Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Toril Ellingsen

[#41889] Hr. Jens prest i Skjerstad.

Recommended Posts

Gjest Toril Ellingsen

I Saltdal Gård og Slekt, bind 1,side 179 står det om en Kristen Jensen f,ca 1616. Faren hans er Hr. Jens prest i Skjerstad. Går ut ifra at det er Skjerstad i Salten.Er det noen som har de bøkene , og kan se om de finner han der?mvh Toril Ellingsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Iflg. Geistlighete i Tromsø (s.134) døde sogneprest Jens i 1630. Det var alt som sto der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigurd Høst

Iflg. Svein Tore Dahl (2000): Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge var Hr. Jens prest i Skjærstad (anneks under Bodø hovedsogn) fra 1620 eller litt senere og frem til 1630. Boka siterer en presteliste som C Hagerup lagde i 1770. Der står det at hr. Jens hadde fem barn, blant dem Christen som bodde på gården Langset i Saltdal. Dahl siterer også flere kilder som skriver at Hr. Jens hadde vært i Nærø før han kom til Skjerstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Toril Ellingsen

Tusen takk til Berit og Sigurdmvh Toril

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Sund

Hei!2.pastoren 1620-1630? Hr. Jens har antagelig vært sogneprest i Nærøy i ytre Namdalen. Herr Jens skal ifølge tradisjonen ha hatt en tallrik familie ettersom en stor del av befolkningen både i Skjerstad og Saltdalen mente å kunne oppregne sin herkomst like fra han. Hagerup mente Herr Jens med sikkerhet skal ha hatt 6 barn, herav 3 sønner. Hans elste sønn skal ha vært en ualminnelig god skytter, som endte med å bli Kongens skytter i Kjøbenhavn. Den andre sønnen, Ole reiste ned til sin bror i Kjøbenhavn. Den tredje sønnen, Christian skal ha bosatt seg på Langset i Saltdal og fått en rekke barn og tallrike etterkommere. Hans datter, Karen giftet sen med Jeremias Anderssøn i Røvik, og bosatte seg i Vatnan. Dette er avskrift av 'Nye Slekter i Skjerstad V', side 506. I denne boka er Prester i Skjerstad med. Her er også henvist til Bygdeboka.Fortellingen om Hr. Jens er bygd på Hagerups sine skrifter. Christian Fredrik Hagerup er den 11. pastoren i presterekka i Skjerstad. han var pastor 1761-1770.Hvis du gir meg e-post adressen din skal jeg skanne det som står i bygdeboka for Skjerstad om Hr. Jens. Det er 1 1/2 side. og jeg syns det blir for mye å skrive.Hilsen Solveig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Toril Ellingsen

Takk Solveig. Her e adressen toril.slekt@epost.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg beklager at jeg ikke har sett innlegget ditt, men nå er det sent.Hilsen Solveig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.