønn av Gullik Jørgensen Siggerud(1797-1874), bosatt på Dokken, og dermed bror av bl.a Kristian f. 1836? Finner ikke dette tilknytningspunktet. Har leita over alt,- Nå ber jeg om hjelp! Spent hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er din Ole som er i lenka så fant jeg at han ble f.1/8 og dpt.9/8 1846 Feiring AK, foreldre Gullik Hansen og Marthe Cathrine Vessel Hansdt. (K: FS VRI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei. I dåpen for yngste jenta, Karen, står det fødselsår 1844 i kirkeboka,- så den skal vel være riktig. Da bli hurdalsgutten litt for ung, men i de ulike tellingene etc, varierer fødselen hans fra 1844 til 1849, så jeg vet ikke hva som er rett. Kanskje er du på sporet av noe? Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Feiring er et blindspor. Ole Gulliksen f. 1846 var i følge Feirings historie bind IV, s. 299-300 sønn av Gullik Olsen fra Bjørnstad og Marthe Katrine Wessel. Han var bruker på Ner-Sandviken 1872-79. Var gift og utfvandra 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei, og takk til dere begge. Det er rett at feiringsporet var feil(!) Har via muntlig kilde på 90år+ NETTOPP fått referert at Ole G. og nevnte Kristian var brødre, eller iallfall vokste opp som det. Men, jeg har ikke lyst til å gi meg før vi har det svart på hvitt i ei kirkebok el. l. Kan jeg be om enda et innspill fra Eidsvollseksperten?Hj.h. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Gullik Jørnsson og Kristiane Persdotter på Vestgarn Dokken (uttale i Eidsvoll: Døkkje) hadde en sønn Ole Martin. I følge militærrull: Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn. 1834-66, rode 51, s. 558, ble han født 19.02.1842 og 'confirmeret i Eidsvold i 1858. Stamliste af 12/11 58'.Kristiane døde 28.06.1862. I dødsmeldinga er det ikke oppgitt navn på arvingene, kun at hun hadde 1 umyndig og 6 myndige arvinger i nedstigende linje. Jeg har navnene og fødselsdata på alle 7.Jeg har ikke klart å identifisere Ole Martin i 1865-tellinga.Gullik døde 17.11.1874 og i følge dødsmeldinga var han fattiglem og enkemann. 'Ingen arvinger opgivne, intet efterladt'.Det er stort sett alltid noe i muntlig tradisjon. Det er mye som tyder på at Ole Martin er den samme som bosatte seg i Stor-Elvdalen. Det er ingen andre opplagte kandidater. Hvis vi finner vielsen vil det kunne avklares. De ble ikke gift i Eidsvoll. Her må leites i kirkebøkene for Nes (Fenstad, Nes og Udenes) og Stor-Elvdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei Trond Ø L Kjempeflott!!! Dette stemmer nok ganske sikkert, så vi får prøve enda en gang, om vi klarer å finne vielsen til Ole og Henrikka. Finner du mer, så er jeg fortsatt nysgjerrig og interessert. Tusen takk igjen. hj.h Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gullik Jørgensen bor alene på Dokken i 1865.Har sett igjennom hele 1865 etter etternavn Gul... f. E..... så da kan jeg like godt ta kort med de jeg fant født på Eidsvoll/Eedsvold o.l.:Johannes G. 35, gift, Ø.Aker.---Lars G. 32, enkem., Lørenskoven. ----Chrestian G., 26, ug., Dokken i Eidsvoll, Martin G., 22, ug. og Sigvardt G. 21, ug., begge i Christiania.Lenke til Martin Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei navnesøster. Skal kikke ærmere på denne Martin. Har jo ikke vært klar over dobbeltnavnet, så kanskje... Takk igjen. hj.h Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

For ordens skyld, Gullik og Kristianes barn:1. Else Margrete, f. 02.02.1828 d. i Kragerø 13.05.1870 , g. i Eidsvoll (?) m. Mads Olsen fra Modum. Bosatt i Kragerø.2. Johannes, f. 17.09.1830.Tomtearbeider på Grueløkka, Hovin, Østre Aker i 18653. Lars, f. 22.05.1833. Enkemann og jernbanearbeider på plassen Steinerud under Skårer i Lørenskog i 1865. I 1900 bodde han i Nesgata 18 c, Lillestrøm og var da gift på nytt.4. Karen Olava, f. o. 1835.5. Kristian Nikolai, f. 09.12.1838 , d. 30.11.1923. Bosatt i Eidsvoll6. Ole Martin, f. 19.02.1842.7. Sigvart, f. 13.07.1845 , d. 15.12.1898. Smedlærling i Nordbygata, Grønland Oslo i 1865, g. 29.05.1871 m. Anne Christiane Andreasdatter fra Grønland i Oslo.Martin nevnt i de to foregående innleggene var sønn av Gullik Olsson og Marte Amundsdatter, Dal stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Tar av meg hatten for slik vilje og evne til å hjelpe! Skal lagre og bringe videre, vær du sikker. Takk for Martinoppklaring, så er den klarert. Ole M G sies å ha vært ambulerende sagarbeider/sagoppsetter, før han havnet i Storelvdal. Kan han rett og slett ha 'vært på farten' under tellingene i 65 0g 75, og ikke blitt telt, siden han virker sporløs og ikkeeksisterende? Eller var han innom Sverige eller USA en tur? Vet om andre fra Dokken som var over havet og kom tilbake... Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Gulliksen Dokken og Henrikka Ivarsdatter vies i Nes (hovedsognet) 19.10.1877 (begge ugifte), hans far står oppført som Gullik Jørgensen og hans fødselsår er oppgitt til 1842. (Hun er fra Theseneie, nærmere bestemt Thesenhagen, jeg har ikke sett etter i bygdebøkene for Nes). Ingen har vært gift før.For fødested og oppholdsted er det for Ole Gulliksen bare oppført Elvedalen. (Nes Mini I 9 f.437 no.25)De bor på Sætre i Stor-Elvdal i 1879. (Hadde du skrevet Stor-Elvdal i etterlysningen hadde nok Ola Klefsås kommet med kvalifisert hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hjertens takk for hjelpa. Nå har jeg lært mye i løpet av noen kveldstimer, takket være dere. Nå sier jeg godnatt. hj.h Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Henrikke ble døpt i Fenstad kirke 09.07.1854: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=534&idx_id=534&uid=ny&idx_side=-128>LenkeI følge Nes på Romerike, Gardshistorie bind II, s. 160 ble Iver Håkensson fra Runddalen husmann i Tesenhagan fra 1850-åra: Lenke Blant barna var 'Henrikke, f. 1854. g. m. Ole Gulliksen Dokken'Ivers foreldre var husmannsfolk på Runddalen av nedre Finnstad, Nes på Romerike, Gardshistorie bind II, s. 141:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei Trond. Takk skal du ha. Nå har vi snart kartlagt det vi søkte etter om Ole G, og vel så det. Dette er moro. Skulle gjort noe til gjengjeld, og kanskje jeg en annen gang vet noe du lurer på om folk i bygda vår? Eller en kaffitår... Hj.h Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Sandviken

Takk til alle som har hjulpet meg med denne saken. Vil bare si ifra at vi har kommet i mål, og trenger derfor ikke flere hjelpende hoder og villige hjerter. Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.