Gå til innhold
Arkivverket

[#41883] Anne Kristoffersdatter fra He i Nord-Odal, Hedmark, beg. av 1600-tallet


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter opplysninger om Anne Kristoffersdatter.I følge Sør-Odal bygdebok bind 8 s. 597; var hun fra He i Nord-Odal. Forfatteren henviser så til Nord-Odal bygdebok bind 2 s. 505, bind 1 s.344 og bind 2 s. 188. Anne giftet seg forøvrig med Sjønne Kolbjørnsen fra Øvre Øyen i Sør-Odal; derfor er hun omtalt her.Dersom noen med tilgang til bygdebøkene for Nord-Odal kunne slå opp på disse sidene, ville jeg blitt svært takknemlig for det. All informasjon om Anne og hennes aner mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

NO bb, bind II, gml utg, s 505: '...Kristoffer var så bruker (av He, min anm.)fra slutten av 1590-åra til 1645. Av barn er nevnt Embret (se neste), Harald, br. av Østre Kjølstad i oppstad, datter, g.m. Finn Andersen Haug, Anne, g.m. Skjønne Kolbjørnsen Årstad i Sør-Odal?, kari g.m. Pål Halvorsen Stumoen i Sør-Odal'.Det står ikke noe her oom hvor denne Kristoffer kom fra, og kirkebøker er det ikke herfra på denne tida. Dessverre! Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fredrik Haug

