Gå til innhold
Arkivverket

[#41895] 'Busetnad og folkeliv i Soknedalen'


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på hvilket eller hvilke bind av 'Busetnad og folkelit i Soknedalen' står i?:Aasenhus, Presthus, Solum, Sæteren(Sætteren),Sjøtrø, Dragset, Klokkum, Hoeggen og Solum..Gårdene Hustøft og Hof er vel å finne i bind 4?. Har det kommet ut noen nye bygdebøker for Soknedal etter 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det kan si i farten, er at det er kommet et par nye bind (hvor mange vet jeg ikke) som inneholder en oppdatering av etterslekt frem til idag. Noe nytt bakover i tid er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

'Soknedalen' Bind I - IV 1971-1976Aasenhus III, 587- 647Presthus IV, 143-170Solum IV, 207-233Sæter IV, 530-562Sjøtrø manglerKjøtrød ? IV, 233-254Dragset II, 111-167Klokkum manglerKlokkarhaugen ? II, 362-379Hoeggen manglerHøsteggen ? IV, 448-488Soluum se ovenforSolem ? I. 157188Hustøft IV, 254-274Hov (Hof) IV, 91-143Håper dette er blitt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk til alle for svarene, og takk for tilbud om oppslag. Foreløbig bestiller jeg bind 4 for fjernlån og en av de andre bøkene, og så får du Toril kanskje slå opp i de bøkene jeg ikke fjernlåner. Jeg må tenke litt på hvilken av de andre bøkene utenom bind 4 jeg skal fjernlåne.Jeg har ikke aner på alle disse gårdene såvidt jeg vet, men jeg skal prøve å følge opp faddere på barn hvor jeg ikke har aner bakover på foreldrene. På noen av gårdene er det søsken av mine aner, og jeg pleier å skrive litt om aners søsken også.Jeg har jo ikke aner i Soknedal etter 1765 såvidt jeg vet, så det er jo kun 1700-tallet og bakover som er av interesse.Finnes det bind av bygdeboka med historikk for 1700-tallet og bakover? Jeg liker å ha med litt om hvordan folk levde, og ekstra interessant er det jo hvis noen av mine er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja vel, men det er det jo i de fleste bygdebøker. Noen steder(f.eks. Frosta) er det også utgitt egne bind med historie fra den bygda det skrives om, men da er det vel ikke utgitt noe slikt for Soknedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var vel du Inger som en gang svarte meg angående Ole Sigurdsen gift med Marit Endresdatter, og at han kanskje var fra Rennebu. Nå har jeg jo omsider fått skrevet opp barnas faddere, og skal prøve å følge opp disse i bind 3 og 4 som jeg har bestilt på fjernlån. Har ikke fått gjort mer på han siden du svarte, men nå håper jeg å finne ut mer. Det er mulig jeg tar han opp som eget emne her senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ble vel tatt opp på nyhetsgruppe i slektsforskning, men jeg husker ikke når. Ole Sigurdsen eller Sivertsen ble gift med Marit Endresdatter 02.01.1743, og de fikk 6 barn:1)Siur døpt 23.09.17422)Even døpt 07.03.1745 ifølgle Dagfinn Refseth, men jeg finner han ikke i kirkeboka på mikrofilmen.3)Ingeborg døpt 02.02.1747, og konfirmert i Soknedal 06.11.17634)Berit døpt 16.03.1749, og konfirmert i Åsen i Trøndelag 16.06.1768.5)Endre døpt 27.12,17506)Jon døpt 25.03.1753, som er min ane.Skal se hva jeg finner ut om fadderne på disse som jeg har notert fra kirkeboka når jeg får bygdebøkene som jeg har bestilt for fjernlån(bind 3 og 4). Fadderne var jo ofte slektninger. Mener å huske at Ole skulle være fra Rennebu og født ca 1712-13, men dette var ikke helt sikkert.Trodde jeg hadde skrevet ut mailen fra deg, men den har nok blitt borte ved formatering. Det er også mulig jeg blander deg med noen andre. Jeg har sett skiftet etter Ole i Åsen i Trøndelag i 1800 og skrev av arvinger, verger for barn osv, men så dette skiftet før jeg hadde tilgang på apparat med utskriftmuligheter. Neste gang jeg skal til Stjørdal skal jeg ta utskrift av skiftet etter han fra mikrofilm, men det hjelper jo ikke for å finne noe bakover. Jeg burde vel ta etterlysning på han som eget emne, men vil bygdebøkene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei Anne Lise!Da vi har ein god del felles forfedre fra Støren-Sokndalen området, kjem eg her med eit spørsmål. Ole Sigurdsen eller Sivertsen som ble gift med Marit Endresdatter ,er også av mine forfedre. Har du noko meir bakover på Ole S? Var han fra Rennebu? Om du finn det ut, hadde det vore fint om du la det ut på denne nettsida. Hilsen BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har ikke noe mer på Ole Sivertsen bakover, men jeg fant en gang skifte etter han i 1800 på mikrofilm. Døtrene var anført med 1 daler, 12 skilling og 11/55 ort, mens sønnene fikk det dobbelte. Også en del verger på noen av barnebarna kom frem. Skal ta utskrift av skiftet neste gang jeg er på Stjørdal bibliotek. Hadde ikke utskriftmuligheter her den gangen jeg hadde mikrofilmen på fjernlån.Har fått bind 3 og 4 av 'Busetnad og Folkeliv i Soknedalen' fjernlån i dag og prøvd å følge opp fadderne til Oles og Marits barn. Den eneste jeg finner som en mulig søster er Ingeborg Solberg, som kan være kona til Sivert Olsen som var bruker i Solberg på den tiden. Hun heter Ingeborg Sivertsdatter Eggen, og ble født ca 1708. Finner henne selvfølgelig ikke under Eggen. Hvem av barna til Ole og Marithe skal du videre på? Jeg skal videre på Joen Olsen døpt 25.03.1753 og kona Marit Larsdatter Skjesol døpt 01.04.1753, og deres datter Ingeborg Jonsdatter født 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.