Gå til innhold
Arkivverket

[#41884] Olderfjorden i Sortland komune


Gjest edle nyborg-christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest edle nyborg-christensen

Prøver og finne opplysninger om denne fjorden. Min oldemor og tippoldemor drev støling der inne med gjeiter. Det er vanskelig ohg finne opplysninger om den . Min oldefar eide her inne på slutten av 1800 tallet. Men han gikk konkurs. Jeg er interesert i alt som angår dette stedet. Olderfjorden ligger i Sortland komune. Håper det er noen der ute som kan hjelpe. Jeg har tidligere fått ett kart her inne, men jeg har desverre mistet det etter en krasj på maskinen. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Min oldefar hette Karolius Gabrielsen. Jeg vet at det var skjøtt over på hans 2 sønner Gerhard og Jacob Gabrielsen. Men der stopper det visst. Kan ikke finne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen.

Min oldefar var handelsbetjent på Sildpollen, som også sees på dette kartet. Kartet var veldig bra, jeg ser og Grytting her. Der har han og jobbet. Jeg prøver og finne så mye informasjon om oldefar som mulig. Jeg har tenkt og skrive litt om ham . Men der er en del huller enda. Jakob reiste til Amerika og kom aldri igjen. Fikk hjelp her inne til og finne ham, men det er så mye jeg mangler enda. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Karolius Gabrielsen (født i Andøy) og kona hans, Tonette Fredriksdtr (født i Øksnes), blir omtalt på tre gårder i bind 3 av bygdeboka for Sortland (under skriving nå): Sildpollen, der Karolius var betjent, Grytting, der han dreiv handel til han gikk konkurs, og Sølferstranda i Olderfjorden, der han bodde etterpå som husmann og sjøleier(!). Historia blir for lang å ta her, men boka kommer ut over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Takk skal du ha Johan Borgos.Konen hans heter Tomina Marie Fredriksdatter dtr. av Fredrik Nystrøm som kom fra Lepsøy i Os komune. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg var en tur i Olderfjorden og tok mange fine bilderi sommer. Forsøkte og legge inn noen men fikk det ikke til. Desverre hadde jeg for liten tid, mens jeg var der. Men jeg fikk noen fine bilder derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tomine Marie Fredriksdtr, sjølsagt, det blei feil i farta. Faren hennes kalte seg også Fredrik Nykstrøm Pettersen her oppe.Fint bilde, forøvrig, men Karolius og Tomine bodde ikke inne i Olderfjorden. Huset deres sto på Sølferstranda, i motsatt retning av den bildet er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen.

Ja det stemmer nok det. Olderfjorden var vel utmark. Jeg lurer på hvordan Karolius kom til og eie Olderfjorden? Min mor sa at hun hadde hørt at Karolius hadde fått det som betaling for varer som ikke ble betalt. ? Hvem denne person er vet ikke jeg. Hvor stort kan Olderfjorden være. Da mener jeg den part som Karolius eide da han gikk konkurs. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Gårdparten i Olderfjorden er aldri blitt skilt ut med grenser, men en slektning av deg (stammer fra Petra Gabrielsen) har faktisk hytte der den antakelig ligger. Og det er riktig at Karolius fikk eiendommen som en del av et økonomisk oppgjør med Ulrik Angell på Sølferstranda. Angell gifta seg forøvrig som enkemann med søstra til Karolius, og en sønn av Angell (fra første ekteskapet) gifta seg med ei av døtrene til Karolius (Eline). Jakob og Gerhard kjøpte eiendommen i Olderfjorden etter konkursen, men delte den ikke. Gerhard døde ugift kort etter, med søstrene Petra og Eline som arvinger, og Alfred Jakobsen (sønn av Jakob) arva visstnok faren sin part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Takk skal du ha. Dette er interesant. Alfred Jacobsen giftet seg, men fikk visst aldri barn. Jakob reiste til Amerika og bosatte seg der. Han hadde to døtre, Klara og Minnie Alfred var eldst. Alfred Jacobsen var bosatt i Norge. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.