Gå til innhold
Arkivverket

[#41893] Oscar I uekte barn?


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei !Viser til innlegg 41797 hvor jeg etterlyser foreldrene til Karen Bertine Andersdtr. Av eldre slektninger påstås det at hun er datter til Oscar I : Moren Berte Knutsdatter,som var niese til stortingsmannen Johannes Spjældnes F. Smørdal skal ha tatt henne med til Oslo på ball.Hun står oppført som Æktefødt og at faren er Andreas Jacobsen, Er nok vanskelig å bevise,men hvis noen har noen opplysninger ønsker jeg innspill.Er også intressert i hvem denne Johannes Spjældnes er og hvor han er i slekt med Berte Knutsdatter.Hun kommer fra en lendsmannsslekt.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo starte her: LenkeDette er Lindås i Hordaland; der finst det digitale kyrkjebøker på DA. 1031 Johannes Johannessen på Smørdal må vera denne stortingsmannen frå Spjældnes (også i Lindås). Han var fødd 1788 (ifølgje stortingsdata) og sat på St. 1821 som 1. rep. frå SB, 1827 som 3. repr. og 1833 som 2. repr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Bjørn !Det stemmer med mine notater at han var stortingsmann i den perioden.Har ellers funnet ut at Knut Johannessen f. 1769,Skare,Lindås gift 1793 på Myksvoll med Kari Hansdatter er foreldrene til Berte Knutsdatter,så da er jeg kommet et stykke på vei. Takk for hjelpen.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På minnesteinen ved Lindås kirke etter Johannes Spjældnes står flg:'Stril frå Lindås, kommandersersjant og bonde. I krig for folk og land ved Svenskegrensa 1808. Stortingsmann 1821, 1822, 1827, 1828, 1833. Eit samlande namn millom bøndene på tinget kollsigla på Kvednafjorden på heimferd frå Christiania hausten 1833. Fekk lungebrann og døydde ved Jonsokleite året etter. Sambygdingar sette denne steinen i 2002'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Roald ! Takk for lenken til minnesmerke. Er det noen som sitter på noe info. bygdebøker o.s.v. som kan si noe om ryktene angående Oscar I og hans eventuelle farskap?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kong Oscar I fikk sitt yngste barn med hustruen Josefine i 1831, så fikk han to uekte barn med elskerinnen Emilie Høgqvist i 1839 og 1840. Der er plass til mange i mellom der, ihvertfall. Kilde Wikipedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Første barnet med Josefine skal ha vært født 1826. Før det hadde han også et uekte barn, Oscara, f ca 1817 med Jaquette Löwenhielm (född Gyldenstolpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei Wenche! Det virker som kongen har vert en liten hingst ja:-)) Går det an å finne korekt år og dato for Karen Bertine's fødsel i kirkebok? Når var moren gift? Det er lite sansynlig at hun dro til Oslo etter hun var gift. Reisen til Oslo var lang. Til de som har tilgang: Kom Smørdal innunder Alenfit eller står det noe om dette i Bygdebok for Lygra. Er det mulig å finne ut hva og hvor kongen befant seg på det aktuelle tidspunkt. Tror det er en forbindelse mellon min olde-far's første kone og Karen Bertine, dette gjør at jeg også ha interesse av dette. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er noen aktuelle mikrofilmer fra Lindås:A 7 1816-1823 06 Døpte 1816-1823 94-111 Vigde 1816-1823 236-269A 8 1823-1836 18 Døpte 1823-1836 192-285 Vigde 1823-1836 344-428A 12 1836-1848 04 Konfirmerte 1837-1847 70-120(Lygra sogn ble overført til Alversund sogn i 1975)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Refererer noen linjer fra Olav Ones sin bygdebok for Lindås, Lygra og Hundvin sokner.Brite Karine Knutsdatter Smørdal (1800 - ?), fosterdatter til Karl Guttormsen Skotsund (1771-1855) og Brita Johannesdatter Skare (1771-1855), gift 1821 Andreas (Anders) Johan Jakobsen (1799-?). Ved giftermålet er det opplyst at Andreas er fødd i Bergen. Folketelinga for Bergen i 1801 har ein aktuell person, nemleg Anders Jakobsen, 2 år, sønn til Birte Monsdatter og Jakob Andersen.En finner ikke at Brite og Anders har bygsla på Smørdal, men Brite Johannesdatter, som hadde bygsel på dette bruket, var farsyster til Brite Knutsdatter.Brite og Anders vart gifte medan dei var på Smørdal, og den eldste sonen var fødd der. I 1824 finn me dei på Herdla. Anders var pakter og husmann der. Først på 1830-talet er dei komne attende til Smørdal, som innerst og tenar.Born: a. Jakob f.1821 på Smørdal. Flytte til Hosanger prgj. i 1838.b. Karen Bertine f. 1824 på Herdla. Neste brukar.c. Berte Georgine f. 1827 på Herdlad. Karoline Larsine f. 1830 på Herdlae. Knut f.1832 på Smørdal.f. Pernille Andrea f.1835 på Smørdal. Karen Bertina Andersdatter Smørdal (1824-1903) g. 1845 med Mons Mikkjelson Spjotøy (1821-1885). Karen og Mons fekk kongeleg skøyte på dette bruket 5. april 1848. Brita Johannesdatter og Karl Guttormsen fekk kår.Karen og Mons vart ikkje sitjande lenge med bruket. Sist på året i 1848 vart det halde delings- og skyldsetjingsforretning på bruket, og bruk 4 vart frådelt og seld for 200 spd.. Bruk 3 vart seld året etter for same prisen. Sjølve flytte Karen og Mons til bruk 3 i Kvalvågen.Bygdebokforfatteren nevner intet om noe kongelig blod hos Karen Bertine, henes fødsel finner en under Herdla her på Digitalarkivet.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Waler

Hei Johan Ludvig!Takk for mye bra info.Jeg må bare slå meg til ro med at dette kanskje bare er rykter? Ser ut som det i følge bygdeboka fra Lindås.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.