Sjønne Kolbjørnsen f ca. 1608 kom fra Øvre Øyen gnr. 94 i Sør-Odal. Sør-Odal bind VIII s 596. Han var sønn av Kolbjørn Gunnersen fra Nordre Nes i Grue (Grue II 873). Sjønne kom til Årstad gnr. 97 i Sør-Odal senest 1644. S-O VIII s 597. Sjønne g m Anne Kristoffersd. fra He. Faren bare nevnt som Kristoffer. Barn til Sjønne og Anne: 1) Kolbjørn. Br. av 97/2 ei tid i 1690-årene. 2) Ola g m Ingeborg Gudbrandsd. Ola var bruker av Årstad 97/2 til han døde ca. 1688. Ingeborg g 2. g. m Jens Kristoffersen ca. 1658-1714 fra Trøsi 53/1 i Nord-Odal. 3) Mari f ca. 1642 (kanskje eldst av barna), g m Lars Knutsen Søndre Berger 4) Ingrid f ca. 1647, g m Gudmund Tostensen Auli. Ingrid g 2. g. m Nils Larsen ca. 1639-1718. Til Årstad 97/1.Hilsen Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svar!Lena: Det er virkelig synd at det ikke er kirkebøker fra Nord-Odal på 1500-1600-tallet. Godt mulig det da ikke er mer å finne ut om Kristoffer He. Dersom du har tilgang til bygdebøkene for Nord-Odal; kunne du sett på side 188 bind 2 og side 344 bind 1?Mona: Ja, dette tilsvarer godt det som står i bygdebok for Nord-Odal; kilden er oppgitt som Nord-Odal bygdebok bind 2 s. 505.Hans Fredrik: Dette er informasjonen jeg har brukt i innlegg 1; jeg har vært så heldig at jeg nylig fikk tak i den gamle utgaven av Sør-Odal bygdebok bind 2 og 3.Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Bind I, s 344 (gml utg) forteller under Galterud, om et skifte. 'Pål Amundsen fra Føsker 1627-1703 var g m Marit Finnsdatter fra Haug 1622-1702. Barn: Amund, se neste. Kona til Pål hadde vært gift før med Torbjørn Galterud. Sønnen Amund Pålsen hadde 'halvsøsken og svogrer', så det er mulig at han også hadde fullsøstrer. Pål Galterud og Tor Løkker åtte Rud i 1681 (se der). Pål var morbror til Inger Gunnersd Løkker, og hennes farbror var Halvor Torbjørnsen, som i 1681 kjøpte en part i Dagfinrud. Ved skiftet etter Gunner Føsker i 1682 krevde Anders Føsker, Pål Galterud og Ola Gjersøyen 10 dlr. av Lars Kjølstad for tømmer. Avdøde Finn Haugs barn, 'item Hans Heberg (i Nes), Pål Galterud, item Sjønne Kolbjørnsen Årstad, item Sakris Stumoen (i Sør-Odal) på egne og søster Marte Pålsdatters vegne' gav i 1675 pantebrev på 11 1/4 lpd i He (tinglest 1696) til Ola Sørensen.'Fra bind II, s 187-188 (gml utg) under Haug. 'Finn Andersen var br. ca 1620-ca-58, da han døde (d før 5/10 1659), g m datter til Kristoffer He. Barn: Amund (se neste), Hans, br. av Holt, g m Anne Hansd fra Store-Ullern i Sør-Odal (også av den gamle Haugsætta), Lars, tjente på Holt i 1665, br. av Linder, Kristen, Kari, g m Hans Semmingsen på Store Heberg i Nes (en sønn til Semming Gislesen Vågstad i Nes, og han var sønn til Gisle Semmingsen Seim og Haug), Marit, g m Torbjørn Galterud i Sand, Astrid, g m Lars Larsen fra Store-Ullern, br. av Store Fulu i Sør-Odal. Navnet Finn må ha kommet inn i slekta med mor til Finn Andersen, som trolig var ei Finnsdatter. Mye taler for at hun var søster til Amund Finnsen, br. av Store Heberg i Nes fra seinest 1593. Han kjøpte i 1615 10 lpd i Heberg av Nils Olsen (før på Li). Amund Heberg var i 1615 eier av 22 1/2 lpd i Heberg, 30 lpd i Stenberg i Romedal, 16 lpd i Bretten i Romedal og 2 1/2 lpd i en gard som er kalt 'Stemmerud' (trolig Steinerud i Ullern). Dette bringer slekta i samband med slektskretsen omkring Fjell-Stormoen i Mo (og Øyen i Oppstad). Av det øvrige godset i Heberg var Ola Sand i Nord-Odal eier av 2 1/2 lpd i 1615 og Ola Svenneby av 5 lpd, mens 10 lpd tilhørte andre. Sambandet med den slektskretsen vises også av at Kolbjørn Øyen åtte 1 hud i Haug i 1615. Godset til Kolbjørn ble forbrutt til kongen, men han fikk løse det inn igjen i 1624. Det var 5 lpd i Øyen, 5 lpd i Songnes, 1 hud i Haug her sammsteds (og det må bety at det var Haug i Odalen), 1 hud i Retterås i Hof i Solør og 4 skinn i Vågstad i Nes. I 1615 var Henning Skyrud i Vinger eier av 5 lpd i Haug.' ...... 'Amund Finnsen var ført opp som br. av Haug i skattelistene 1653-58, men kvegtienden 1657 har faren Finn som bruker. I 1665 skattet Amund Finnsen på Haug som husmann og håndverker. Amund levde trolig i 1675. Iallfall ble arvegods i He det året overdratt fra 'salige Finn Haugs barn samt Hans Semmingsen Heberg i Nes, Sjønne Kolbjørnsen Årstad i Sør-Odal og Sakris Stumoen i Sør-Odal' til Ola Kolbjørnsen He. Godset var arv etter Anne og Kari Kristoffersdøtre.'Var det dette du ville ha tak i, Mari? Ble langt og mye, men det er jo spekket med informasjon om slektskapsforhold. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Tusen takk Lena; det var dette jeg ville ha tak i. Her må det finleses, men jeg ser med en gang at det er mange kjente navn her. Jeg ser blant annet at Gisle Semmingsen Seim dukker opp; de mulige anene hans er jo blitt diskutert mye her på brukerforumet.Igjen; tusen takk!Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.