Gå til innhold
Arkivverket

[#41882] Hvem var Mari Andersdatter og Knud Nilsen gift 1823 i Norderhov?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det kan være spennende å se med 'nye' øyne , på noen aner jeg ikke finner.Mari Andersdatter født ca. 1793 - 1796 helst på Ringerike, men behøver ikke det. Hun giftet seg nr.8 i 1821 i Norderhov kirke med Knud Nilsen født ca. 1795-97. I følge kirkeboken så bodde de på Veisten ved giftemålet.De fikk 5 barn: 1. Siri, bodde på Veisten, 2. Live bodd på Nøklebyeiet, 3. Nils bodde på Braaten, 4. Inger bodde på Braaten, Anders bodde i Hønefoss /BraateneietEttekommere av disse har fra 1850 tallet bodd i nærheten /eller på Lageshaugen?. Jeg har selv snakket med noen av dem personlig, men de kjente ikke til annen historie , enn at familien hadde bodd der lenge.Hvem er så Mari og Knud.Knut Nilsen kan være den Knut som blir døpt 12.5.1793 i Lunder kirke. Foreldrene var: Nils Siversen og Sigri Knudsdatter. Denne Siri døde i 1800. Jeg har også prøvd meg på en Knut Nilsen som ble født 1793 på Land, under gården Schee, men han døde i 1803.Pussig nok er ingen av fadderne til deres barn nær familie.Jeg finner i 1801 Live Amundsdatter 37 år inderst Heggen. Hun har en datter Mari 7 år. Jeg finner ikke denne Mari født/døpt i Norderhov, heller ikke Live..Ett annet spor er Mari Andersdatter døpt 12.10.1793. Faren var gevorben soldat Anders Siversten , Krohsrud i Hole, mens moren var Live Torgersdatter fra Eggeeiet. Jeg finner ikke denne Mari i 1801.Denne er ikke lett, men kanskje 'nye' øyne kan se bedre enn hva jeg har gjordt. mvh Tormod Thorese Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tormod Thoresen

Jeg prøver å 'løfte' denne frem i gjen.Jeg er rimelig sikker på at 'min' Mari er den Mari som bodde på Heggen i 1801 sammen med Live Torgersen , 37 år og Inderst.Jeg har lett etter begge uten å finne dem født, noe som er nokså viktig.Mari er nok den som blir konfirmert 1809, 15 år og bor da på Nøklebyeiet i Norderhov.Noen som kan hjelpe??Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.