Gå til innhold
Arkivverket

[#41892] Hjelp til tydning av dato i kirkebok


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Tror det står død 9. jan, og gravlagt 18 jan. I første kolonne står det noe som henspeiler på et stedsnavn (lenger opp står det Melh=Melhus), men jeg klarer ikke å tyde det. Beklager.Mvh Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk Linn. Jeg var litt usikker på om hun døde i 1851 eller 1852 siden navnet står slik det står i forhold til årstallet midt på siden. Jeg lurer fremdeles på om hun døde før årsskifet siden hun er oppført som nr. 71 og neste er nr. 1.Jeg må også spørre om jeg har tolket det riktig når det står Karen Halvorsdatter i navnefeltet. Eller står det tre navn?mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Her har nok presten rota litt. Innføringa er skjedd i ettertid, og han har funne litt rom på slutten av 1851. Over nr. 72 har han skrive 'Forglemt', dødsdatoen er umogeleg å lese med sikkerhet, men begravelsesdatoen trur eg er 18. juli 1851. I kolonna for dødsdag har han skrive kyrkjesoknet, Einst., Melh., Flaa og eit anna namn som byrjar på L som eg ikkje forstår, soknet for nr. 72 byrjar på L. Namnet på den døde er rett nok Karen Halvorsd. 'Kaarkone', 67 år, bustad Søbstad.Vonar at dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk for hjelpen til dere alle. Da har jeg i alle fall fått bekreftet at hun døde i juli 1851.Leinstrand er riktig for det er der gården Søbstad lå (og ligger).mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.